7 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

7 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

ve sadeliği şahsında toplayan Pren- aola'nın kalblerde yarattığı Sempatinin payı büyük oldu. Belçika bir hafta süren bir bay- ram yaşadı. Düğünden iki gün evvel başlayan ye dinmek bilmeyen yağ- murun yıkadığı kaldırımlarda boru- lar, trampetler çalındı, askeri resmi geçitler yapıldı. Halk Prens ve Pren- sesin oturduğu Louis Şatosunu isti- lâ etti. Şato Hedıyelerle doldu taş- tı. .Senato ve Meclis Başkanları, mil- letvekilleri asiller, Sefirler mes'ut rensle Prensesi tebrik için koşuştu- lar.. Nikâh, Prensi 25 yıl önce vatfiz eden Cardinal Van Roey tarafından kıyıldı. Kilisedeki nikâhta 84 yaşın- daki Anakraliçe Elisabeth de hazır- dı. Medeni nikâh, kraliyet sarayının altın işlemeli beyaz "İmparator Sa- lonumda aktedil Düğün mevsımınin en enteresan tarafı, gazetecilere Prens ve Prense- sin, soy kütüklerinin gösterilmesi ol- du. Prensin soyunda bir Portekiz Kralı, Sax Dükü, Massan Dükü ve Flandres Kontu vardı. Prenses Pa- olaınn soy kütüğü ise büyük bir sürpriz kaynağıydı. Zira sülâlesinde İki Bizans imparatoriçesinin ismi vardı. Paola'nın ecdadı arasında, if- tiharla zikredilen diğer bir isim de Kaptan Fabrizio Ruffo idi. Kaptan aılenın şeref üstesine, 1661 de Capo d'Oro'da Türk donanmasını yenen adam olarak geçiyordu. Irak Kasım'ın ahbapları eçen hafta içinde Iraktan gelen haberler General Kasım tarafın- dan girişilen itidal — teşebbüslerinin pek zannedildiği kadar kolay bir şe- kilde gelişmiyeceğini göstermektey- di. Dış dünyaya daha ziyade Beyrut kanaliyle akseden bu haberlere gö- re Irak Komünist Partisi, Başbaka- nın takip etmek istediği "ortalama yol"a kendi arzularıyla girmek niye- tinde değiller İngiltere ıle imzalanan silâh an- laşmasından sonra, Abdülkerim Ka- sımın tutumunda beliren itidal te- mayülleri kimsenin — gözünden kaç- mamıştı. Muayyen bir bloka sıkı sı- kıya bağlanmamak ve aksine her iki cephe arasındaki ihtilâflardan milli menfaatlere en uygun bir şekilde faydalanmak prensibini yeni politi- DÜNYADA OLUP BİTENLER Prens Albert ve Prenses Paola nikâh töreninde Dallı kasına esas olarak alan üniformalı başbakan, memleketi tek bir tarafa kaydıracak dahili faaliyetleri de iyi- ce kontrol altına almak niyetindey- di. Bunun için de, siyasi istikrarı bo- zacak faahyetlere girişmemelerini Komünistlerden âdeta etmiş. Onlar da bir müddet için uslu dur- mağa razı olmuşlardı. Beyrutta Na- sıra Baâd Partisi mensuplarının bil- dirdiklerine göre, — şimdi Iraklı ko- münistler fazla uslu durmanın ken- dileri için yavaş yavaş ortadan kal- dırılmak mânasına gelebileceğini dü- şünmektedirler ve varlıklarını tek- rar kuvvetle hissettirmek için yeni faaliyetlere girişmişlerdir. Pay kavgası 4 Temmuz 1958 ihtilâlinden beri Irakta en çok tartışılan meseleler- den biri de Komünistlerin bu milli hareketteki hakiki payları olmuştur. Tarafsız yabancı — müşahitler saray istibdadının yıkılmasında ve yeni re- jimin temellerini atmada solcu un- surların büyük rol oynadıklarım in- ÇAĞDAŞ FRANSIZ ŞİİRİ yeir, rezimleri, Baudelalrü '| |ı günümüze kadür 35 elyazıları, ğ ü restamların desen ve gravürleriyle çÇ ıT I Ödemeli olarak gönderilir. Fiyüt,; 10 Liradır, EKLDİTEFE YAYINLARI P. K ha AKİS, 7 TEMMUZ 1959 Tİ, İSTANBUL budaklı soy kütükleri kâr etmemektedirler. Kasım da bunu çok iyi bildiği için bu unsurların git- gide daha kuvvetlenerek — iktidarda fazla söz sahibi — olmalarından en- dişelenmektedir. Son — zamanlarda Bağdattaki bütün siyasi gösteri- lerin yasak edilmesi, Nasır a- leyhtan da olsa aşırı tahrikçi yazı- ların gazetelere konulmaması hep bu komünist unsurların kuvvetlenme yollarım kapatmak endişesinden doğ- maktadır. Aynı zamanda halk kütle- lerinin Özünde itibarını kaybetme— mek için, General Kasım bütün sıya— si mahkümları affetmiş ve garnizon- ları dolaşarak askerlerle senli benlı konuşmalar tertiplemek — suretiyle kendisinin ordu içindeki prestijini yükseltmeğe çalışmıştır. Bütün bunlara karşılık, Irak Ko- münist Partisi, geçen hafta, muhte- lif şehirlerdeki . mensuplarına gizli bir muhtıra yollamıştır. Bu muhtı- raya göre, ihtilâl sonrası devresinde faal rol oynayan kütle teşekküllerm- eki komünistler, mensup oldukları teşkilâtlarda en — elverişli mevkilere geçmek için gayretlerini arttırmak- tadırlar. Asil mühim olan nokta Par- ti mensuplarının ellerinde mevcut si- lâhlarla alâkalı , bulunan emirdir. Irak hükümeti sırasında muhtelif se- beplerle halkın eline geçmiş olan si- lâhları toplamağa başlamıştır ve va- tandaşlardan ellerinde bulunan her türlü silahı karakollara teslim etme- leri istenmektedir. İşte, Irak Komü— nist Partisi, mensuplarına bu em uymamalarını bildirmekte ve "halk. müdahalesi" ne gösterecek muhtemel hâdiseler 1çın hazır bulu- nulmasını istemektedi 23