31 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

31 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aküalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt XIV Sayı: 239 eri: Rüzgarlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 18992 P. K. 582 - Ankara İdare : Denizciler Caddesi 23/B Rüzgarlı Matbaa Tel: 15221 Fiyatı 125 Kuruş Müessisi Metin Toker Umumi — Neşriyat Müdürü İlhami SOYSAL AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi — adına imtiyaz sahibi: Kurtul ALTUĞ Neşrıyat f ilen ıdare eden mesul İsleri Müdür Suleyman EGE Karikatür : TURHAN Fotoğraf: Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Habeı'ler Ajansı Dogan Klışe Müessese Müdürü : Mübin T OKER ne — şartla, 3 aylık (12 nüsha): 12 50 lira 6 aylık (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelik (52 nüsha): 52.00 lira * İlân — şartları; Santimi : 8 lira 3 renkli arka kapak: 750 lira İlân İşleri Şark Reklâm Tel: 18173 - 11898 . 19214 Dizildiği ve Basıldığı yer : Rüzgârlı Matbaa — ANKARA Tel: 15221 Basıldığı tarih: 29.1.1959 Kapak resmimiz Jüpiter Füzesi Kapının kilidi Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları, j nönünün hatıralarının yayınlanmaga başladığı günden beri bu uayı çıkaranlar bir büyük problemle karsı karşıya kaldılar Bugun burada bu problemı sızlere açıklamak zorundayız Daha İnönünün ha- tıralarının, yayınlanacağının duyulduğ gun mecmuamızın telefonları durmadan çalmağa başladı. Posta kutusu ise dolup dolup boşaldı. Şu birkaç haftadır AKİS adına gelen mektup ve telgrafların sayısı ra- hatça iddia edilebilir ki binlerin hayli üstüne çıktı. Üstelik de hâlâ gelmekte devam eden mektuplar var. Bu mektuplar, telgraflar ve te- lefonlar; okuyucularımızla bayilerden geliyor. — Türkiyenin en hücra klişelerinden dahi mektuplar alıyoruz. Bütün bu telgraf, — telefon ve mektuplarda ileri sürülen talep tektir: AKİS isteniyor. Bugünkünden daha çok AKİS * | nönünün hatıralarının yayınlandığı günden heri bir başka tehacüm de abone servisimize oldu. Bayilerde AKİS bulup almaya yetişeme- yenler, son yarım asrın en mühim hatıralarını kaçırmamak için emin yolu keşfetmekte gecikmediler. Abone olmak için müracaat edenlerin sayısı hergün bir parça daha artıyor. Ama bunun da bir mahzuru var. Tirajımızı artırmak imkânı olmadığına göre, abone sayısı arttık- ça, bayılerımıze verdıgımız mecmua sayısı düşüyor. Bu sefer de abo- ne olmak yerine AKİS'i bayiden almak yolunu tercih eden okuyucu- “"AKİS bulamıyoruz" diye şikâyet ediyorlar. Kabul etmek lâ- mdır ki, her iki taraf da haklıdır. Ama gene kabul etmek lâzımdır kı hukumet tekelinde olan kâğıt tevzi sistemi devanı ettikçe bizim de her hangi bir şey yapıp okuyucularımıza yardım etme imkânımız yoktur. "Istıbdattan Demokrasiye" başlığı altında yayınladığımız İsmet İnönünün hatıraları sadece Türkiye değil, âdeta dünya çapında bir hâdise oldu. n yarım asrın siyaset dunyasında en mühim kilit nok- talarını işgal etmış, yetmişbesinci yasında ise bütün bir milletin kal- de baş köşeyi tutmuş bir devlet adamının hatıraları elbette ki mü- hım akisler yaratacaktı. Ama İnönünün hatıraları umulandan da ge- niş bir akis yarattı. Bize mektup yazan yüzlerce okuyucu her hat rayı okudukça bir sonrakini sabırsızlıkla beklediklerini belırtıyorlar Mamafih bu hu usta en enteresan hâdise bu haftanın - basında cere- yan etti. Konyadan büromuza telefon eden bır okuyucu, "bu haftaki AKİS'te de "Paşanın hatıraları var mı, varsa ne yazac cak ?" diye so- ruyordu. İlk hesaba göre "İstibdattan Demokrasıye adını verdiği ha- tıralarını Paşa anlatacak Özden Toker yazacaktı. Ama İnönü bu işin zorluğunu daha ilk yazıda anlamış olacak ki hatıralarını bizzat kale- me almaya başladı. Tabii ki İsmet İnönünün kaleminden çıkan hatı- ralar daha da enteresan oluyor. Inonunun hatıraları dolayısı ile aldığımız mektup sayısı geçen haftadan beri bir misli daha bep gecen sayımızda açmış olduğum "Türkiye için Idea kabıne pasıl olmalıdır" başlıklı anketımız de son derece büyük bir alâka gördü. Sırf bu ankete cevap vere n oku- yucu mektuplarını sıraya koyup tasnıf edebilmek için bir ekıp kur- duk. Her gün gelen mektuplar teker teker numaralanıyor, fişlere ge- çiriliyor. Şımdıden teşkil edılen lısteler bir klasör dolusu dosyayı dol- du da taştı. Öyle tahmin ediyoruz ki anket 17 Şubatta sona erdi- ğinde aldığımız mektupların sadece doldurdukları dosya sayısı dahi hayli kabar k olacak. 242'nci sayımızda bu anketin neticelerini ilân edeceğiz. Ancak bu güne kadar gelen mektuplardan bazılarında An- ketin mahiyetinin yanlış anlaşıldığı görülmektedir, ideal — kabinenin sadece tek parti mensuplarından teşkili diye bir zaruret yoktur. Mu- halif muvafık farkı gözetilmeden bir kabine kurulabilir. Bir de, (AKİS, Anket servisi, P - Ankara) adresine gönderilen mektupların içine başkaca birşey yazılmaması, sadece sizce ideal olan kabine üs- tesi ile açık ad ve adresin yazılması rica olunur. Ankette şu bakan- lıkların karşılarına sizce ideal olan isimleri yazacaksınız: Tar anket. Başbakan Dışişleri Bakanı m Bakanı Başbakan Yardımcısı Maliye Bakanı Ulaştırma Bakanı Devlet Bakanı Milli Eğitim Bakanı Çalışma Bakanı Bayındırlık Bakanı Sanayi Bakanı Ekonomi ve Ticaret Bakanı Basın T., Turizm Bakanı Sağlık Bakanı İmar Bakanı Gümrük ve Tekel Bakanı — Koordinasyon Bakanı Saygılarımızla AKİS Milli Savunma Bakanı İçişleri Bakanı