7 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

7 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

tinin önüne, sâdece İktisadi Devlet Teşekküllerini ilgilendiren, başlangıç mahiyetinde bir liste konmuştu. Hal- buki nüfusu hızla artan, yatırım im- bir memlekette gelişi güzel serpiştirmekten, bugün için lüzumsuz güzelleşme hareketlerinden ve israf- tan vazgeçerek, kaynakların en iyi şekilde kullanılması en hayati mese- ledir. Ziraat yatırımları tamamiyle ih- mal edilmiştir. Bozkırın erozyon teh- didi altındaki toprakları, artan nü- fusu besleyemiyecek — haldedir. Ca- han'ın toz pembesi bir gözlük altın- dan gösterdiği Baade aporu AKİS evvelce bahsetmıştı— milli bir felâketten bahsetmektedir. Açlık yüzünden köylerden şehre akın hız- İanmıştır. Ölmemek için şehre hicret edenlere iş verecek sanayi tesisleri mevcut değildir. Mesken yoktur. Kur- tuluş yolu ziraat ve sanayide muaz- zam yatırımların en müessir şekılde yapılmasına bağlıdır. Cahan'ın da dediği gibi Türkiye 24 saat uzerın— den 23 saat çalışmak zorundadır. Ça- lışmadan da azami randıman ancak gayretler planlanırsa elde edilir. Ne yazık ki kalkınmadan başka lâf konuşmayan iktidar, kalkınmanın alfabesini teşkil eden bu hakikatları anlamamakta ısrar etmekte, lüksün, israfın, lüzumsuzun adına kalkınma demektedir. İşte bütün bunlardır ki, nin yarınını düşünenlere, 0. Genel Sekreter Muavini Mr Cahan gibi ıyımser olmak imkânım bırak- mamakta Turkıye - C, (Savcılık eliyle aldığımız tekziptir) Denizcilik Bankası ilerliyor 8. Mart 1959 tarihli nüshanızda intişar etmiş olan Denizcilik Ban- kası hakkındaki neşriyatınızın hilâ- fi hakikat olduğu anlaşılmıştır. Şöy- leki: 1.- Denizcilik tarafından geçen sene satın alınan Aydın şilebinin, Ar- kanjel-İngiltere seferindeki — 46.895 lira zarar ettiği hakkındaki haberi- niz tamamen yanlış olmakla aşağı- daki şekılde tavzihine lüzum görül- muş geçen şilebin bahsi geçen ilk seferinde, Amortisman da dahil ol- mak üzere yapılan masraf]arın hey'- eti umumiyesi 489472 | ve sağla- dığı gelir 689.905 lira oldugu cihetle yalnız bu seferde temin olunan net kâr, 50.493 liradır. 2.- Yazınızda, aynı geminin yurda dönerken yaptığı ikinci — seferinde 78.971 lira kâr sağladığı belirtildik- ten sonra, ilk seferde hasıl olduğu iddia edilen 46.895 liralık şilebin -za- rarı bu miktardan tenzil ederek, 9 AKİS, 7 TEMMUZ 1959 bin tonluk bir şilebin 6 ayda 32.971 liralık — cüz'i bir kâr temin eylediğini — bildirmekte — ve bu ge- milerin — bedellerini on, senede bile çıkaramayacaklarına ve Umum Mü- dürün sadece navlunları hesap edup masrafları tenzil etmeye lüzum gör- mediğine dâir tamamen indi iddialar serdetmiş bulunmaktasınız. Şöyleki Aydın şilebinin ikinci se- ferini teşkil eden yurda donuş seya- atinde yapılan ve 985. liraya baliğ olan masrafa mukabil, 1.697.866 liralık — hasılat, sağlanmış ve binnetice dönüş seferinde 712.393 lira safi kâr temin olunmuştur. "8ü suretle bu geminin sadece bi- rinci ve ikinci seferinde temin eyle- diği net kâr miktarı 762.886 liraya baliğ olmuştur. 3.- Aydın şilebinin, yazınızda in- tişar eylediği tarihte tamamlamış bulunduğu İstanbul - Kontihant gi- diş-geliş seferindeki hasılatı 2.350.112 lira, her türlü masrafları 637.587 li- ra ve temin eylediği safıkar 1.712.660 liradır. İlk iki seferdeki kâr ile birlikte yalnız Aydın şilebinin Denizcilik Bankasına sağladığı safi kâr mec- muu 2.475.446 liraya baliğ olmuştur. Bedelini on senede bile çıkarama- yacağını iddia eylediğiniz gemi; on sene değil, on aydan daha kısa bir süre içinde sağladığı net kâr ile be- delini tamamen itfa etmiş ve verilen bu izahat karşısında, kârın hesabın- da masrafların nazara alınmadığı yo- lundaki beyanınızın hayal mahsulü bulunduğu sabit olmuş bulunmakta- r. 4.- 1958 Ağustos ayında satın alı- nan üç şilep, sekiz ay zarfında, mü- bayaaları için sarfolunan dövizin bir buçuk misli nisbetinde 11.035.314 li- ralık navlun temin etmek suretiyle, yurdumuza bu miktar döviz tasar- rufu sağlamış bulunmaktadırlar. u gemiler, Dünya denizlerinde YURTTA OLUP BİTENLER Türk Bayrağını dalgalandırarak, as- ari daha otuz sene aynı tarzda çalı- şabilecek durumdadırlar 5.- Bu şilepler, o tarihte gemi mü- bayaası hususunda yetkisi bulunma- yan "Denizcilik Bankası Deniz Nak- liyatı Türk onim — Ortaklığı"na maliyet bedeli üzerindendevredil- mek üzere satın alınmış ye bu arada adı geçen Ortaklığa, Umumi Hey'et- çe gemi mubayaası hususunda tam ve mutlak yetki verilmiş olmakla be- raber, Bankaca mubayaa olunan şi- lepleri devir alıp almamak hususu tamamen adı geçen şirketin ihtiyarı- na bırakılmış olduğundan, mezkür gemilerin yazınızda bahis mevzuu edildiği veçhile — devralınması huşu- sunda ne İsrarda bulunulmuş ve ne e Umumi Hey'etçe bir karar itti- haz olunmuştur. Buna rağmen, adı geçen Ortak- lıkça gemilerin umumi durum ve va- sıfları rantabilite hesapları ve mâli- yetleri nazara alınmak suretiyle dev-» ralınması kararlaştırılmış ve proto- kol imzalanmıştır Bu münasebetle, satın alınan bu şıleplerı yalnız Deniz Nakliyatı Türk nonim Ortaklığı'nın değil, bu mev- zuları bihakkın bilen memleketimizin tanınmış ve muvaffak armatürleri- nin dahi devren satın almak arzusu- nu izhar etmış bulunduklarım da zik- retmek ister 6.- Denızcılık Bankasının kârı hakkında verdiğiniz habere gelince: Filhakika, satın alman üç şilebin kazancı ve D. Deniz Nakliyatı Şirketinin kârından hissesine isabet eden 5.000.000 lira da dahil olmak üzere Denızcılık Bankasının 1958 yı- l1 karı cem'an 000.000 liraya ba- liğ olmuş ve bu suretle 6 sene zarfın- da teraküm etmiş bulunan 29 000.000 liralık zarar, bir senenin faaliyetin- den elde edilen kâr ile tamamen itfa edilmiş bulunmaktadır Altı sene zarfında 265.000.000 li- 8 ad Z,S milyon lira kâr eden Aydın Denizcilik Bankasında hamle 17 ,