17 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

17 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

merika ayrıca, Zirai fazlalar satı şından — gelişmemiş — memleketlerde toplanmış olan mahalli paraları da bu teşekkül emrine vermeği düşün- mektedir. Yeni teşekkülün sermaye- si ilk başta 1 milyar dolar olacak, bunun 320 milyonunu Amerika, 430 ketler vereceklerdir. Almanyanın iştiraki ponyanınki ise 30 milyon dolar ola- caktır. Başkan Eisenhower'in, Baş- bakan MacMillan ve Başkan de Ga- ülle'le birlikte, Yoldaş — Krutçeften yeni teşekküle üye olmasını isteme- si beklenmektedir. Bunun şartı, Rus- yanın aynı zamanda Bretton Woods İkizlerine de üÜüye olmasıdır. Fakat aslında Amerika, Sovyetleri yeni teşekkülde de, Dünya Bankasında da, Para Fonunda da istememekte- dir. Sovyetlerin gelişmemiş memle- ketlere yardımlarını çok arttırmış olmaları ve Asvan Barajının ikinci kısmının inşaatını da deruhde etme- leri Amerikalıları hayli - ürkütmüş- tür. Fakat, Amerika şimdiki halde sadece iktisadi yardım alanında Sov- yetlerle rekabeti düşünmektedir. Yok- sa, 1 milyar dolarlık sermayesıyle bu ulaştıramayacağı muhakkaktır Ancak, gelişmemiş — memleketlere yardımın asıl meselesi dış ticaretle ilgilidir. Zengin Batı memleketlerin- de ziraatin hızla gelışmesı zirai ham maddelerin yerini gitgide sun'i sınai ham maddelerin alması, Batıdaki zevklerin yiyecek ve giyecek madde- lerinden ziyade otomobil, buz dolabı devamlı istihlak olması ve gelişme- miş memleketlerin zirai mahsülleri- nin arzını frenlemek için gerekli de- polama ve stok kredisi imkânların- dan mahrum olmaları dolayısıyla, dış KİTAPLAR ALEMİ Aylık Yayın Haberleri Bülteni Şubat sayısında 50'den fazla yeni kitabı tanıtıyor. Temiz baskı, 16 sayfa, 25 kuruş Abone kaydınızı yaptırmakta acele . Yıllık abonesi 3 liradır. Adres: P.K. 193, Merkez - ANKARA AKİS, 17 ŞUBAT 1960 ticaret hadleri şimdi, Batının zengin- lerinin lehine ve Asya ve Afrikanın komünist olmayan fakirlerinin aley- hine gelişmiştir. Bugün, Batı memleketleri yardım- diye fakirlere verdiklerinin kat kat fazlasını dış ticaretten geri almakta- dırlar. Fakat Sovyet Rusya Asya ve Afrikanın komünist olmayan fakir- lerinden gitgide daha müsait şartlar- madde almağa başlamıştır. Bu, Sovyetlerin bu bölgedeki itiba- rını arttırmaktadır. Fakat, aynı se- bep dolayısıyla fakirlerin dış ticaret hadleri zengin Batılıların aleyhine düzelmeğe yüz tutarsa Batıda bugün mevcut refah bozulabilir. Bu takdir- de de, Batının programlarını aynı seviyede muhafaza etmek için daha fazla fedakârlığa girmesi gereke- cektir. Bolluğa paydos I_Er halde, yeni yılın başında görü- en manzara şudur: İkinci Dünya Harbinden sonra türlü sebeplerle akıtı lan Amerikan dolarları bundan böyle başka kılık altında ve başka yollardan verilecektir. Demek ki, D.P. İktida- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA darının "gidici" olduğu şu günlerde bu şanslı, fakat beceriksiz ve başarı- sız İktidar yardımın da kremasını alıp harcamış olarak tarihe gömüle- cek, onun yerine gelecek iktidar kol- larını tipki Cumhuriyet yıllarında ol- duğu gibi sıvayacaktır. Mamafih, bir bakıma bu, memleketin talihidir. A- merikan yardımının kesilmesinin en azından hafiflemesinin ufukta görün- düğü şu önümüzdeki yıllarda on sene içinde o kadar bol dolarla iktisadı- mızı bu hale getiren D.P. bir de bu para olmaksızın memleket idaresine kalkışırsa halimizin nice — olacağını kestirmek güç sayılmayacaktır. Bun- dan böyle yardım bir müşterek mü- essese tarafından ve politik şartlar- dan fazla iktisadi ve mali düşünce- ler göz önünde tutularak verilmeye başlanacaktır. Eğer yeni İktidar, bugün vaad ettiği gibi sağlam ve müstakar bir iktisadi nizam kurarsa sadaka tarzında değil, rasyonel bir yardım sıkıntılardan — kurtulmamıza çok fayda sağlayacaktır. Her halde, yeni tarzdaki yardımı D.P. İktida- rından ziyade bir C.H.P. İktidarının alması daha kolay olacaktır. I'*—l .F PAMUKBANK 25