7 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

7 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

TİYATRO LTI. Milli Merkezin vazifesi UNESCO nun teşebbüsü ile Bırleş— miş Milletler camiası içinde ku- rulmuş bir Milletlerarası Tiyatro Enstitüsü vardır. Kısaca I. T. I. di- ye anılan bu teşekküle biz de 1953 den beri katılmış, 1955 den beri de Milli Merkezimizi kurmuş bulunuyo- ruz. Fakat I. T. I. Türkiye Milli Mer- kezi, aradan geçen dört yıl içinde, maalesef büyük bir varlık göstere- memış kendisini tanıtamamıştır. Türkiye Milli Merkezinin çalışmaları hakkında ancak senede r defa, umumi heyet toplantıların- dan sonra, gazetelere verılen karar hulasalarından malümat edinmek kabil olmaktadır. Halbukı Milli Mer- kez, memleketimizin tanınmış tiyat- ro adamlarından yirmi kadarım bir araya toplamaktadır, beş kişilik bir cra Komitesiyle işlerini yürütmek- tedir, Mili Eğitim Bakanlığı büt- çesınden de -büyük olmamakla be- raber gene de bazı işler yapmak im- kânım veren- senelik bir tahsisat al- maktadır Geçenlerde İstanbulda yapılan son toplantıda alınan kararlara göre Millhi Merkez, müddeti biten bazı ü- yelerle İcra Komıtesının yerlerine yenilerini seçmiş, haziran ara- sında Helsinkide toplanan VEHI. I I. Kongresine başkanı Muhsin Ertugrulu göndermek suretile katıl- mış, Avignon Tiyatro — Festivalinin "Gençler Toplantısı"na Ankara Üni- versitesi Tiyatro Enstitüsunden Gü- neşi Akolun katılmasını sağlamış, bir de Erdek Şenlikleri için "Genç Oyuncular" topluluğun'a, bu sene de, dört bin lira yardımda bulunmuştur Ayrıca amatör topluluklarına — de- vamlı yardım yapılması için bazı ha- zırlıklara geçmeği uygun bulmuştur. Halbuki 1. T.I. hin de. Türkiye Milli Merkezinin de ku ruluş gayesi, tiyatro sahafında milletlerarası her çeşit mübadeleyi teşvik ederek sah- ne sanatlarının gelişmesine — hizmet etmektir, , Milletlerarası mübadele mevzuunda ilk akla gelen,. yıllardan beri devam eden ve neman ütün Balkan memleketlerinin katılmakta oldukları, Paristeki Milletler Tiyat- TOSU faalıyetınde tiyatromuzun da yer almasının teminidir. Bu vadide Türkiye Mill Merkezi şimdiye ka- dar ciddi bir teşebbüste — bulunma- mıştır. Sonra yabancı tiyatroların ve sanat teşekküllerinin — memleketimi- ze yaptıkları çeşitli turnelerin hiç- biriyle alâkalanmam ıştır. Bu teşek- küller işlerini daima sefaretleri, sah- nelerinde oynayacakları tiyatro ida- releri ve bazan da hasılatlarını men- faatlerine- terkettikleri hayır cemi- yetlerı vasıtasıyla görmektedirler. Meselâ bu yaz sonunda Milânonun meşhur "Piccolo — Teatro" Sunun memleketimizi turne halinde ziyaret edeceği söylenmektedir. "Piccolo Te- atro" gibi r bakımdan . seviyeli, milletlerarası şöhreti olan bir sanat topluluğunun memleketimizde vere- ceği temsillerle yakından ilgilenmek, bu temsillerin en iyi şartlar altında verilmesine — yardım etmek 1. T. I. Türkiye Miliâ Merkezinden — başka hangi teşekküle, hangi meslek top- luluğuna düşer ve yakışır? I. T. I. merkezimizin Üzerinde e- hemmiyetle duracağı bir başka mev- zu da tiyatro — çalışmalarımızın ve yeni eserlerimizin yabancı — memle- ketlere duyurulup tanıtılması mev- dur. Bu da ancak neşriyatla, hem ir. Bu vadide de Mill geçen yıllarda bazı telif eserlerimi- zin hülâsalarım "Creations Mondia- les" adı altında Paris — merkezinin çıkarmakta olduğu bültene gönderip neşrettirmekle iktifa etmiştir. I. T. I. teşkilâtını kurmu leketlerin bile tiyatro faaliyetlerini ve eserlerini tanıtan dergiler, bro- şürler, albümler çıkarmakta olduk- ları düşünülürse, oldukça zengin bir faaliyet gösteren — tiyatromuzun bu bakımdan lâyıkıyla tanıtılamamış ol- ması gerçekten üzücüdür Helsinki Kongresinde göstermeyen merkezler, acı tenkid- lere hedef olmuşlardır. Ümit ederiz ki Milli Merkezimizin ilk işi mem- leketimizi bu —merkezler arasında mütalâa edilmekten kurtarmak ve tiyatromuzun varlığını mutlaka, teş- kilâta dahil yabancı — memleketlere olsun, duyurmak olacaktır faaliyet DİKKAT AKİS'in 115 ve 123. saylan mahkeme karariyle toplattırılmıştı. Gene mahkeme karariyle iade edilen bu fevkalâde mecmualar şimdi satışa arzedildi. Merakla ve katıla katıla gülerek okuyacağınız bu iki mecmuayı AKİS mecmuası P. K. 582 Ankara adresine göndereceğiniz 2 adet altmış kuruşluk posta pulu ile temin edebilirsiniz. AKİS, 7 TEMMUZ 1959 29