23 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

23 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Millet Zeki İnsanlar Cilt: XVII ; Sayı: 295 A K İ S Bhaftanın başında, herkesin ak- lında düğümlenen bir sualin ceva- bını açıkladığından dolayı - milletçe İst anbul Tıcaret Borsası Umümi Kâ- gazetesine verdiği — beyanatta aynen şöyle demiştir: "Tüccar demek, zekı insan demektir." "İhtimal ki tüc- carın bu şahane tarifi, yakında ilim kıtaplarına geçecektir. Umumi Kâtip bu açıklamayı, ko- ca koca tüccarın İstanbulda yapı- lan bir takım toplantılarda niçin İk- tidar başının karşısında el bağladığı- nı izah maksadıyla yapmıştır. Doğ- rusu, milyonlara sahip bu insanla- rın bir yandan "acaba bizden n miktar istenecek?" diye bu toplantı- larda ecel teri dökerlerden diğer ta- raftan aynı partinin değirmenine su taşımayı tehalükle kabul etmelerin— deki tezadı "zeki olmayan" bizler bir turlu anlayamıyorduk Meğer, zekâ- larından yapıyorlarmış' Hatta Sana— Katibi —o, ismini tmıştır: Rıza Ormancı- da- tafsilat vermiş, tuccarın sade— mesi, Muhale- etmemesi gerektiği tezini savunmuş ve aynen şöyle de- miştir: "Kanaatime göre, bu gibi zümrele- lerin dert ve dilekleri icra organları- na anlatılmalıdır. İcra selâhiyetleri olmayanlara — şikâyet, dilek — ve te- mennilerin, anlatılmasında fayda lur mu? Meselâ geçen hafta Ticaret Odasında yapılan toplantıda sanayi- e 10 teminat akçesi alın- maması, Başvekilden istendi. Derhal lar kaldırıldı.” İhtimal ki çifte Umumi rin bahsettikleri zekâ, kendisine iki yüz bin liralık menfaa sağlayanın partisine yüz bin lirayı memnunlukla veren tüccarın zekasıd r. Ama bu ze- Katiple- lamadıklarıdır ve — zekân yanınd memleketseverlıgın meselâ yumaşlık vazifesini ifanı meselâ amme menfaatini şahsi menfaatin üstünde tutma mecburiyetinin aynı 4 HAFTALIKAKTUALİTEMECMUASI 23 Mart 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Menderes zeki iş 'ok bilen, derecede olduğudur. tüccarın, bir. avuç — armatörün, bir avuç iş adamının tutumunu -zira bu işte, sâdece onlar kâr ede- cek, ötekiler için astar yüzden pahalı olacaktır— but ticaret erbabına "ze- iftihar — sağlayan hasletler Kaldı ki ir yük haksızlıktır milletin tamamını mem bir sınılı memnun etmenin imkânsız— liğı asırlardır bilinen — hakikatlerden- ir, Ama, bir takım kimseler kendile- rini "biz kıyız' dıye milletin öteki fertlerınden ayırı kalkışırlarsa, yarın — milletin o fertlerinden göre— cekleri muamele -zerrece şüpheleri olmasın- başlarını taştan taşa vur- malarına yetecek ve artacaktır bile.. İstanbulda pırıl pırıl binlerle genç üniversiteliye kucak enç- lerin kendilerine ideal edindikleri ho- calar: ba: teatisi fırsatını — kaçırmayan, temsılcı— yan halkın derdini kendisine dert adamlarıyla birlikte çok yanılır. edinen, orta sınıfın sozculugunu ya- pan Ismet İnönünün kı"' iş hakikatini belki hatırlatacak, — belki hatırlatmayacaktır ma, kendi düşenin ağlamayacağı hakikati hep muteber kalacaktır. C.H.P. Milletin nabzı haftanın başında pazartesi saba- Y garda toplanmışlardı Rüştü Aksal, Turhan Feyzioğlu, Fe- rit Melen, Turgut Göle, Suphi Bay- kam, Merkez İdare Kurulunun Anka- rada olan üyeleri, Meclis Grubu İda- re Kurulu üyeleri, milletvekilleri, teş- kilat mensupları hep oradaydılar. Sa- at 9.35 de gara giren trenin bir pen- ceresinde İsm nönü görüldüğünde kendisini karşılamaya gelenler coş- AKİS, 23 MART 1960