30 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

30 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Bir İhracın hikâyesi Aslında her şey, geçen haftanın so- nunda cuma günü başladı. Per- şembe akşamı, İsmet İnönünün ina- nılmaz derecede derin bardağı bile Ordu —milletvekili Atıf Topaloğlu mevzuunda dolup taşmıştı. Topaloğ- lu, "Ödenek Meselesi"nin başlıca şampiyonlarından biriydi. Bir ev ge- çindiren kimselerin sıkıntıya düştük- leri bu devirde Atıf Topaloğlu, iki misli sıkıntı çekiyordu. Bu bakım dan, seçim sırasında seçmene yapı- lan vaadler ne olursa olsun milletve- killerinin daha fazla para almaları gerektiği tezini en hararetle savu- nanların başında Ordu — milletvekili geliyordu. Nitekim o tarihte Grupta çıkmış, İsmail Rüştü Aksalların, Turhan Feyzioğluların, Suphi Bay kamların cansiperane çırpınışlarını tesirsiz kılmak için "Şimdi, samimi bir insan dinleyeceksiniz" — diyerek milletvekillerinin paraya olan ihti- yaçlarını terennüm etmişti. Topaloğ- lunun faaliyeti Grup kürsüsüne inhi- sar etmemiş, Ordu — milletvekili ku- liste ve koridorlarda da arkadaşla- rını bu mevzuda direnmeye sevket- mişti. Yani ne olacaktı, milletvekille- ri -o tarihte maaşları 2800 liraydı- aç mı kalacaklardı? Topaloğlu Meclis çalışmaları sı- rasında da, 1957 seçimlerinin üzerin- den çok geçmeden C. H. P. Grubuna bir yük gibi görünmeye başladı. Bu yükün ağırlığını, ilk, gene Ordu mil- letvekili Eşref Ayhan hissetti. Eşref Ayhan kamyon tevziindeki bazı ak- saklıklarla ilgili olarak Ticaret Ba- kanına bir sözlü soru tevcih etmiş- ti. Eşref Aynanın kürsüye getirdiği Baha Arıkan Şeriatın makası mesele şuydu: Ordunun talihsiz D. P. adaylarından birine, kendisinden evvel sıra bekleyenler varken kam- yon tahsis edilmişti. Ticaret Bakanı Bakanlar Dikkatli Olmalıdırlar Adalet Bakanı Esad Budak- oğlu memleketin en büyük meselelerinden biri olan Adalet cevaplandırdı. radyoda yayınlanmadığı halde Bakanın beyanatı aynen yayın- landı. Rejimin cilvesi! Ama hiç olmazsa böyle hallerde Bakan- ların dikkatli - davranmaları, yanlış malümat vermemeleri gerekmez mi? Küçük bir misal: Budakoğ- lu, meşhur 6334 sayılı kanun gereğince mahkum olan gaze- telerle bunların mahkümiyet sebebini söyledi. Bu arada A- KİS'ten de bahsetti ve "müker- reren Başvekile, Mükerrem Sa- rola ve Nihad Erime hakaret"- ten mahküm edildiğimizi bildir- İkincisi, bunların dışında A- gâh Erozana da hakaret iddia- sıyla mahküm edildik. Üçün- cüsü, bir mahkümiyet sebebimiz Başvekile hakaret değil, Baş- vekili küçük düşürmektir. Dör- düncüsü, 6732 sayılı kanunun tatbikata da bahis mevzuu edil- diğine göre AKİS bir defa da "Adalet mevzuunda şüphe u- yandıracak neşriyat" ithamıy- la mahküm edilmiştir. si, iki yazı işleri müdürümüz tekzibi koymamak veya hatalı şekilde koymak suçundan mah- küm olmuşlardır. Bir Bakan bir tek noktada bu kadar bol hataya düşerse, insaf edilsin beyanatın tamamı oku- nurken insan tebessüm eder mi, etmez mi Hayreddin FErkmen tahsisin ma- hiyetini anlatmış, yeniden söz alan Ayhan D. P. yi sadece faal milletve- killerine değil, — sabık milletvekille- rine de — "kolaylıklar" sağlamakla Atıf Topaloğlu D. P. ye Noel hediyesi suçlandırmıştı. Bunun üzerine Erk- milletvekilleri"nin sabık Halkçı milletvekilleri"nin de kamyon tevziatından faydalandıkla- rını söylemiş ve 1950-54 devresinde Orduyu temsil ettikten sonra 1954 -57 devresinde "Ordunun sabık Halk- çı milletvekili" sıfatını taşımış, son- ra 1957 seçimlerinde yeniden C. H P. listesinin kazanmasıyla Meclise gelmiş Atıf Topaloğlunun bu sözler karşısında kül gibi olduğu görülmüş- tü. Hakikaten Topaloğlu 1957 seçim- leri arefesinde D. P. iktidarının bir çok yardımına mazhar olmuş, kendi- sine Aksaray yolunun müteahhitliği verilmiş, ahbabı Mithat — Dülgenin Umum Müdür olduğu Ziraat Banka- sının Çarşambadaki şube inşaatını almış, böylece sağladığı kamyonlar bir ara Şahap Gürlerin garajında bi- le yatmıştı. D.P. lilerin Topaloğluna imâları, Ti- caret Bakanının B.M.M. zabıtlarına geçen bu sözlerinden ibaret kalmadı. Ordu milletvekili, Fisko Birlikle alaka lı bir suiistimali Meclis kürsüsüne getirdiğinde ön sırada oturan "De- mokrat Silahşörler" kendisine "Ya, demirden ne haber? Çimentolar bitti mi?" diye laf attılar. Demokrat ik- tidar Topaloğluna bol bol demir ve çimento tahsisi de yapmıştı. Bu dost- luk, ki üstadın ideal arkadaşı Nihad Erimin meşhur manevrasından son- ra ve gene Nihad Erimin tavassu- tuyla gelişmişti, 1957 seçimlerinden sonra da devam etmişti. Topaloğlu AKİS, 30 ARALIK 1959