31 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

31 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İKTİSADİ Bütçe Silâhşörlar hazırlanıyor B ütçenin Umumi Heyette müzake- resine üç hafta kadar bir zaman kaldigi şu günlerde; her iki tarafta da çalışmalar hızlanmıştır. Bütçe Komisyonundaki mevzii çatışmalar- dan sonra asil meydan muharebesi Umümi Heyette verilecektir'. C. H. P. adına bu yıl da geçen yıl olduğu gibi İsmail Rüştü Aksal konuşacak— tır! İktisadi durumu bahçesindeki çi- çeklerden iyi tanıyan Aksal hazır- lıklarını çoktan bitirmiştir. - Hâlen hakikatleri dile getiren — insanların kalb huzuru içinde, konuşmasının son rötuşlarını yapmakla — meşguldür. İktidarın yıllardır sadece rakamları değişen nutuklarının yaldızım dök- mek, Aksal için zor olmıyacaktır. VE MALİ bir hatip sayılan Ağaoğlu, mucizevi kalkınmanın esrarını . vukufla açık- lıyacaktır 10 yıllık plân Bu haftanın başında Pazartesi gü- nü, Bütçe Komisyonunun, bilhas-. 10 yıllık zira- açı C. H. P. li üyeleri. at kalkınma programının masını merakla bekliyorlardı. Son dış yard ım anlaşmasıyla birlikte, bir zirat kalkınma plânı lâfı da ortaya çıkmıştı. Hattâ Emin Kalafat, bu plâna dayanarak, 1968'de 1 milyar dolarlık zira! mahsul ihraç edilece- ğini -halen her nevi ihracatımızın yekünu 300 milyon dolar civarında- dır- soylemıştı Ama kimse bu mu- cizevi plânın ne olduğunu bilmiyor- du. İlgililer sorulan sualleri kaça- maklı cevaplarla atlatıyorlardı Ni- hayet bu haftanın ilk günü, Bütçe İsmail Rüştü Aksal Mucizeye inananla , inanmayan Maliye Baltanı Polatkan bu yıl kendini eski 11 nazaran daha Zira ik- faydalanamayacaktır. Bakanlık verilen bu transfer kıymet- lerden açılan boşluğun nasıl kapa- tılacağı, D. P. için hakikaten mühim bir mesele haline gelmiştir. "Atamanın Bütçe Encümenindeki yeri her meselede mütehassıs Behzat Bilgin tarafından imkân nisbetinde doldurulmuşsa da, D. P. adına büt- çeyi kimin — savunacağının tesbiti -tahmin edileceği gibi- halli.güç bir iş olmuştur. Neticede kalkınmanın daha ziyade edebiyatına vâkıf sabık Sanayi Bakam Samet Ağaoğlunun ismi üzerinde karar kılınmıştır.İyi AKİS ,31 OCAK 1959 Samet Ağaoğlu Komisyonunun sabahki toplantısında Ziraat Bakam Nedim Ökmen, öğle- den sonraki toplantıda planı açıklı- yacağı müjdesini verdi. Ama B öğle yemeğinde fikrini degıştırmıştı Özür dilemeye bile lüzum görmeden, istenen izahat; Umumi Heyette ve- receğini bıldırdı Ziraat Bakanı öğ- le yemeği sırasında, meselenin izahı için "şahsen hazır olmadığını" keş- fetmişti... Borçlar Moratoryum tazeleniyor D ış borçların konsolidasyonu işinin çabucak neticelenmesinden ümidi kesen türk Hükümetigeçen hafta- nın başından beri gayretlerini. 6 ay- SAHADA lık moratoryomun uzatılmasını temi- caklılarla Pariste yapılan müzake- relerde, anlaşmaya varmak — şöyle dursun, görüş ayrılıklarını azalttmak bile mumkun olmamıştır. Avrupalı alacaklılar, borçlunun Şubata kadar eninde sonunda anlaşmak mecburi- yetinde bulunduğunu düşünerek tâ- yanaşmamaktadırlâr. Vâdenin dolduğunu gören Türk Hü- moratoryum devresinin uzatılmasını — istemekten başka çıkar yol bulamamıştır. An- cak Avrupalı alacaklıları buna ikna etmek, çok zor olacaktır. Memurlar Baklava tepsisi... G eçen haftanın sonuna doğru, ga-. zetelerde Maliye Bakanı Hasan Polatkanın açıkladığı maaşlara yüz- de yüz zam haberini okuyan bir me- mur: "Geç efendim, geç! Hangi yüz- de yüz zam, kimi aldatıyorlar? Şu baraj şu fabrıka diyorla mediğimize gore inanalı m Ama 1n san cebine girece mu?" demekten kendını alamadı. Diğer memurların yüzünde de aldatılmış veya aldatılmak isten- miş olmanın infiali okunuyordu. Aynı gün, aynı haberi işiten köy- lü ve işçi vatandaşlar da öfkeli öfke- i "Şu baştakiler de hep memurları düşünürler. Memurlara yüzde yüz zam yapıyorlar.. Ya bizi kim düşür necek ?" dediler. — Velhasıl iktidarın bu yeni müjdesi -ticaret erbabı ha- rıç hiç kımseyı sevindirmedi. D. P. mn propaganda utehassısları bir defa daha yanılmışlar maaşlara ya- pılacak zammın baki miktarını oldu- ğundan fazla gosterm gayreti yü- zünden beklediklerinin tam aksi bir netice elde etmişlerdi. İşi gücü pro- paganda olan D. P., bunu- bile iyi be- ceremiyor, yerli eksperler bu işi yüz- lerine gözlerine bulaştırıyorlardı, An- laşılan propaganda — mevzuunda da Amerikadan bir mütehassis getirme- ye ihtiyaç vardı. Maaşlara yapılan zam, 5 ikrami- yenin Kaldırılması ve memurların ö- dıyeceklerı gelır vergisi miktarının rtma, zünden, hakikatte -yüzde 263 liraya yükselecektir. Demek ki bu memurun maaşına 72 lira zam yapılmaktadır. Artış nisbeti; yüze 37 dır Baremın en üst kademesinde bu- n 2 çocuk sahibi memurun maaşı 1 106 lıradan 1485 liraya çıkmakta- am 279 lira artış nisbeti yüzde 34 tür. Bu hesap maaş ve ücretlerden 19