17 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

17 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

cisi; kalkınmasının ilk on yılında Sovyet Rusyanın dışardan sağladığı yardımların birkaç mislini bugün Çi- nin, Komünist blokundan sağlayabil- mesidir. İkinci sebep, Mao Tse - tungun Çin halkına müsamahasız bir istihsâl disiplinini beş yıl içinde kabul ettirebilmiş olmasıdır. Halbu- ki, Rusyada bu iş için Lenin ve Sta- linin on yıl uğraşmaları gerekmiş ve Komünist Devletle köylü arasındaki mücadelede — Sovyet zirai sermâyesi- nin hemen hemen yarısı mahvol- muştur. Çin, üstelik, -bugün Sovyet- lerin bile aşırı buldukları- komünler sistemini kurmak suretiyle her istihsâl sektöründe d bir disiplin sağlamıştır. bep, Batı medeniyetine daha olan Rusyada Stalinin bile uygula- yamadığı bir kütle seferberliğinin, üstelik çok daha düşük bir bedelle Çinde gerçekleştirilebilmiş olması- dır. 600 milyondan fazla insanın bu kadar disiplinle seferber edildiği dün- ya tarihinde işitilmiş şey değildir. Üstelik, Mao bu 600 milyon insana Stalinin Rus işçi ve mujikine ödediği vasati ücretin daha altında bir ücret ödemektedir. Dördüncü sebep, 1950 lerdeteknik bilgilerin 1920 lerde ol- duğundan çok daha ilerde oluşudur. Bugün Çinde kurulan fabrikaların verimi o zaman Rusyada kurulanla- rın çok üstündedir. Batılı eksperlere göre, hâlen sana- yide mutlak istihsâl rakamları bakı- mından Rusyanın da hayli gerisinde kalan Komünist Çin üç yıl sonra dün- yada sınai mutlak istihsâl rakamları bakımından üçüncü Devlet olacak- tır: Amerika, Rusya ve Çin! Daha sonra ne olacağını ise Moskova da, Washington da heyecan içinde düşün- mektedirler. Fakat, en önemli mesele hiç şüphesiz kalkınma hızları çok za- yıf olan Asya ve Afrikadaki komü- nist olmayan memleketlerde Çin mi- salinin tesirinin dayanılmaz — derece- de artması olacaktır HERKES OKUYOR 28 KADIN Moda Brigitte Bardot Esterel kadını yarattı! B.B. yi yaratan ilâh Son senelerde, genç ve sehhar Fran- sız film yıldızı Brigitte Bardot'nun birçok vesilelerle anlatılan ve yazılan hususiyetleri, maceraları ve hayat hikâyesi ile kulaklarımız ve gözleri- miz doldu, taştı. Bilhassa, diğer bir Fransız film yıldızı Jacgues Charrier ile evlenmesinden 7 ay 11 gün sonra bir erkek evlâdının doğumu ile dün- yanın her tarafındaki gazete ve mec- mualar Brigitte Bardot'ya ilgi dolu sütunlar tahsis ettiler. Onaltısından otuzuna kadar kızlar ve kadınlar, onun B.B. diye şöhret yapan modası- nı taklit ettiler. B.B. modası neden böyle geniş bir alâkaya mazhar ol- du? Çünkü modellerde sade bir şık- lık farkedildi. Zira her genç kadın, kendinde biraz Brigitte — Bardot'luk bulmakta güçlük çekmedi. Bu, Bri- gitte Bardot gibi sırtı kaplıyan kızıl saçlara, dolgun dudaklara, larını meydana — çıkarabilmek bakı- mındandı. Acaba, kendine has hususiyetleri olan boyle bir modayı, Brigitte Bar- dot alelade tuhafiyeci ve manifatu- racılardan bizzat seçtiği malzeme ve kendi zevkinin mahsulü model ve di- kişlerle mi yarattı? Hayır. Bu "Dişi kedi" lâkabı verilen kuklayı oynatan sanatkar bir Jacgues Esterel ve onun slonu Paris'in tutulmuş bir moda salonu olmasına rağmen, döşenişi bir ev rahatlığındadır. Entim ve ka- bare havası vardır. Christian Dior'un salonlarında — olduğu gibi muhteşem ve yaldızlı koltuklar yerine, çizgili ketenden yapılmış rahat ve alçak se- dirler etrafa serpiştirilmiştir. Sedir- lerin alçaklığı ve rahatlığı o kadar barizdir ki, oturanların ayaklarının nerede olduğunu merak etmemek el- de değildir. Bir dükkân vitrinini an- dıran küçük bir sahnenin perdesinde, ufak, yapma bebekler asılıdır. Diğer meşhur moda salonlarında olduğu gi- bi, defilelerde orada şampanya ikram edilmesini bekliyenler Esterel'de sürprizle karşılaşırlar. Orada koka- kola verilir. Zaten modeller, koka - kola gibi basit ve zevklidir. Manken- ler elbise değiştirirlerken seyircilerin sıkılmaması için Esterel, gitarı ile şarkılar söyler. Maruf kabare yıldızı olan arkadaşları, atraksiyon prog- ramlarını takdim ederler. Bütün bu gösteriyi egzotik bir dekor içinde seyretmek, — davetlilere eğlenceli ve hoş saatler yaşatır. Dünyanın her tarafında milyon- larca genç kadın ve kız, Esterel'in modasını takip edıp yeniliklerini bek- lerler. Onun özelliği, modellerinin canlı görünmek istiyorsanız Esterel'- in modelleri sizi tatmin edecektir. Modeller basit olduğu gibi, Es- terel'in kullandığı kumaşlar da Ame- rikadan Hindistana kadar her mem- leketin tuhafiyecilerinde — kolaylıkla bulunabilecek nevidendir. Diğer meş- hur moda yaratıcıları gibi, brokar, işli kumaşlar ve pahalı kürkleri hiç kullanmaz. Esterel'in dehası, zengin ile fakiri aynı kılığa sokmuştur. Pa- mukluyu, flaneli, jerseyi, — yünlüleri ve dokumaları modellerinde tekrar tekrar kullanarak, görülmemiş yeni- likler olarak ortaya çıkarır. Esterel, diyor ki : "— Modellerim, Fransız ve dün- ya zevklerine uygundur ve dişi hat- ları belli eder şekilde canlıdır. Renk- lerim de parlak ve hayat doludur. Böyle bir kıyafete bürünmüş bir genç kız veyâ kadını farketmiyecek erkeğin, ancak kör olabileceğine ina- nırım. Genç kadın ve kızların "Ça- ğımızın Moda Adamı" diye va- sıflandırdıkları Esterel, Brigitte Bar- dot ile, Brigitte Bardot da Esterel ile kuvvet kazanmıştır. AKİS, 17 ŞUBAT 1960

Bu sayıdan diğer sayfalar: