23 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

23 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA Güney Kore Kızıllarmış! eçen haftanın ortasında Seulde, Güney Kore İçişleri Bakanlığı Emniyet Umum Müdürü Lee Kang- hak bir tebliğ neşretti. Tebliğin mev- zuu basitti. Güney Korede Cumhur- başkanlığı ve Cumhurbaşkanı — Yar- dımcılığı seçimleri olmuştu. Muha- lefetteki Demokrat Parti, seçimlerde hile ve baskı yapıldığını iddia edi- yordu. Bu iddiaların doğruluğuna inanan Musan halkı büyük nümayiş- te bulunmuş ve bu nümayiş esnasın- nümayişlerin — komünistler dan çıkartıldıgını iddia ediyordu. Ha- ni, delilleri de eksik değildi! Nüma- yişçiler polise hücum ederken benzin dolu şişeler kullanmışlardı. İddiası- na göre, polise karşı korunmak için önlerine küçük çocukları siper et- mişlerdi. Nümayişe başlamadan ön- ce elektrik tellerini kesmişlerdi. Em- niyett Umum Müdürüne bakılırsa, bu usuller sadece komünistler tara- fından kullanılan usullerde. Şu hal- de, nümayişleri tertip edenler komü- nistlerdi! Dünyanın neresinde bir nümayiş dolayısıyla polisle halk arasında bir çarpışma olsa, bu gibi usullerin nü- mayişçiler — tarafından — kullanıldığı goruldugune gore her aklı rünün izahlarına gülüp geçerdi. Fakat aslında mesele gülüp geçilecek ka- dar basit değildi. Ortada, bir mille- tin haklarının bir yarı - diktatörlük idaresi tarafından ayaklar altına alı- nıp çiğnenmesi vardı. Bu - dik- tatörlük, her yarı - dıktatorluk gibi, aslında Komünistlerin iktidarı ele geçırmek için başvurduğu usullerin aynine başvuruyor ve sonra da hak- larını korumak isteyen vatandaşla- rını sıkılmadan kızıllıkla itham ede- biliyordu. erikan Ayan Meclisinin — Dış Münasebetler Komitesine son Za- manlarda verilen bir raporda Güney Kore için aynen şu satırlara rast- lanmaktadır: "Korede bir çift parti sistemi yoktur; orada sadece bir bu- çuk parti sistemi vardır. Korede Mu- halefet baskı altında tutulmakta ve asla teşvik görmemektedir." Son se- çimler bu iddiayı bir kat daha doğ- ruladı. Tek şef, çift parti S: im kampanyasında Cumhurbaş- kanlığı adayı olarak sadece Dr. Syngman Rhee mevcuttu. Kore Cum- huriyeti kuruldu kurulalı Cumhur- 22 başkanlığı mevkiinde oturan — Libe- ral Partinin liderinin karşısına Mu- halefetteki Demokrat Parti Şug Pyunk - oku aday göstermişti. Fa- kat, Şug Pyunk - ok Amerikada meş- hur Walter Reed askeri hastahane- sinde bir koronari tromboziz ameli- yatı esnasında ölünce, İktidar Par- tisi Muhalefete yeni bir aday göster- mek imkanını tanımadı. Bu durum- da Dr. Syngman Rhee Devlet Baş- kanlığına seçilmek için seçmenlerin üçte birinin reyini alsa yetecekti. Bu- nu da nasıl olsa olacaktı. Ama hikâ- ye burada bitmiyordu. 1956 seçimle- rinde Dr. Rhee'nin -kendisi tam 84 yaşındadır- ağzı yanmıştı. 1956 se- çimleri -ki dürüstlüğü hakkındaki Syngman Rhee Oturdum, kalkmam! büyük şüphe bulutları hâlâ Kore se- malarından eksilmemiştir- — esnasın- da Rhee yine seçilmeğe muvaffak ol- muş fakat Demokrat Partinin lide- ri John M. Çang Cumhurbaşkanı Yardımcısı oluvermişti. Demokrat Parti 1956 seçimlerinden önce, Rhee'- nin Liberal Partisinin antidemokra- tik icraatı karşısında isyan edip muhalefetteki Milli Demokrat Par- tisiyle birleşen eski — Liberallerin kurdukları ana muhalefet parti- siydi. John Çang, — dürüstlü- ğüyle tanınmış bir Devlet ada- mıydı. Nitekim hiçbir şey vatan- daşlarının ona rey vermesine — mâni olamamıştı. Komünistliği mi kalma- mıştı? — Arkasından — -Komünistlik- OLUP BİTENLER le hiç bağdaşamamasına rağmen- katolik oluşunun onu Papanın kuk- lası haline getirdiği mi iddia olun- mamıştı? Fakat halk, o basit ve ca- hil denen halk, büyük aklı selimiyle Çangın kendi iyiliğini isteyen hakiki ve namuslu bir Devlet adamı olduğu- nu anlamış ve ona rey vermişti. Bu, Dr. Rhee'yi ve taraftarlarını ziyade- siyle korkutmuştu. Ya bir gün Dr. Rhee'ye emri hak vâki olsa, o zaman memleket bir Muhalife mi teslim e- dilecekti? Kore, onu Liberaller ida- re etsin diye yaratılmamış mıydı? İşte, bu düşünceler Liberal Partiyi bu seçimlerde Çangı vazifesinden at- mak için her şeyi yapmağa zorladı. Bir seçim ki... Muhalefetın yüzde yüz kuvvetli ol- duğu Seulde bile seçim kampan- yası sırasında Demokrat Parti Mer- kezinin etrafı hoparlörlü jiplerle çevrilmiştir. Bu jiplerin hepsi Devlet hoparlörler tamamen Uuygun olarak- başlasa, bu Devlet malı parazit makineleri çalışmağa başla- mış ve Demokrat hatiplerin sözleri işitilmez hale gelmiştir. İş bununla bitmemiştir. Bu cızırtı makinalı jip- lerden filolar teşkil edilmiştir. Hangi Demokrat aday nereye gitse bu filo- lardan biri onu takip etmiş ve mi- tinglerde hakıkatlerın jiplerdeki kamyonları açıktan açığa Partisinin propagandası için nılmıştır. Bu arabalar Liberal Parti- nin propagandacılarını dört bir tara- fa taşımışlar ve "Liberal Partiye, Syngman Rhee'ye, Lee Ki-ponga oy veriniz" tarzında — dövizleri gez- dirmişler, teşhir etmişlerdir. İş Devlet vasıtalarının İktidar Partisi emrinde — kullanılmasıyla da bitmemiştir. En küçük köylere va- rıncaya kadar her tarafta serseriler Liberal Parti tarafından hususi su- rette toplanmışlar ve bunlar özel bir eğitime tâbi tutulmuşlardır. Bu eği- tim devresi tamamlandıktan sonra serseriler — vazifelendirildikleri — ma- hallere giderek orada —muhalefet mensuplarını, muhalif ve tarafsız gazetecileri, muhalefet propaganda- cılarını dövmüşler, muhalefete sevgi duyan vatandaşları korkutmuşlar, icabında onların ekinlerini yakmış- lar ve Muhalefetin kapalı duvarlar ardında yaptığı toplantılara hile hü- cum ederek Muhalefeti susturmağa uğraşmışlardır. Bu Sserseri ekiple- rinin faaliyeti neticesinde Muhalefe- tin propaganda yapması son derece AKİS, 23 MART 1960