23 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

23 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Filmler Şahane Macera S on sene içinde çevrılen her iki renkli Amerikan — filmi özden geçirdikten sonra —mesel 192 de John Huston'un rejisörlüğünü yap- tığı, Fransız ressamlarından Toulo- use- Lautrecin hayatını anlatan "Mo- ulin Kırmızı Değirmen" ve 1957 de çevrılen "Funny Face - Şa- hane Macera" Hollywood ilerde çe- Vırecegı filmleri de bir "renk müşavi- ri" kullanmanın elzem olduğunu an- lamıştı. Bahsi geçen her iki filmin çe- kiminde çalışan renk — müşavirleri filmlerin jeneriğine yeni ilâve edilen bu sıfatın ne kadar geniş faydalar sagladıgını ortaya koymuşlardır. nk müşavirlerinin renkli reklâm fotografçılıgmdan yetişmiş olmaları bu faydaların değerini bir kat daha arttırmaktadır. Renklerin dramatik bakımdan kullanılmasını ayarlı- yacak bir muhayyileye sahip olmak da renk müşavirlerinde aranan bir başka vasıftır. "Kırmızı Değirmen"de harikula- de renk karışımından meydana gelen tesirin tamamen Eliot Elisofon'un muhayyilesinden — çıktığı saklanma- sı imkânsız bir hakikattir. Elisofon Life ve diğer birkaç ileri gelen mec- moda mecmualarının fotoğrafçılığını muanın renkli resim çeken fotoğraf - cısıdır. Bundan başka, ew York'ta moda mecmualarının fotoğrafçılığını yapan Richard Avedon'un da “Şaha- ne Macera"nın son seneler içinde çev- rilen en zevkli ve en güzel renkli mü- zikallerden biri haline gelmesine se- bep olduğu ollywood' d kaçmamıştır. renk bakımından olağanüstü bir film olduğu muhakkaktır. Bunu anlamak için filmin yalnız ilk sahnelerini bile seyretmek kâfi gelir. Pastel renkle- rin tatlılığı ve yumuşak tesirleri ve bu renklerin arasına incelikle yerleş- tirilmiş modeller tanınmış mecmua- ların muhteşem sahifelerini andır- maktadır. Kontrastlar Filmin başlangıcında yer alan bir hneyi seyircinin unutması Adeta imkânsızdır. Sahne bir kitapçıda ge- çer. Audrey Hepburn burada çalışan küçük ve hoppa bir kızdır. Biraz ön- ce, Fred Astaire'in canlandırdığı mo- da resimleri çeken bir fotoğrafçı ta- rafından öÖpülmüştür. Kızcagız kısa ve kederli bir şarkı söyler: "Ho Long Has This Been Going On - Bu ne kadar zamandan beri devam edi- yor". Etraf karanlıktır. Kitapların çerçevelediği dekorun renkleri gölge- lenmiştir. Biraz sonra —Hepburn'ün gözüne fotoğrafçının ve yardımcıla- rının beraberlerinde götürmeyi unut- tukları bir şapka ilişir. Bu, tül gibi ince ve sarı ile portakal renklerının karışımından meydana gelmiş, insa- nın aklını başından alan bir renge 32 Audrey Hepburn Hoppa bir kız/... sahip bir şapkadır. Genç kız bu şap- kayı eline alır ve onu ihtişamla ha- vada çevirerek dans eder. Bu mizan- sende göze çarpan Trenkler arasın- ANSİKLOPEDİK SÖZLÜK Bir taraftan kelime bilgi- nizi bir taraftan da ansiklope- dik bilginizi değerlerdiren önemli bir eserdir. Şimdiye kadar 3 fasikül çıktı. Büt yurtta, görülmemiş bir ilgi ile karşılanan bu eser- den istifade edebilmek için abo- ne kaydınızı yaptırmakta ace- le ediniz. Her fasikülü 125 ku- ruş, 10 fasiküllük abone ücre- ti 10 liradır. BAYİLERE ÖDEMELİ GÖNDERİLİR. KURTULUŞ YAYINEVİ, P. K. 35 - Bahçelievler - Ankara daki kontrası seyirci Üüstünde keli- melerle ifadesi imkansız bir takım hisler yaratmaktadır. Prodüktör Roger Edens ve reji- sör Stanley Donen tarafından hazır lanan filmin diğer sahneleri de renk müşavirinin kaabiliyetini ve zevkini gösterecek kadar başarılıdır. la filmin orijinal ismini "Funny Face" diği sahne bunların başında gelir. Bu sahnede Audrey Hepburn ve Fred Astaire bir fotoğrafçının karanlık odasında bulunmaktadırlar. Üstlerin- de erişilmesi imkânsız bir mücevher gibi ışık saçan kırmızı bir ampul yanmaktadır. Bir başka sahnede de Audrey Hepburn birkaç çevik dan- sörle beraber Parisin kahvelerinden birinin koyu yeşil ve tatlı kırmızı renkleri altında danseder. Üçüncü bir sahne ise filmin iki baş oyuncu- sunu bir Fransız kilisesinin avlusun- da dansederken göstermektedir. Bu sahne insana nedense büyük Ameri- kan moda mecmualarındaki koku- reklâmlarının fotoğraflarını hatır- latmaktadır. Ne denirse densin, "Şâ- hane Macera"da renklerin en iyi kul- lanıldıgı sahneler Hepburn'le Asta- in Pariste dolaşarak moda resim- lerı çektikleri sekantadır. Bunların arasında da şık bir genç kadının, e- linde çeşitli renklerde bir sürü ba- lon, heybetli ve kurşuni renkteki Zafer Abidesinin önünden, çiseleyen yağmur altında geçişi veya yine genç ir kadının, üstünde harikulade kır- mızı renkte bir elbise, kollarını aça- rak Louvre Sarayının merdivenlerin- den inişi yer alır. İnce bir zevkle, hazırlanmış bu sahneler "Şahane Macera "nın eşi en- der görülen renkli filmler arasında yer almasına sebep olmuştur. Filmin bu kategoriye dahil edilmesini renk- lerin güzelliğinde olduğu gibi biraz da, başka taraflarda aramak yerinde olur. Audrey Hepburn'ün, Fred As- taire'in ve kay Thompson'un canlı o- yunları da filmin övülmeden geçil- meyecek noktala_rı arasındadır. Bun- lara George a Gershwin'in mü- ziğini ve fılmdekı dansları da ilave etmek gerekir tek zayıf — tarafının Türkçe isminde — olduğunu soyleme den geçmek hata olur. Çünkü Aud- rey Hepburn'ün yüzü filmin orijinal ismine tamamen uymaktadır. Filmin orijinal isminin Türkçe karşılığı "Sevimli Çehre" dir. Bu filmin Filmcilik Almanyada telâş Güney Almanyadaki film stüdyo- larının idarecileri, prodüktörleri ve — rejisörleri ile Berlin veya Ham- burgdaki filmcileri ilgilendiren müş- terek dertlerden biri Federal Alman- ya topraklan içinde çevrilen filmle- rin sayısıdır. Her iki bölgede çalışan filmciler önlerine çıkan güçlükleri yok etmek ve daha fazla sayıda film çevir mek istemektedirler. Alman stüdyo- AKİS, 23 ARALIK 1959