7 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

7 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

A Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 6, Cilt: XV, Sayı 258 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak — Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 18992 P. K. 582 - Ankara İdare : Denizciler - Caddesi — 23/B Rüzgârlı Matbaa — Tel: 15221 Fiyatı 125 Kuruş * Müessisi Metin Toker * AKİS Neşriyat Ltd. — Şirketi adına İmtiyaz sahibi, ve yazı işlerini fiilen idare eden mesul — müdür Kurtul ALTUĞ Karikatür TURHAN Fotoğraf Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe — : Doğan Klişe Müessese Müdürü Mübin TOKER * Abone — şartları 3 aylık (12 nüsha): 12.50 lira 6 aylık (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelik (52 nüsha): 52.00 lira * İlân — şartları Santimi : 8 lira 8 renkli arka kapak: 750 1lira (İlânların mesuliyeti tamamile ilân sahiplerine aittir.) * İlân — İşleri Tel : 15221 * Dizildiği ve — Basıldığı — yer: Rüzgârlı Matbaa — ANKARA Tel : 15221 Basıldığı tarih: 5. 7. 1959 Kapak resmimiz İstikrar Programı Haftanın 1lâfı Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları E. C. E. Heyeti Başkanı Mr. Cahan'a Ankara ve İstanbulda iki basın toplantısı yaptırıldıktan sonra, İstikrar Politikası, haftanın en alaka çekici mevzuu haline gelmiştir. Son zam dalgalarının, piyasadaki kredi darlığı şikâyetlerinin, hülâsa iktisadi ve ticari hayatımızdaki bütün taşların altından çıkan bu "istikrar politikası"nın aslı esası daha fazla merak edilir olmuştur. İstikrar programı nedir? Onbir aylık tatbikattan sonra alınan netice ne olmuştur? Önümüzdeki günlerde ne olacaktır? Herkesin bir- birine sorduğu bu sualleri cevaplandırmak 1ç1n AKIS iki haftadan be- ri gayretlerin âzamisini le haber ver- mekten şeref duyarız ki bu emekler boşa gıtmemıştır Dogan Avcıoğlu- nun idaresindeki iktisadi saha muhabir ve muharrirleri, E, €. Heyetinin istikrar programı tatbikatını tetkik etmek üzere memleke— timize gelecekleri duyulur duyulmaz işe koyulmuşlar, her zaman pek sessiz sadasız geçmesine çalışılan bu temasların teferruatını elde ede- cek "anten"leri kurmuşlardır. Temasların sonunda, pek mühim bir ye- ndik olarak Heyet Başkam Mr. Cahan'ın biri Ankarada, diğeri İstan- bulda iki basın toplantısı yapması, meseleye daha çok kimsenin alâka- sını çekerek AKİS'in çalışmasını büsbütün değerlendirmiştir. Ankaradaki basın toplantısını, vazifeşinas bir hariciye memuruna “barikat kurmuşlar" dedirtecek kadar ciddiyetle takip eden AKİS e- kibi, Mr. Cahan'a sordukları suallerle meselenin üstündeki bütün toz- ların silinmesine, halk efkârının hakikati olduğu gibi görmesini temine gayret sarfetmişlerdir. Bu gayret, Heyet Başkanının bir teknisyen de- ğil ama, bir diplomat gibi konuşmayı tercih etmesi yüzünden fazla se- mereli olmamışlır Mamafih AKİS, Mr. Cahan'ın söylediği, söylemek istemediği ve söyliyemediği ne varsa bu sayısındaki İstikrar Politika- sı yazısında okuyunca göreceğiniz gibi, öğrenmiş bulunuyordu. Hem de Türkiyede şimdiye kadar neşredilmemiş vesikalarıyla birlikte... Vatandaşın geçimiyle alâkalı bu en mühim mevzuda hakikatları, ama sadece hakikatları halk efkârına duyurmakla gazetecilik vazife- sini yaptığımıza inanıyoruz. * u sayımızdaki başyazı da istikrar programı ile dolayısile alâkalıdır. Mensup olduğu milletlerarası teşekkül tarafından istikrar progra- mının tatbikatını gözden geçirmek vazifesiyle memleketimize gönde- rilen Mr. Cahan'ın bir "politik yıldız" edasıyla yaptığı konuşmanın a- kisleri başyazımızın mevzuunu teşkıl etmiştir. da, AKİS için yazdığı makalede İktidarın O. E. de. yeni bir des- tek bulma gayretini dikkat ve vukufla 1ncelemekted1r * ldığımız mektuplar gösteriyor ki, İnönün'ün hâtıraları yaşlı ve genç birçok okuyucumuz tarafından merakla takip edilmektedir. Hatı- ralarda hâlen Birinci Dünya Harbi sırasında cereyan eden ve bugün bile ibret verici olmak vasıflarından hiç birşey kaybetmemiş hâdiseler nakledil inektedir. Birinci Dünya Harbi hâtıralarından sonra sıra, İs- tiklââ Mücadelesine gelecektir İti, bu devrin, hâdiselere bizzat hâkim olan en ehemmiyetli ilci üç şahsıyetınden biri bulunan İnönü tarafından anlatılması, şüphe yok ki pek mühim bir tarihi hâdisedir. * ir af, sadece bir af ümidiyle boyunlarında şirinlik muskalarıyla do- laşan üstadların sâyi muammer olsun ama, bu sırada basın mevzu- atının ağır hükümleriyle mahkümiyetler durmadan devam ediyor. Tar- sus Toplu Basın Mahkemesinde geçen hafta Yeni Adana —gazetecinin sahibi Ayd?n Remzi Yüreğir, yazı işleri müdürü Şahin Gürtunç ve Tar- sus muhabiri Mehmet Denk onar ay hapse ve 2500 er lira para ceza- sına mahküm olmuşlardır. Diyarbakırda çıkan İleri Yurd gazetesi aleyhine tam 21 dâva a- çılmıştır. Bu gazetenin fıkra yazarı Musa Anter, tevkif edilmiştir Ev- li ve S çocuk babası olan Anter, avukatlarının itirazıyla bir gün sonra tahliye edilmiştir. Müteaddit defa belirtildiği gibi, bu mecmua, basın suçlularının haklarında kesinleşmiş bir karar olmaksızın tevkifini, tev- kif müessesesinin maksatlarına uygun görmemektedir. Bu bakımdan Musa Anterin tahliyesi -tıpkı Necip Fazıl Kısakürekinki gibi- bir ha- tanın tashihi olarak memnuniyet uyandırıcıdır. Saygılarımızla AKİS