30 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

30 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Bütçe Seçim Peşinde.. (Kapaktaki politikacı) ri üstüne ince beyaz çizgili İn- G giliz kumaşından iki düğmeli pek şık bir elbise giyiniş, mavi benekli siyah kravatının altında tiril tiril beyaz gömlekli, tombul yanaklarının ortasına oyulmuş küçücük siyah göz- leriyle kalın siyah çerçeveli gözlük- lerinin ardından zeki zeki etrafı sü- zen babacan ve sakin halli tıknaz bir adam, geçen hafta boyunca B. M.M Bütçe Komisyonundaki müzakereleri dikkatle takip etti. Bu zat, Bütçe Ko- misyonu Başkanı Balıkesir milletve- kili Halil İmreden başkası değildi. Halil İmre, her sabah saat 9.30 da Kavaklıderedeki Kıbrıs sokağın- da yaptırdığı yeni evindeki -iki katlı ve sokağın en modern, en kübik evi- ayrı beğendiğini" ifade edecek kadar tarafsızdı. Fakat, ne de olsa, D. P. nin Balıkesir milletvekili olduğunu da unutacak değildi — Muhalefetin hü- cumları can alacak noktalara tevcih olunduğu zaman, Hükümeti zor du- rumdan kurtarmak ona düşüyordu. O zaman söz alır, muhalefeti — sadede dönmeye ve usullere riayete davet e- derdi. Fakat, yine de -imkan nisbe- tinde- Hükümetin Hükümetten fazla taraftarlığını yapıyormuş gözükmek istemezdi. Halil İmrenin, bu yıl Komisyon Başkanı olarak, şimdiye kadarki mü- zakereler esnasındaki tek kayda de- ğer müdahalesi 22 Aralık günü Baş- bakanlık bütçesi görüşülürken vuku buldu. Eee, bahis mevzuu Menderes- ti! Rıza Tekelinin ve Ferit Melenin, Çankayadaki resmi —ikametgahını Park Otele tercih etmeyen Başbaka- na karşı tenkitler yöneltmeleri üze- Bütçe Komisyonu çalışıyor Delik büyük, yama küçük... yeşil beyaz badanalı duvarları tablo- larla süslü, muhteşem bej koltuklar- la doşenmış çalışma, odasındakı XITI. üncü asır stili siyah masasından kal- kıyor, bir karış kalınlığındaki — yeşil kaplı 1960 Bütçe Kanunu Tasarısını dikkatle kapatıp yan tarafa yerleşti- riyor, refikası Huriye İmreye "Ha- nımcığım, ben çıkıyorum" diye sesle- nip Merkez Bankasının her yıl büt- çe çalışmaları devamınca emrine tah- sis ettiği bej renkli büyük Buick kap- tıkaçtıya biniyor ve Meclise geliyor- du. — Başkanlık makamını işgal ettiği celselerdeki müzakereler sıra- sında lüzumsuz müdahaleler yapmak adeti değildi. Başkanlık vazifelerinin icaplarına -görünüşte de olsa- riayet- kardı. Muhaliflere de, — muvafıklara olduğu gibi, aynı nezaketle söz ve- riyor ve -elinden geldiği kadar- kim- senin sözünü kesmemeğe gayret edi- yordu. Hatta, her arkadaşını ayrı 24 rine söz alan D.P. li milletvekilleri, Başta Behzat Bilgin ve -meşhur lacılardan!- Osman Kavuncu, Başba- kanın sıhhati pahasına memleket için çalıştığı teması üzerinde variasyonlar yapmakla meşgul iken o, gayet kibar ve soğukkanlı: "Encümen arkadaşla- rıyla çalışmanın hazzı içinde bulunu- yorum. Ancak Başbakanlık bütçesin- de bütün bu konuşmalar arasında mevzu ile alakalı hemen hiçbir nok- taya temas edilmemiştir. Bu yolda devam eden konuşmaların bütçeye hadim olamayacağı kanaatindeyim" demekle iktifa etti, fakat yine de “mevzu ile alâkalı hiçbir noktaya te- mas etmeyen" muhalif milletvekille- rinin sözünü kesmedi. Doğrusu bu ba- kımdan, hiçbir zaman yaylaya çık- mayacak kadar ihtiyatlı olan İmre- den, -sabık yaylacı- İlhan Sipahioğ- lunun alacağı pek faydalı dersler vardı. Bir şehit oğlu.. H alil İmre, 1907 yılında Bandırma- da Çmarh mahallesinde dünyaya geldi. Babasının adı İsmail, annesi- nin adı Haticeydi. Babası, Balkan Harbinde — Yunanlılara — karşı — kahra- manca vuruşurken şehit oldu. İsma- il efendinin iki oğlu -Recep ve Ha- lil- Ööksüz kalınca, amcaları, Ahmet Hilmi Bey bu çocukları himaye et- meyi bir ahlak vazifesi saydı. Mali- ye Nezaretinde tahsildarlıkla işe başlamış ve hiç tahsili olmamasına rağmen 41 yılda İstanbul Pul Mü- dürlüğüne kadar — yükselmiş, — dürüst- lüğünden — Maliye — camiasında — "Bas- ton Hilmi" diye anılan tek namazı dahi kaçırmamış bu mübarek adam -her namuslu memur gibi- para sı- kıntısı içinde olduğundan, eline ka- lan bu iki çocuğu birden okutacak imkana sahip olmadığı için iki Öksüz arasında kur'a çekmeğe karar verdi. bugünün Bütçe Komisyonu -hâlâ — Bandırmada — otu- İmre yerine Halil İmre olmasını sağladı. ur'ada kazanan küçük Halil ilk önce Çukurcuma Mahalle Mektebin- de tahsiline başladı. Memuriyetin ge- rektirdiği sık göçler neticesinde o ka- dar çok ilkmektep değiştirmek zo- runda kaldı ki bugünün Bütçe Ko- misyonu — Başkanı bunların — hepsini hatırlayamamaktadır. Bu göçebe tah sil hayatı 10 yaşına kadar devam et- ti ve — Halil Efendi 1919 yılında Darüşşafakaya — yazıldı. — Halil — İm- re daha lise yıllarından itiba- ren her neviden yüzlerce şiir yazmış, fakat bunları sâdece kendisine sakla- yacak kadar tevazu — gösterebilmiştir. Yakınları bu tevazuun yerinde olma- ve bu şiirlerin neşredilmeme- edebiyatımız için bir eksiklik olduğunu söylerler. Ajans - Türkün becerikli sahibi Necdet Evliyagilin bu yakınlarda Halil İmreye el atması hiç kimseyi şaşmmayacaktır O ta- rihlerde Imrenm sesi çok güzeldi. Ni- Başkanı toplantılarında alaturka ziyafet- leri söylemek ihtiyacı hayata — bağlılığını alaturka yönünden — almamıştır. nık sesiyle meşkederken, ©o sıralarda memlekete — Batıdan — hızla — girmeye başlayan yeni zevklere de kendisini vermiştir. Daha talebe- siyken — evde mükemmel nen Halil Efendi, rüşşafaka futbol takımının asların- AKİS, 30 ARALIK 1959