16 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

16 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER oldu size" diye dövünmekten kendi- sini alamamıştı- kendilerini C.H.P ile hemen koz paylaşmaya pek teş— vik etmiyor Bölgelerin durumu Aslında,Türkiye yedi bölgeye ayrı- lıp her bölgedeki kuvvetler ince- lendiğinde D.P. lilerin cesaret bul- malarına imkân yoktur. Bu yedi böl- ge -Trakyayı da ihtiva eden- Marma- ra, Ege, Akdeniz, İç Anadolu, Doğu ve Güney Doğu Anadolu bölgeleridir. Bu bölgelerden sadece ilk ikisinde D. P. kahir ekseriyete sahiptir. Kuzeyde D.P. nin iki kalesiyle, şans sahibi ola- bileceği bir kaç ili vardır. Güney Do- ğunun bir kaç ufak ili D.P. ye rey verecektir. Fakat öteki — bölgelerde sarıya boyanabilecek tek il mevcut değildir. D.P. nin oralardaki en bü- yük şansı ortada — sayılabilecek bir kaç ildir. Marmara Bölgesi: Burada on il var- dır ve bu on il 1957 seçimlerinde 113 milletvekili çıkarmıştır. İller Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, İstanbul, Ko- caeli, Sakarya, Bilecik, Bursa, Ba- lıkesir ve Çanakkaledir. Son sayım- dan bu yana Türkiyedeki en yüksek nüfus artışı -bilhassa İstanbul dola- yısıyla- bu bölgede vukua geldiğin- den yeni sayım sonunda bölgenin milletvekili kontenjanı daha da arta- caktır. Ancak, D.P. büyüklerinin hangi pembe — gözlüklerle suretiyle İstanbulu "çantada keklik" saydıklarını anlamak kabil değildir. Zira İstanbul, Vandan sonra, bütün 6 İstanbuldan bir görünüş Bir sengine yekpare İktidar mülkü fedadır Türkiyede C.H.P. nin 1954 - 57 arası en ziyade terakki kaydettiği ildir. C.H.P. İstanbula 1954 de reylerin 9o 27,20 sini almışken, üç sene sonra 9 41,10 unu kazanmıştır ki ilerleme nisbeti -1954 yılı 100 - alınırsa- 451 dir. Aynı müddet zarfında ise D.P. -18 nisbetinde gerilemiştir. 1957 den bu yana "Sihirkâr el" edebiyatının İstanbulun münevver kütlesinin ge- lişme istikametini tamamiyle değiş- tirdiğini kabul etmeksizin İstanbulu D.P. li saymanın imkânı yoktur. Za- ten bütün bu bölgede C.H.P. 1410,9 nisbetinde ilerlemiş, D.P. -13,7 nis- betinde gerilemiştir. D.P. nin şansı, aradaki farkın büyük olmasıdır. Ege Bölgesi: Burada sekiz il vardır ve bu iller 1957 seçimlerinde 85 mil- letvekili çıkarmıştır. Ancak, Ege bölgesinde de nüfus artışı büyük ol- muştur. Egenin illeri Müanisa, Kü- tahya, Uşak, Afyon, Denizli, Aydın, Muğla, İzmirdir. İzmirde 1954-57 a- rası C.H.P. reyleri *8 nisbetinde artmış, D.P. ninkiler -11 nisbetinde düşmüştür. Fakat o tarihte C.H aradaki farkı - kapatamamıştır. Bu sefer de kapatacağı garanti — değil- dir. Ancak D.P. nin gene kazanacağı daha da az garantidir. Bu bakımdan İzmir ortada bir şehirdir. Bütün Ege- de C.H.P. nin gelişme nisbeti *9,2 dir, D.P. nin gerileme hnisbeti ise -13,7. Akdeniz Bölgesi: Bu bölgede yedi il vardır ve her şey göstermektedir ki 1957 seçimlerinde Meclise 61 millet- vekili gönderen bu yedi ilin yedisi de ilk seçimlerinde reylerini C.H.P. le- hinde kullanacaklardır. İhtimal, Re- fik Koraltanın bu haftanın başında Akdeniz bölgesinde izhar ettiği üzün- tü bu derdin neticesidir. — Bölgenin illeri Antalya, Burdur, Isparta, İ bölgede C.H.P. Isparta ve Burdurda Hür. P. ye giden reyler dolayısıyla sadece *48,7 nisbetinde ilerlemiş, fa- kat D.P. nin gerilemesi -23,8 i bul- muştur. Karadeniz bölgesi: Bu bölgede 14 il vardır. Bunların üçünde D.P. zaferi garantidir, dokusunda C.H.P. zaferi. İki il ortadadır. Bölgenin illeri Zon- guldak, Bolu, Kastamonu, Sinop, Ço- rum, Samsun, Amasya, Tokat, Ordu, Giresun, Gümüşhane, Trabzon, Rize ve Artvindir. Karadeniz bölgesi 1957 seçimlerinde 123 milletvekili çıkar- mıştır. Bu bölgede C.H.P. nin ilerle- me nisbeti 417 dir. D.P. ise -19,2 nisbetinde düşmüştür. İç Anadolu Bölgesi: Bu bölgede on il vardır ve hiç bir ilde D.P. nin büyük şansı yoktur. Sadece üç ilin ortada bulunduğu anlaşılmaktadır. Bölge 1957 de 112 milletvekili çıkarmıştır. Bölgenin illeri Eskişehir, Ankara, Çankırı, Nevşehir, Niğde, Kırşehir, Sivas ve Yozgat- tır. Bu bölgede C.H.P. *48,6 nisbe- tinde ilerlemiş, D.P. ise -24,6 nisbe- tinde gerilemiştir. Doğu Anadolu Bölgesi: Bu bölgenin oniki ili vardır. Bu iller 1957 de Mec- AKİS, 16 MART 1960