31 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

31 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Çetin yol | nönünün gezdiği dolaştığı her yer- I de etrafının derhal büyük bir va- tandaş topluluğu tarafından — sarıl- ması, kendisine sevgi tezahürlerinin en ıçtenının, en coşkununun yapıl- masında âdeta yarış edilmesi, ak saçlı muhalefet liderinin kazandıgı itibarın büyüklüğünü — göstermekte- dir. İnönüyü bır defa halk görme- sin.. Kitap mı alıyor, kitapçının ö- nünde; Anadolu Kulübüne mi gidi- yor kulübün önünde halk çabucacık kümeleniyor ve sevgisini dinmek bil- mıyen alkışlarla ifade. ediyor. C. H. Başkanı bu yüzden çok defa ıkı dakikalık yeri yirmi daki- kada yürümek zorunda kalıyor; oto- mobilde ise kalabalık, trafiği daki- kalarca aksatıyor. İnönü bu mevkie gelene kadar az yol katetmemiştir. Tek parti devrinin "milli şef"ini,bu günün "sevgili muhalefet lideri" 'hâ- İine getiren istihale, İnönünün yük- sek devlet adamı vasıflarından do- ğan bir ileriyi görüşün neticesidir. Bu netice,gerek demokrasimiz ge- rek memleketimiz için ümit uyandı- rıcı ve bir o kadar da iftihar veri- cidir O kadar iftihar vericidir. ki. memlekette gözle görünen ne varsa kendi eserleri olarak ilan etmek he- vesihde olân bazi D. P.liler, bu ne- ticeyi bile kendilerine mâl etmekte- dirler. Baksanıza, geçen haftanın sonunda, Istanbulda D. P. Eminönü İlçe Başkanı Orhan Fersoy, "D.P. hukuk devleti konusunda hiç bir şey yapmamış olsa bile, dünün diktatö- rünü bugün hurrıyet isteyen biri ha- line getirmiştir" dıyerek partisi a- dına övünmüştür. Başka Kapıya! Newyork Times'in 24 Ocak tarihli nüshasında — haber verdiğine göre, Balkan Eisen- hower mensup olduğu Cumhu- riyetci Partinin seçime iyi ha- zırlanmadığından şıkayetçıdır ve Cumhuriyetçilere "senenin 365 gününde de secim için ça- Tişmalarını tavsiye?* etmekte- ir. mdi, Her mesele için A- merikadan bir, misal bulmağa meraklı - bizim demokratlar, bakalım, "her gün seçim var- mışcasına memleketi dolaşan, toplantılar yapan, beyanat ve- iflerin "huzuru boz- dugu ıddıalannı kuvvetlendir- mek için misal ararlarken han- gi kapıları çalacaklar? C. H. P. Meclisi ve Grubu İdare Heyetleri bir arada Dokuz yıl sonra gerçekleşen rüya C.H.P. başlangıç İyi bir u haftanın içinde Çarşamba günü Bsaat 17'de Bayındır, sokaktaki C. H.P. Genel Merkezi binası, dokuz yıl- dır görülmemiş bir hâdiseye sahne ol- du. O gün meşhur yeşil çuhalı masa- nın başına, gazetecilere izâhat ver- mek için, Kemal Satır ve Orhan Öz- trak ile Nüvit Yetkin beraberce otur- dular. Bu demekti ki, parti merke- ziyle Meclis Grubu, beraberce otur- muşlardı ; beraberce izahat veriyor- lardı. C.H.P. içinde hadıselerı yakın— dan takibeden CHP rle CHP sempatizanları ertesi gun gazeteler— de partinin iki genel sekreter yar- dımcısıyla grup başkan vekilinin yan- yana çekilmiş resmini görünce rahat bir nefes aldılar. İşte nihayet seneler- dir iki ayrı kutup gibi çalışan -daha doğrusu itişen. Merkez ile Grup ara- sındaki zıddiyet, ortadan kâlkmıştı. Kesimler, de, üçlü beyanat da. bunun -şimdiye kadar benzerine rastlanma- mış- delili idi. Beyanata göre, parti- uzvu arasında tam bir işbir- liği sağlanacak, herbiri ötekini -ke- limenin tam manasıyla- tamamlıyâ- çâktı. Bu beraberliğin ilk Örneği de, İşte, Kurultayda esasa baglanan me- selelerin kanun teklifi halinde, der- hal Meclise getirilmesi içirt muşte— rek bir çalışmaya başlanmış olma- sıydı. Dokuz yıllık buzlar nasıl olmuş- tu da birdenbire erimişti? Hadisele- re yabancı olmayanlar, sualin cevâbı üzerinde fazla duşunmedıler Bu. iki hâftadanberi C. H. P. yi baştanba- şa kavrıyan bir havanın ıslahat ha- vasının eserlerinden sadece biriydi. Bahar havasım Kurultay yaratmıştı. Partinin > dertlerini, aksaklıklarını usta bir doktor gibi teşhıs ve tedavi etmişti. Akıllı bir kafa gibi düşün- müş, kudretli bir kol gibi icra et- mişti. Seçtiği Parti Meclisinin teşek- kül tarzından, bundan başka mâna çıkarılamazdı Merkezde kafa me- saisinin eksikliği hıssedılıyordu Ku- rultay, işte kafalarıyla çalışanları, ekseriyete getirmişti. Merkezi ihtilâfı şikayet mevzuu idi; Kurul- tayın iş başına getirdiği ekıp bu ih- tilâfı da ortadan kaldıracak ekipti. Genel Sekreterin murakabesine ihti- yaç vardı: Kurultay, murakabe için lüzumlu 27 reyi temin etmişti! Parti Meclisinin, ahenkli bir ça- lışmaya imkân verecek tarzda te- sekkülündeh sonra, işler Kurultayın hesapladığı gibi yurudu Islahatçılar kendilerine verilen reylere lâyık ol- duklarını gösterdiler.Aralarındaki irtibatı muhafaza . ettiler; isi sıkı tuttular. Anlaşabilecek ve çalışabile— cek bir merkez idare kurulu kurdu- lar ve nasıl bir işbölümü yapacakla- rını plânladılar. Hepsinden mühimi, Grupla işbirliğini tam ve kâmil şe- kilde temin ettiler. İlk adım Ilk müşterek toplantı geçen, hafta- sonunda yapıldı. Grup idare Heyetı üyeleri Genel Merkeze geldi— ler. Yeşil çuhalı masanın başında Merkez İdare Kuruluyla birlikte top- landılar.Toplantıyı artinin, hem Grubun, başkam İsmet Inonu bizzat, idare etti. Meseleler topluca ele alındı. Kurultay kararlarının Meclise intikal ettirilmesi isi orga- nize edildi. Ulus meselesinde görüş teatisinde bulunuldu. Müşterek top- lântıların sık sık yapılması ve yeni şartların, gerektirdiği tedbirlerin za- 1manında, beraberce alınması karar- aştı. Merkezin Grup İdare Heyetine ehemmiyet vermemesi, Grubun Mer- kes İdare Heyetiyle anlaşamaması ıkı idare heyetini daha o güne ka- dar bir araya il getırmemı ti. Şimdi ihtilâf sebepleri ortadan ka mış, taraflar biribiriyle sarmâş do— laş olmuşlardı. AKİS, 31 OCAK 1959