24 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER 19 Mayıs gösterilerine katılan genç kızlarımız Tarih — bir Millet halk kütlelerini Hediye! memnun ve o- yun vermek gerektiği uzun asırların ötesinden beri söylenir. Hattâ ekme- ğin temini güçleştiği devirlerde 0- yun nisbetinin alâkalılar tarafından arttırıldığı daima görülmüştür. 1950 yılının Mayıs ayında D. P. 10 Mayıs şenliklerini o neviden bir oyun sayı- yordu Hattâ iktidar değişikliğinden - sonra program evvelden hazırlandı- gı halde D.P. büyükleri bunu tatbi— ke lüzum bulunmadıgı tezini savun- muşlar ve ancak yeni devrin ilk Mil- 1i Eğitim Bakam tarafından ikna 0o- lunmuşlardı. İhtimal ki o günlerde, kulakları — bizzat — kendilerine — ait "Memleketi altı ayda cennete çevi- ğiz" teranesiyle dolu bulundu- ğundan halkı tatmin için oyunlara artık ihtiyaç kalmıyacağını düşünü- yorlardı. Son derece parlak uğurlama ve karşılamalardan sonra bu sene 19 Mayıs şenlikleri bir 19 Mayıs günü "coşkun gösteriler"le kutlandı, bir de 25 Mayıs günü belki daha az "coşkun gösteriler"le tekrar — edilecektir. Bu hususta alâkalılar gerekli emirleri vermişlerdir. Böylece, 19 Mayıs şen- likleri ilk defa olarak iki defa halka takdim edilecek ve oyunları herkesin görmesi, stadyumda hoş vakit geçir- mesi gündelik sıkıntılarından azat ol- ması, derdini unutması sağlanmış o- lacaktır D. P bilhassa 1954'den sonra tut- tuğu yolda ilerlemekte devam ettiği 'veya edebildiği takdirde 19 Mayıs tekerrürden ibarettir şenliklerinin, önümüzdeki yıl kaç de- fa tekrarlanacagı henüz tesbit olun- muş değildir. Yolsuzluklar Günün meselesi Geçen haftadan itibaren hemen bü— tün gazetelerin okuyucuları C. H. P. yi ilzam eden bir haberi muhtelif tarihlerde okumak fırsatını buldu- lar- Hattâ bazı gazetelerde, bir C. H. P. Meclis Grubu tebliğiymiş gibi. ha- ber tekrarlandı. Haber şuydu: C. H. P. bir takım yolsuzlukları Büyük Meclise getirecekti! Aslında — böyle bir tebliğ yoktu. Pek çok C.H.P li ve onlarla bera— ber pek çok D.P. li bu haftanın ba- şında başkentte bu haberlerin nere- den çıktığım ziyadesiyle merak edi- yordu. Ortada bir takım yolsuz ha- reketlerin mevcudiyetine dair asıllı veya asılsız şayianın dolaştığı doğ- ruydu. — Hâdiselere - şu — partiden veya - imkân bakımından daha ziyade - bu partiden bazı kim- selerin adı. da - karıştırılıyordu. Böyle bir durumun mevcudıyetınden şikâyetçi olanlar arasında herkes gi- bi Ç. vardı. Fakat bu nevi- den hadıselerın Parti tarafından Mec- lise getirileceği doğru değildi. Zira şimdiye kadar bir çok defa tuna te- şebbüs edilmiş ve muhtelif sebeplerle hareket muvaffak olamamıştı. Sebep— lerin başında garip bir "Parti tesanü- dü" anlayışı geliyordu. "Birbirimize düşmiyelim, düşeriz" parolası kulak- tan kulağa, bilhassa yarası olanlar tarafından fısıldanıyor, pek müsait bulunmadığından yolsuz- mevzuat ta. lukları -hakiki veya muhayyel- teşhir gayreti fırsatta kalıyordu. Tabii bun, -3 dan da- yarası olanlar kazanıyordu, Fakat bu haftanın başında baş. kentteki gazeteciler çevresinde yapı- lan bir tahkikat gösterdi ki haberle— rin kaynakları bazen C. H. P li ba- zen D. P. li dir. Harekette hususi bir kasıdın bulunup bulunmadığı tabii meçhuldür ama C. H. P. kadar D.P. çevrelerinde de yolsuzluklara karşı mücadele açılması yolunda bir cere— yan mevcutken böyle bir temayulul sadece muhalefete atfetmenin müca— deleye değnek sokmak olacağında zerrece şüphe yoktur. Zira "yolsu— luklarla savaş" a partiler üstü bir mahiyet vermek şarttır ve memleke- tin de, partilerin de menfaati bunu icabettirmektedir. İşin aslı şudur ki, uzun zamandan- berı bilhassa D. P. nin "1946 çevrele- 1 nde ve Meclis Grubunda cıddı bir hassasıyet belirmiştir. Halkla yakın. 1 dan teması olan demokratlar, partile— rini tehdit eden en büyük tehlikenin C H. P. lmadıgını gormektedırler Hükümeti de bu aza çalış— maktadırlar. Mantar gibi yerden bit- ten servetler, bazı devlet dairelerinde işlerin tedvir tarzı halk — arasında fısıltı gazetesinin durmadan dinlen— meden yaydığı hakikate pek benzeri bir takım milyonluk yolsuzluk iddi- aları, bunlara karıştırılmak istenen isimler, şurada burada anlatılan i— leri - geri hikâyeler memnunluk u— yandırmaktan çok uzaktır. Bunların mesullerinin veya faillerinin kulak- larından tutulup -kim olurlarsa ol— sunlar- meydana çıkarılması herke— sin hesap vermeğe davet olunması, İi yüksekçe bir kademede temizliğe gı—' rişilmesi D. P. çevrelerinin — umumi arzusudur- Hakiki vaziyet bu iken. C. H. P. nin meseleye el atacağı yolundaki ha- berler bu hafta başkentte vaziyeti bilenlerin midesini — bulandırmaktan geri kalmadı. Hem partiler arası ger- ginlik, hem de partizan zihniyet ma- lüm olduğundan haberlerin manevra teşkil ettiği endışesı zihinlerde belir- di. Esasen C, H. de mevcut olan da sadece "bir. memnuniyetsizlikten i> baret bulunduğu İçi* ve yolsuzlukları parti dâvası diye ele almanın örtbas gayretlerini, körüklemekten başka ne- tice vermediğini denenmiş olduğu ci- hetle halis Demokratların iyi niyet— li gayretlerinin baltalanmak 1stendıgı hakikati ortaya çıkıyordu. D. P. "yolsuzluklarla mücadele cephesi" bu manevra karşısında celâdetini kaybe — decek, dâvayı bırakacak mıdır? Yok— sa, hukumetın vaziyet almasını isrâr la istemekte devam mı edecektir? Bu haftanın ortasında başkentte siyasi çevrelerde herkesin bir birine sorduğu sual işte buydu.