16 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

16 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

ditir bedeli yatırma mecburiyeti hak- kındaki şikâyetin de incelenebileceği- ni Erkmen söyleyiverdi. Üstelik Erk- men, 2654 liberasyon sevıyesının 960 a, hattâ B70e 4. kota devresi içinde — çıkartılacağını da müjdeledi. Fakat Erkmen, Polatkanın kredile- ri gevşetme Üümitlerini teşvik eden konuşmasından sonra liberasyonun nasıl olup da muvaffak olacağını u- nutuverdikten başka, — Başbakanın yatırım hamleciliğinin bu kadar mu- azzam bir liberasyon seviyesiyle na- sıl bağdaşacağını da tabii getirmedi. Dava, tüccar ve müstehli- ki, şu seçim arifesinde herşeyin bol ve etrafın güllük gülistanlık olacağı- na inandırmaktı. Gerisinin ve hatta tenakuzların büyük bir önemi yok- tu. İşler çabuk halledilmeliydi. O kadar! Nitekim, çabucak halledilen işler- den biri de Atamanın beyanı sayesin- de, asgari bin dolarlık ithal kaide- sinin kaldırılması oldu. Üstelik, A- taman “"resmi sektöre ithalât dahi yaptırmamasını" isteyen Sırrı En- ver Batura karşılık -bu kadar ileri gitmemekle beraber- resmi sektörün hususi sektörle eşit olduğunu -resmi sektörün, kredi — sağlamakta, vergi borçlarını tecil ettirmekte ve hattâ kambiyo primi ödememekte gördü- kambiyo primi ödememekte gördü- söylemekten de çekin Doğrusu istenirse, kesenin medi. krediler bah- yeti üyeleri içinde en büyük yeti bu sefer Polatkan gösterdi. lir Vergisinin takside bağlanmasını isteyen Sırrı Enver Batura Polatkan bunun imkânsız olduğunu söylemekten çekinmedi. Tabii, dan sonra Polatkanın, Hazineye ver- gi borçlarını ödeyen iktisadi —devlet teşekküllerine karşı -Atamanın eşit- lik vaadine uyarak- daha sert dav- ranması beklenecektir! Diğer bir ciddiyet gösterisinde de Koordinasyon Bakanı Abdullah Aker bulundu. O da bir maddenin ithalâtçı kotasından sanayici — kotasına alın- masını isteyen bir sanayicinin mün- ferit talebini, Başbakanının ısrarına rağmen, tetkik etmeden yerine geti- remeyeceğini —söylemek — cesaretini gösterdi. akat, günün en önemli olayı mu- hakkak ki, Mili — Korunma Ka- nununun kaldırılacağının Erkmen tarafından müjdelenmesi oldu. Üç gün sonra Zaferde — yayınlanan bir haber ile yeni getirilen İktisadi Ted- birler Kanunu Tasarısında -eskisi Meclise verilmemişti- Milli Korunma K. nda olduğu gibi ithalâtçı, toptancı ve perakendeci vasıflarının birleşe- AKİS, 16 MART 1960 meyeceğine dair yasağın kaldırıldı- ğı ve Milli Korunma Kanununun it- halatçı, toptancı ve perakendeciler için kanuni kâr hadleri koyan 31. maddesinin IX. bendindeki hükmün de yeni Tasarıda yer almadığı bildi- riliyordu. Hükümet, bu suretle, tüc- carı memnun etmek için Avrupa İk- tisadi İşbirliği Teşkilâtına karşı tam bir buçuk yıl önce verdiği bir vaadi -C.H.P. nin devamlı ihtarlarına rağ- men- ancak şimdi yerine getirmiş olacaktı. Fakat, daha önce açıklanan İkti- sadi Tedbirler Kanunu Tasarısının hülâsasını dikkatle okuyanlar tasarının Hüküm "mevcut mal- ların ve hızmetlerın müstehlike ka- dar arzı ve arz aleniyeti" konuların- da geniş yetkiler verdiğini de gördü- ler ve bir kanun hükmünün icabı o- larak mevcut olan yasakların ve kar hadlerinin bu sefer bir Hükümet Ka- rarnamesiyle her an tekrar vaz edi- lebileceğini anladılar. Tasarıda Hü- kümete bundan başka, gümrükdeki bekleme — müddetlerini — kısaltmak, ithalât ve ihracatı tanzim, mal tah- liyesini kolaylaştırmak — için vasıta- lar kiralamak, — müstahsili korumak için mübayaatta — bulunmak, dışar- dan ithalât yapmak, iş saatlerini üç saate kadar uzatabilmek ve akarya- kıt fiyatlarını tesbit etmek yetkile- ri de veriliyordu. Geçen temmuzda esasları açıklanan eski tasarıya nis- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA ve hizmetlere el koyma yetkisiyle iş mükellefiyeti tesisi yetkısınden iba- retti. Gerçi, meselâ yeni tasarıda eskisinin aksine Hükümetin kâr had- leri tesbitine yetkili olacagından a- çıkça bahsedilmiyordu ama “mev- cut malların ve hizmetlerin müsteh- like kadar arzı" hususunda Hüküme- te tam yetki verilince bunun içine elbette ki kâr hadleri tesbiti yetkisi de girmiş olacaktı! ciddi bir merkezi plânlama içinde hakiki bir yatırım hamlesine girişmeğe azimli bir Hü- kümetin bütün bu yetkilerle teçhizi elbette ki zaruridir. Fakat liberal- likten dem vuran, bir gelişmemiş memleketin ka]kmmasmı esas itiba- riyle dış yardıma bağlayan ve "is- tihlâk uyuzu"ndan sadece kapalı o- dalarda bahsedip hem yatırımı, hem de istihlâki aynı zamanda arttıraca- ğını söyleyerek bir sihirbazlık vaad etmekten çekinmeyen ve böylelikle plancılık anlayışından ne kadar u- zakta olduğunu gösteren bir iktida- rın elinde bu yetkiler sadece, piyasa- nın daimi tehdit altında kalması ve kendisini bir türlü tam olarak emni- yette hissedememesi neticesini doğu- racaktır İşin aslında, Nitekim o günkü toplantıdan ayrı- lan tecrübeli ticaret erbabı kendile- rini, ay vaad edilmiş çocuklara ben- zetiyorlardı. Ama bir şeyden emin- diler: Seçimler için D.P. kendilerin- den çok para alacaktı! BRITANNICA ANKARA Yüksel Caddesi No. 6 : 27318 betle, Hükümetin — vazgeçtiği belli- başlı yetkiler sadece işletme, mal 24 CİLTLİK BİLGİ HAZİNESİ ENCYCLOPAEDIA EN SON BASKISI WEBSTER's LÜGATI Çocukları olan her aile için en faideli lügattır. AMERİKAN NEŞRİYATI BÜROSU İSTANBUL İstiklâl Caddesi Lion Mağazası yanı. Tel: 44 2414 23