17 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

17 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

GENÇLİK Teşekküller Mukabil tedbir Geçenlerdebir gün, Devlet Radyo- larının aksam saat 19 haberler neşriyatını dinleyen üniversite Öğ- rencilerinin ağızları, kesik limon gör- müş gibi sulandı. Meşhur Başspiker Can Okan, Ankarada iki bin kişilik Üniversiteler ve Yüksek Okullar Ta- lebe Yurdunun inşa edileceğine dair A.A. haberini buna bir sekizinci ha- rika azameti vererek okuyordu. Her türlü ihtiyaçları bir arada temin ede- cek modern tesis, takriben 24 mil- yon liraya malolacak ve 1961 yılı so- nunda hizmete sokulacaktı! Fakat sayısız güçlükleri yenerek ve misil- siz sıkıntılara katlanarak tahsilleri- ni idame ettiren aynı üniversite Öğ- rencilerinin, birkaç gün sonra bazı İstanbul —gazetelerinde — okudukları bir diğer haber, bu sefer damakları- nı kuruttu. İmtihan harçları B 100 arttırılacaktı! İşte evvelâ ağzı sulanan ve çok za- man geçmeden damağı kuruyan bu gençlik arasında, sömestr tatili do- layısıyla hararetini — kaybetmiş gibi görünen bir fikir, bu hafta gi taraftar toplamaya başladı. Gençlik Bürosu adında, hukuki hü- viyeti meçhul gayrı mesul bir organ, talebe teşekküllerini ve faaliyetlerini siyasi, mali ve idari kontrol altına almak gayretindeydi. Antalyanın D. P. li milletvekili Sadık Erdem baş- kanlığındaki Gençlik Bürosu, parti- zan idare ve emniyet amirleriyle elele vererek talebe teşekkülleri üzerinde çeşitli tazyikler yapıyordu. İktisadi Devlet Teşekküllerinin gençliğe yar- dım için ayırdığı milyonlarca İiralık millet parası, Gençlik Bürosunun ta- vassutu ile küçük siyasi maksatlar uğruna sarfediliyordu. Millet parası, talebe teşekkullerının seçimlerinde, gayrı meşru bir müdahele olarak kullanılıyordu. Gençlik Büro- su, para ve menfaat dağıtımıyla sağ- lıyamadığı neticeleri, siyasi ve idari baskı ile elde etmek cihetine gitme- yi de, itiyad haline getirmişti. Toplattırılmayan kongreler Agdalı bağlılık telgrafları üstadı Yavuz Esmersoy, iki seneyi aşkın bir zamandanberi başında bulunduğu Ankara Üniversitesi Talebe Birliği- nin (A.Ü.T.B. i lantıya davet U ; ne bağlı yedi talebe cemiyeti başka- ngreyi toplamak gayretleri, ilhamlarını Gençlik Bürosundan alan partizan idare ve emniyet amirleri- AKİS, 17 ŞUBAT 1960 nin Öönlerine çıkardığı aşılmaz engel- lerle bertaraf ediliyordu. 1959 da zor ve şiddetle Türkiye Milli Talebe Federasyonunun (T.M T.F.) başına oturtulan, bir zamanlar "Elazığın Fakir Çocuğu" diye tanı- nırken şimdi bir giydiği elbiseye tek- rar üzerinde rastlamağa imkan ol- mıyan Samet Güldoğan da, gene iki yılı mütecaviz bir zamandanberi İs- tanbul Üniversitesi Talebe Birliği (İ.Ü.T.B. ) umumi heyetini toplamı- yordu. İ.Ü.T.B. ne bağlı sekiz talebe cemiyetinin başkanının kongreyi top- lamak gayretleri de, Ankaradaki ide- alist arkadaşlarından daha talihli o- luyordu. Zira İ.Ü.T.B. Başkanlığını kaybetmesi, Güldoğanın T.M.T.F. nun başından da yuvarlanmasına yol açacaktı. lanamadığı taktirde da icabında yeni bir T.M.T.F. kurulması yoluna gidi- lecekti. Hukuk Fakültesi Talebe Ce- miyeti Başkanı ile Güldoğan arasın- da önümüzdeki günlerde cereyan et- mesi beklenen meydan muharebesi, hayli eğlenceli geçeceğe benzemek- tedir. A.Ü.T.B. ne bağlı yedi talebe ce- miyetinin başkanları da, neşrettikleri müşterek deklerasyonla Başkan ola- rak tanımadıkları Esmersoyu şiddet- le protesto etmişlerdir. Esmersoyun şimdiye kadar verilen ve bundan böy- le verilecek beyanlarının, Ankara Ü- niversitesi —öğrencilerini - temsilden uzak kalacağını ilave etmişlerdir. Son olarak da, kongrenin toplattırıl- mamasında ısrar halinde, yeni bir A.Ü.T.B. kuracaklarını azimle umu- mi efkara duyurmuşlardır. Hatta Ankara ve İstanbulda, sal- lanmakta bulunan T.M.T.F. nun ye- Bir talebe kongresi Geçmiş zaman olur ki... Çareyi halas! Butun bu durum karşısında, bağım- sızlığını korumak ve güdümlü ha- le gelmemek kararında olan genç- lik, tesirli bir mukabil tedbir buldu. İstanbulda bayrağı, Hukuk Fakülte- si Talebe Cemiyetinin yeni seçılen İdare Heyeti açtı. İ.Ü.T.B. ni gayrı meşru saydıkları yollarla elinden bı- rakmıyan Güldoğana karşı şiddetli bir mücadeleye girişmeyi kararlaş- tırdı. İdare Heyeti Başkanı, kongre- nin toplanmasını temin için geniş yetkiler tanıdı. Her türlü imkan de- nenir ve muvaffak olunamazsa yeni bir İÜ.T.B. T.M.T.F. kongresi baş- rine kaim olmak üzere "Türkiye Ü- niversiteler Birliği" adı altında yeni bir bağımsız teşkilât kurulması gö- rüşü kahir ekseriyetteki idealist gençler arasında gittikçe revaç bul- maktadır. Esasen İstanbul Teknik Üniversitesi, iki senedir çalışmaları- na katılmadığı T.M.T.F.ndan ayrıl- mak üzeredir. Böylece gençlik, kongreler nacak mı, toplanmıyacak mı diye oturup endişelenmekten daha ileri bir adım atmış olmakta ve ellerinin kolay kolay bağlanamayacağını gös- termektedir. topla- 23