24 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

24 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Yeni ve dinamik ve teşkilâtçılıktan anla— yan kimselerin tayinine çalışılmıştır. Temsilcilerden, dinamizmlerini teşki- lâta da sirayet, ettirmeleri beklen— mektedir Bir sürü tenkit Ve şikâyete rağ- men, hiç şüphe yok C. H. P. yepyeni bir parti olmak yolundadır. Araştır- ma Bürosunun kurulması ve teşkilât meselesinin yen! bir görüşle ele alın- ması, bu değişikliğin inkar edilmez denilenidir. Gerçi İktidar partisi de, seçimlerden beri teşkilâtına çeki dü- zen vermeğe çalışmaktadır. Ama iş- leri pek de iyi gitmeyen ve hizipler i- çinde çırpınan, bir partinin bocalama— sıyla her geçen gün kendisine bir parça daha çekidüzen veren bir par- tinin toparlanması arasında muaz- zam bir fark vardır. İstanbul “Şükür Allaha!" Galatasaray Lisesinin önüne diğinde, dudağına — yerleştirdiği sigarayı bir kibritle yakan adam, kibriti havada sallayarak söndürdü ve adeta keyf içinde yere attı. Etra- fında kendisi ile alâkadar olan var mı dıye baktıktan sonra kendi ken- dine, "Oh, şükür Allaha, bize bu gunlerı de gösterdi" dedi. Sonra ne yakasına uzanacak bir “"yeşilli" nin elinden, ne kaşının üzerinde gözün var diyecek bir kimsenin mevcudi- yetinden — endişelenmeden — İstiklâl Caddesindeki kalabalığın içine ka- rıştı gitti. Hâdise bu haftanın başında Pa- zartesi günü cereyan etmiştir. Ger- çekten de hiç kimse, sigarasını yak- tığı kibriti yere attı diye, Beyoğluna gezmeğe çıkan bu vatandaşın yaka- sına yapışmamıştır. Yapışmamışlar. 10 hamleler - peşinde zira geçen- haftanın ortasından bu yana Mümtaz Tarhan artık İstanbul- da Vali değildir ve Buyukadada bir katına sahip olduğu evin denize bakan penceresi önünde- elinde ki- tapla oturan emekli bir memurdan başka bir sıfat taşımamaktadır. Yaprak dökümü on günlerde İstanbulda idari mevkileri işgal edenler arasın- da bir yaprak dökümü baş göster- miştir- Henüz İstanbullu bunu neye hamledeceğini — kestirmemekle bera- ber, hiç değilse gelenlerin gidenleri aratmayacağı — düşüncesiyle — haline şükretmektedir. İlk olarak Emniyet Müdürü —Hayrettin Nakipoğlunun hiç de beklenilmeyen bir günde Niğ- Ge Vali Vekilliğine tayin edilerek İs— tanbuldan uzaklaştırılması, — hemen onun ardından Tarhanan istifası, Bavcı Hicabi Dinç hakkında tahki- kat açıldığının bizzat Adliye Baka- nı tarafından ifade edilmesi ve pek yakında İstanbul savcısının da baş- ka bir vazifeye tayin edileceği veya istifa edeceği şayialarının dolaşması İstanbulluları cidden son — derece memnun etmiştir. Ama doğrusu is- tenirse, bu istifaların ve başka yere nakillerin en — beklenilmiyeni — Vali Mümtaz Tarhamnki olmuştur Mümtaz Tarhan niçin istifa et- miş veya istifaya mecbur bırakılmış- tır? Bu sualin cevabını, isteyerek ve- ya istemeyerek en iyi' şekilde bu haftanın 'başında B. M. M. Başkanı Refik Koraltan vermiştir. 19 Mayıs şenliklerinde bulunmak üzere ö— zel - bir — askeri uçakla — Pazar günü saat 1630 da —Ankaraya geçen Bayarı uğurlamaya ge- lenler arasında İstanbulun yeni Vali vekili Ethem Yetkiner de vardı. Ye- şilköy Hava alanının Şeref Salonu önündeki hasır koltuklarda Kalafat Yetkiner ve Dr Kırdar Bayan bek- lerken, İstanbul Belediye Başkanlı- ğına ait 36366 plâkalı siyah merce- des'ten Koraltan inmiştir. Koraltan bekleşmekte olan gruba — mülâki o— lunca Vali ve Belediye Başkan veki- lini görmüş, "Senin adın Yetkinerdi, değil mi?" diye sormuş, sonra da devam ederek: "— Bakalım soyadınla mutena— sıp olabilecek misin? — Yete mi- sin, yetmiyecek misin? Tarhan gibi yere tükürdü, sigara attı» böyle iş- lerle meşgul olma! Bunlar, ilerde halledilecek meselelerdir. İlk evvelâ, İstanbulun trafik dâvası ve 1ktısad1 durumuyla alâkadar olmalısın" de- mişti Gülmeyen yüzler Geçen aft Çarşamba günü, güneşin .Ufukta kaybolmaga yüz tuttuğu saatlerde Yeşilkö Hava alanında AND uçağından ınen Baş- bakan Adnan Menderesin yüzünün gülmedigini görenler şaşırdılar. Doğ- rusu, uçakt hemen —Menderesin peşınden 1nen İçişleri Bakam Namık Gedikin asık çehresine alışmışlardı ama, hiç değilse istikballerde ve teşyılerde güleryüzlü olmasını bi- len Menderese ne olmuştu? Saat 18.30 sularında Yeşilköyde hazır bu- lunanlar şaşmakta acele etmişlerdi. Zira biraz sonra daha fazla şaşa- caklardı: Menderes kendisini karşı- lamağa gelen Tarhanın elini Bı mıştı. Tarhan elini uzatmış, fakat Menderesin görmemezliğe gelmesi karşısında geri çekmeğe — mecbur kalmıştı. Bu bir sürpriz tesiri yara- tan Tarhanın istifasına dair ilk işa- ret fişeğiyı Tarhanın o akşam saat tam 22 de Başbakanın İstanbuldaki ikamet- gâhı Park Otelden içeri girdiği gö- rüldü Cıddı olmayan icraat arhan, Başbakan ve Gedik, Fark Oteldeki hususi dairede tam İki saat devam eden bir görüşme yaptı- lar. Üç adamdan en fazla konuşanı Gedik oldu- Tarhana tarizler ten- kitler ve hücumlarda bulunuldu. İc- raatının hiç de ciddi olmadığı söy- endi. Temizlik mevzuunda giriştiği mücadelenin, makül — ölçüler dışına çıkarak halkı bizar eder bir mahi- yet aldığı anlatıldı. Temizlik kont— rollarının aklın almayacağı şekil- lerde tatbik edildiği, _yere yanmış bir kibrit çöpü atan İstanbullunun altı buçuk saat karakol karakol , jandarma nezaretinde dolaştırılarak hürriyetinin tahdit — edildiği ve bir terör havası estirildiği zıkredıldı Belediye Meclisi ve Muhta seçim leri — yaklaşmaktaydı. Istanbullular, rın hoşnut edilmesi lâzımdı. Hal- kın idareden şikâyet etmesi müm- kün olduğu kadar önlenmeliydi. Hal- buki İstanbulda tam aksi yapılmak- ta, serzenişler yükseldikçe yüksel- mekteydi O toplantıda Tarhanm beğenil- meyen icraatı teker teker — ortaya AKİS 24 MAYIS 1958