24 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 Okuyucu mektupları Mimarlık azmıyan hakkında mimarlarımızın  konudaki yazılarınız devamlı olsun. Sayın Abdullah Kuran, mevzularda söyliyerek bu vazifeyi Oysaki yazısında bazı çeliş- tedir. tenkit mezliklere düğmekten de mamış. Bir yandan mimarimizin bir hercümerç, içinde olduğunu söyler- mimari kaç yapılmadığını yüklenmek- ına- ken diğer yandan bu konuda çok ileri gitmiş milletlerin — eserlerini Mimari mecmualardan — takibeden mimarlarımızı kınıyor. — Abdullah Kuranın dediğinin aksine bugünkü hercümerç kanaatimizce asıl "m halli ihtiyaçlarımızdan, makt Bütün noksanımızın k zaçımız ve duyuşlarımızdan" adır yokluğu olduğunu söylemek sızlık olur. " münekkit hak- Bir an için birçok mü- nekkitlerimizin olduğunu var saya— lım: Yine mal sahibi, beğendiği bir kapının, bir bir saça, "kondurmasını nin, bikat esnasında her önüne — gelen "kendi zevkine göre" ü Mimara müracaat eden falan yerde görüp çok ğın aynını bir sürü şömine- proıesıne leplerini mimara dikte ettirmek is- tiyecektir. Mimari tenkidin lüzumuna inan- ün mal sahiplerinin kalfalara müracaatının bir mıyorum. sebebi yan projeler tanzim etmiş olmala- rıdır. lim da mimari ların gönül ile çalışabilecekleri şartları edelim. ecmuanızda Yalnız biraz da insaflı ola- huzuru temin Cemil Gerçek - Ankara MİMARLIK bas- lığı altında neşretmeye başla- dığınız yazıları Ancak, zevkle Mimarlık sayfasına yazılar Abdullah Kuran, fazla teknik taraflarına dalıyor. okuyoruz. takıldığımız bir nokta var. yazan meselelerin çok Â- KİS bir aktüalite mecmuası olarak. işin ilmi ve teknik tarafından ziya- * de aktüel taralıyla uğraşmalı ğil midir? Yani, daha de- açık anlata- yım. MİMARLIK sayfalarım mimar- lar değil normal okuyucular oku- malıdır. Bu fikrimize siz ne dersiniz? Ahmet Koray bilmiyoruz Bolu M İMARLI K Binalar Zarif bir tip eneler dünyanın S arfında muhtelıf yerlerınde güzel ve Za- rif bir mimarlık tipinin — geliştiği görülüyor. İşin alaka uyandırıcı ta- rafı şudur: Bu tip, rafından yaratılmıştır. Birleşik Devletlerinde, Güney Ame- rikanın baş şehırlerınde -ide, araşide ve Brü edıl en veya edılmekte olan neler, oteller, hüküm te bınaları müzeler, has bir mimarlık anlayışı merikalı mimar Stone'un eserleridir. Stone mımarlıgı bir gü- zel san'at olarak telâkki eden. mi- marlıkta ferdi yaratıcı ifade arayan bir san'at kârdır. 1930 senelerinde ver- gününün tamamen tat- üniversi- kendine olan (D min olmadığı Stone'un muhayyilesini en ziyade meşgul eden mesele duvarlarda güneş ışığı, tavanlarda sun'i ışık meselesidir. Bu mevzuda yirmi sene araştırma ve tecrübeler yapmış, bun- ların neticesini üç sen evvel proje- sini hazırladığı Yeni Delhideki Ame- rika Birleşik Devletlerı elcılık bina- sında tatbik etmiştir. Yeni Delhi bi- nasının peçeli dış duvarlarını bu tip mimarlığın başlıca hususiyeti olarak kabul etmek lâzımdır. Çünkü son üç sene zarfında Stone'un bürosun- dan çıkan binalar fikir bakımından değişik olmakla beraber hepsınde harici kafes duvarlar mevcuttur.' Bu mozaık tul perdeler binalara bir diyet mu bir cid ve vakar sağlamakta, bunların gerisinde zen- Bir dış duvar Havası var gin malzemelerle bezenmiş birsu ve gölge dünyası bulunmaktadır- İ ekseriya mazinin şahe- ili avlu, kap bahçe ve — atrium prensıplerıyle ugraşmaktadır Nite- rinde havuzlu, ferah merkezi mekanlar tertıpledıgı kori- dorları ya büsbütün ortada an kaldır- dığı, ya da asgari hadd dırdıgı görülüyor- Meselâ Teksas devletini Dallas şehrinde inşa ettiği lüks ev— de bir kapalı bahçeden diğerine u- zanan yaşama — sahasının içerisine iki büyük havuz koymuş oturma misafir ve yemek kısımlarını bu ha- Karaşi Otelinin mozaik kafesli bahçesi Mimaride ihtilâl! AKİS, 24 MAYIS 1958