17 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

17 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

CEMİYET Geçenlerde yabancı basında çıkan ciddi bir istatistik Türkiyenin bil- hassa İktidar çevrelerinde hakikaten büyük bir alaka topladı. İstatistiğe göre insanlık yılda 126 milyon litre viski istihlâk etmektedir. Bu istih- lakte İngiltere başı çekmektedir. 31 Mart tarihinde sona erecek yıl için- de İngilizler 28,8 milyon litre viski iç- miş olacaklardır. Bu, bir yıl evvele nazaran 572 bin litre fazladır. Dün- ya istihlaki de aynı müddet zarfın- da 10,4 milyon litre artmaktadır. Bu yüzden -işin ticari tarafı- Büyük Bri- tanyanın ihracatı 98,5 milyon litre- lik bir fazlalık gösterecektir. Mama- fih, rekor teşkil eden bu rakamla- rın, ürkütecek bir tarafı yoktur. Zi- ra; halen dünyanın viski stokları iki aya kadar 1 milyar 203 milyon lit- reyi bulacaktır!. Zorlu Dışişleri Bakanının, viski- nin su gibi aktığı ve havyarın kilo- larla yendiği — "Hariciye ziyafetleri" nin hesabını Büyük Maeclise ver- diği geçen hafta içinde, bu istatis- tikten haberdar bulunmaması büyük talihsizlik. Eee, insanlık camiasında Demokrat İktidar da üzerine düşen rolü oynamamalı, viski istihlâkinde Kalkınmanın neticeleri muazzam bir artış şeklinde görünmemeli mi? çen hafta içinde bir akşam An- karadaki İran Büyükelçiliğinin davetlileri yeni bir yemek denediler: "Osman Kapanili yemek!" Seneler- denberi ömrü bir elçilik peşinde koş- makla geçen ve Bakan bile olduğu halde bir türlü asıl gayesine erişe- meyen İzmir milletvekili, rarak yenen yemek sırasında, muva- zenesini ne hikmetse kaybetti ve ken- lerin arasından yanındakilerin yardı- mıyla çıkarıldı ve temizlendi. Şimdi, sabık Bakanın kabiliyetlerini iyi bi- lenler gülümseyerek, Allahtan sofra- da yoğurt bulunmadığını söylüyor- lar. Galiba sabık Bakan, yoğurttan pek hazzetmezmiş! Kızılay Ge- Geçenlerde Ankarada, nel Merkezinin, toplantı salonun- da yapılan kongrede bir iktidar dev- rildi. Ankara Çocuk Dostları Derne- ğinin kontrolünü, aralarında memle- ketimizin şöhretli politikacılarının yakınları genç kızların bulunduğu hi- zip ele geçirdi. Hayli gürültülü ve çe- kişmeli cereyan eden kongrede Zon- guldağın D.P. li milletvekili Hulusi AKİS, 17 ŞUBAT 1960 Osman Kapani Ayağı kaydı Timurun sürüklediği ve — zorlu Dış İşleri Bakanının kızı evin Zorlu, dehşetli İçişleri Bakanının kerimesi Ayla Gedik -kayınbabasının vefatı do- layısıyla nikâh geri kalmıştır- ve transfer kıymet Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanının gelini Gül Kırdar- ın bulunduğu gençler listesi seçimle- ERDAL ÖZ En güzel sekiz hikâyesini YORGUNLAR adlı kitabında topladı. YORGUNLAR Dört renkli kapak içinde 250 (Ödemeli olarak ve 250 kuruş- luk posta pulu karşılığında gönderilir). İsteme adresi: "Özer Özler, P.K.: 3 Aksaray - İSTANBÜL ri kazandı. Gençler, çağları itibariy- le kendilerinin daha enerjik oldukla- rını ileri sürüyorlardı. Senelerce muh telif sosyal faaliyetlerde vazife gör- müş hanımlar ve beylerin meydana getirdikleri yaşlılar hizibi ise tecrü- benin faziletine sığınıyorlar ve Sam- sunun D.P. li milletvekili Naci Berk- manın lokomotif - isim olarak başa konduğu listelerinin kazanmasını is- tiyorlardı. Enerji ve tecrübeyi ken- dilerine bayrak yapan hizipler, daha evvelki hafta cumartesi günü kong- re toplandığı zaman şiddetli müna- kaşalara girişmişler ve yaşlılar hizibi kongreyi terketmişti. Kongre Başka- nı da ekseriyet kalmadığından elek- trikli toplantıyı, — müteakip haftaya tehir etmişti. 1958 de kurulan Ankara Çocuk Dostları Derneğinin çocuklara inhi- sar ettirdiği birçok hayır hizmetleri meyanında en fazla zikre değeni, Ka- vaklıderede, Büklüm Sokakta açtığı yurttur. Bir apartmanın zemin katı 73 bin liraya satın alınarak tefriş edilmiş ve her türlü ihtiyacı karşı- landıktan sonra sekiz kimsesiz çocuk burada barındırılmıştır. Yetimlerin hepsi de Kavaklıdere İlkokulunun bir rinci sınıfına devam — etmektedirler. Çocukların sıhhi durumları mükem- meldir ve Kavaklıdere İlkokulu ida- resi gerek terbiyelerinden, — gerekse çalışmalarından son derece memnun- dur. Gençlerin hafif musiki bahsinde zevkleri belli olmuş bulunuyor. En ziyade Fransada dinlenilen meş- hur "Avrupa No. 1" adlı radyo is- tasyonu tarafından — tertiplenen bir anketin neticelerine göre yaş vasati- leri ondokuzbuçuk olan gençler -an- kete iştirak edenlerin, yüzde 68'i genç kızlardır- en ziyade Brigitte Bar- dot'nun eski nişanlısı Sacha Diestel'i dinlemekten hoşlanmaktadırlar. Fran sızca söyleyen şarkıcılar — arasında Gilbert Becaud ile Georges Brassens müteakip sıraları işgal etmektedir- ler. Ne harles Trenet veya Yves Montand gibi “"kaliteli şarkıcılar", ne de Tino Rossi veya Luis Mariano gibi "ticari şarkıcılar” derece alabil- mişlerdir. Kadınlar kısmında Dalida ve Edith Piaf en fazla rey toplamışlar, buna mukabil bizde pek meşhur Jacgueline François ancak bir kaç rey almıştır. Ecnebilere gelince -Fran- sızlar için ecnebi- ne İngiliz Tommy Steele, ne de geçenlerde İstanbula gelip Klüp X'de kendisini dinleyen- leri hayran, bırakan Marino Marini alaka görmüşlerdir. Başta gelen i- simler Paul Anka, Elvis Presley, Frank Sinatra, Sidney Bechet, Louis Armstrong ve Count Basie'dir. 29