30 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

30 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

şimdiki Başbakan Yardımcısı Mede- ni Berkin yardımına daima mazhar olmuştu. Nitekim geçen haftanın sonunda AKİS'in İstanbul muhabiri tarafından Leventte hayranlıkla sey- redilen bir evin satın alınması işi bazı ipotek muameleleri — sayesinde pek rahat cereyan etmişti. Müsamahanın hududu Atıf Topaloğlu hakkındaki şikâyet- ler pek süratle arttı. Ordu millet- vekili C.H.P. de adam ihracı gibi bir muamelenin bulunmadığına inanıyor, hele İnönünün bir milletvekilinin partiden uzaklaştırılmasına — müsaa- de edeceğini hiç sanmıyordu. Bu yüzden Topaloğlunun, parti disiplini bakımından pervasızlığı az zamanda ihtiyatsızlık haline geldi. Parti mer- Atıf Topaloğlu, bilhassa İnönünün nazarında disiplin tanımayan, arka- daşları için kötü emsal olan, fütur- suzluğu son haddine götüren, zihni- yeti bilinen İktidarla daimi süratte ve hususi işlerle alakalı şekilde temasta milletvekillerinin sembolü haline ge- lince kendi idam fermanını bizzat im- zalamış oldu. C.H.P. Genel Merkezi ise Partinin şahısların üstünde tutul- ması lüzumunu daima savunduğun- dan ve Partiyi müşkül mevkide bıra- kanların tasfiyesine hararetle taraf- tar bulunduğundan harekete geçil mesini dünden istiyordu. Giyotin çalışıyor C.ıma sabahı, C. H. P. Merkez İdare Kurulu bizzat Genel Başkanın baş- kanlığında bir toplantı yaptı. Toplan- YURTTA OLUP BİTENLER ha Arıkanın — başkanlığında toplan- mıştı. Ordu milletvekili hakkında bir karar almak üzereydi. Haberin yayıl- masından iki saat yirmi dakika son- ra, tam 21.20 de Ankara Radyosunun musiki yayını kesildi -Bu sırada meş- hur Niko yanık bir şarkı söylüyordu- ve C. H. P. nin Ordu milletvekili Atıf Topaloğlunun "partisinden istifa etti- ği" bildirildi. PHalbuki aynı saatte, Topaloğlunun C. H. P. ile ilişiği Müş- terek Haysiyet Divanının kararıyla çoktan kesilmişti. Fakat devletin rad- yosu, ihracı istifa gıbı göstermekte fayda mülahaza etti. itiraf Ancak bu taktik, akılları sadece on- dört saat karıştırdı. Hakikaten, hâdiseden bir gün sonra İstanbulda kezini tanımıyor, kendisine — verilen vazifeleri yerine getirmiyordu. er şey, Ordu milletvekilinin, gerekirse C. H. P. den istifaya kararlı olduğunu gösteriyor, hatta Topaloğlu bu yolu başkalarına da tavsiye ediyordu. Or- du milletvekilini bir gece, Ankaranın meşhur eğlence yerlerinin — birinde Medeni Berk ve Mithat Dülge ile be- raber görenler Topaloğlunun hangi teşrii vazifenin ifasıyla meşgul bu- lunduğunu anlamakta güçlük çekti- ler. Bu sırada, Ordu milletvekili ce- binde Almanya için tanzim edilmiş bir pasaport taşıyor ve bazı tanıdık- ları kendisinin Bedelsiz İthalat ka- nalıyla otomobil getirmeye hazırlan- dığını söylüyorlardı. AKİS, 30 ARALIK 1959 Ordudan bir görünüş Yorgan gitti, kavga bitti.. tı, Karanfil sokaktaki Genel Merkez binasının basit döşenmiş bir odasın- da cereyan etti. Müzakere öğleye ka- dar sürdü. Toplantının nihayetinde, Genel Merkezin önünden evine git- mek üzere Suphi Baykamın otomo- biline binen İsmet İnönünün son de- rece mesut bir hali vardı. O gün genç Adana milletvekilini öğle yemeğine alıkoyan İnönü, yemeğe otururken gülümsüyor ve "İyi bir iş gördük" diyordu. Toplantıda, Atıf Topaloğlu- nun ihraç talebiyle Müşterek Haysi- yet Divanına verilmesi ittifakla ka- rarlaştırılmıştı. C. H. P. Genel Merkezi haberi, saat 19 sıralarında gazetelere ulaş- tırdı. Müşterek Haysiyet Divanı, Ba- Yenişehir otelinde oturma salonunun bir köşesindeki masada yapılan bir mülakat hakikati olduğu gibi ortaya . Atıf Topaloğlu hâdise günü, Lütfi Sarıhan olduğu halde -rivayete göre resmi- bir otomobille İstanbula hareket etmişti. Ordu — milletvekili kardeşine ve Sarıhana kendisini ta- kip tavsiyesinde bulunmuş, fakat he- nüz bir netice alamamıştı. O sabah Yenişehir otelinin salonunda bir ga- zeteciyle yaptığı konuşmada, sırtın- da açık kahverengi, tek düğmeli elbi- sesi bulunan ve kırmızı üzerine sarı noktalı bir kravat takmış, traşı bir günlük Atıf Topaloğlu istifasının ma- hiyetini olduğu gibi anlattı.