30 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

30 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

D.P. Parmak parmak bal Geçen haftanın başlarında bir gün Ankarad M. nin Bütçe Komısyonunda hararetlı müzakereler cereyan ediyordu. Mevzu, Başbakan Adnan Menderesin İstanbulun Park Otelindeki "resmi - hususi" dairesiy- di. C. H. P. milletvekillerinden Ferit Melen ve Rıza Tekeli Başbakanın An- karada çok az kaldığından, halbuki vazifesi icabı günlerini Başkentte ge- çirmesi — gerektiğinden bahisle, sert tenkidlerde bulundular. Ayrıca Baş- bakanlık için Park —Otelde ayrılan dairenin lüzumsuz olduğundan ve pek fazla fuzüli masraf yapıldığından bahsettiler. Buna karşılık D. P. mil- letvekillerinden bazılarıyla Başbakan yardımcısı Medeni Berk Devlet Ba- kanı İzzet Akçal iddiaları reddettiler. Bunların birer kahve dedikodusu ol- duğunu, Türkiye Başbakanının "sıhha tini yıpratmak bahasına" otel köşe- lerinde çalıştığını ileri sürdüler. Mü- nakaşa büyüdü, iki taraf karşılıklı en sert tarizlerde bulundular. B. M. M. nin Bütçe Komisyonunda bu münakaşalar cereyan eder, millet- vekilleri birbirlerine girerlerken Çar- şamba günü saat 16 sıralarında Ye- şilköy hava alanına inen — uçaktan Başbakan Menderes beraberinde İç- işleri Bakanı Dr. Namık Gedik oldu- ğu halde çıktı ve bütün söylenenleri hiçe saydığını bir kere daha ispat et- ti. Zaten bu, klasik manada bir kuv- vet gösterisiydi. Böylece D. P. Genel Başkanı Muhalefetten gelen hiç bir tenkidi umursamadığını, canının is- tediği tarzda davrandığını ortaya ko- yuyordu. Başbakan, mutad — veçhile imar sahalarında bir tur yaptıktan sonra Park Oteldeki meşhur dairesine gel- di. Menderesin Bütçe Komisyonun- daki müdafileri daireyi pek küçüm- semişler, bunu adeta basit bir oda ha- line sokmuşlardı. Geçen hafta Baş- bakanı Park Otelde takip edenler ha- kikatin Medeni Berkin veya İzzet Ak- çalın sözlerine pek uymadığını gör- düler. Başbakanlık II Beyfendının İstanbulda — ikameti müddetince kaldığı daire, Akça- lın müdafaa — sadedinde ifade ettiği gibi basit bir odadan ibaret değildir. Menderes Park Otelde, giriş kapısı- nın hemen karşısında, asansörün ya- nından yedi basamak merdivenle çı- kılan ve büyük bir camlı kapıdan gi- rilen hususi dairede kalmaktadır. Ka- pılarının üzerinde 173,174 ve 175 nu- maralar yazılı olan ve Park Otel müs- tahdeminin "Apartman dairesi" adı- nı verdiği bu kısım tamamen Başba- kanın şahsına aittir. AKİS, 30 ARALIK 1959 Bir yatak odası, bir banyo ve ge- niş bir oturma dasını ihtiva eden Başbakan dairesi son derece lüks bir şekilde tefriş — edilmiştir. Ara sıra Menderesin eşi veya küçük oğlu Ay- dın Menderes İstanbula gelirlerse, onlar için civarda ayrılan odalarla bu daire takviye edilmektedir. Başbakan Menderesin ikamet et- tiği 173, 174 ve 175 numaralı odala- rın yanındaki 168 ve 170 numaralı odalarda Beyfendinin hususi kalem müdürleri kalmaktadırlar. Bu odala- rın ayrıca birer çalışma — salonları mevcuttur. Aynı kattaki koridorun sağında bulunan geniş bir salon da, lüzum hasıl oldukça Beyfendi tarafın- dan kullanılmaktadır. Çalışma salo- nunun ortasında büyük bir toplantı masası, solda son derece lüks koltuk- lar vardır. Menderes bu salonda ka- labalık heyetleri kabul — etmektedir. Kabine toplantıları da nadiren bura- da yapılmaktadır. Mithat Uluerin hususi kalem mü- dürlüğü zamanında iki hatlı bir sant- ral Beyfendinin kaldığı daireye tah- sis edilmişti. Uluer ayrıca iki doğru telefonu da kendi odası ile hususi ka- lem müdür —muavinlerinin odasına bağlatmıştı. 493920 - 21 numaralı te- lefonların bağlı — bulunduğu telefon santralında, Menderesin İstanbulda bulunduğu müddet içinde 01 veya 03 ten seçme kadın memurlar vazife gö- rüyordu. Kadın memurlar bu numa- ralar arandıkça cevap olarak "Baş- bakanlık hususi kalem — müdürlüğü" OLUP BİTENLER diyorlardı Mithat Uluer hususi ka- lem müdürlüğünden ayrılınca neden- se bu santral ve direkt — telefonlar kaldırıldı. Beyfendinin kaldığı bu katta u- mumiyetle Bakanlar, D. P. ileri ge- lenleri de kalmaktadırlar: Ancak bu zevatın hesabı Başbakanlığın kaba- rık hesabına dahil edilmemektedir. Verimli politika Başbakanın İstanbuldaki faaliyeti- nin Başbakanlık vazifeleriyle ala— kası, doğrusu istenilirse pek anlaş lamadı. Gerçi bir Başbakanın Vazıfe— lerinin çeşitli olduğunda zerrece şüp- ur, ama Menderesin başkenti terkedip bir defa daha Park Otele yerleşmesinin nasıl bir zaruretin ne- ticesi bulunduğu basit zekâlı faniler için meçhul kaldı. Başbakan İstanbuldaki ilk günün- de imar sahalarını dolaşıp otele dön- düğünde iki ahbap çavuşlar -hiç ol- mazsa zahiren- Kemal Aygün ve Et- hem Yetkiner kendisini ziyarette ge- cikmediler. Saat tam 19 da Yetkiner İçişleri Bakanı Namık Gedikle birlikte Park Oteli terketti. Beyfendi bu gelişinde bundan önceki gelişinde olduğu gibi Vilâyete gitmedi. — Anlaşılıyordu ki Menderes Vilâyete yine küsmüştü. Yakınları bu dargınlığın üçüncü ol- duğunu söylüyorlar ve uzun sürece- ğini de ilâve ediyorlardı. Ertesi gün Menderesin çalışmalarında bir fevka- lâdelik olmadı. Yine imar sahaları gezildi ve alakalılardan uzun uzun i- YURTTA Meşhur Park Otel 0.006 plakalı otel