23 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

23 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

güçleşmiştir. Muhalefet nerede bir in ceye kadar dövmüş ve bu yüzden hiç kimse takibata uğramamıştır. Canı- nı guçlukle kurtarmağa muvaffak o- amele, serserilerin - dayak devam ederken orada bulunan iki polisin arkalarını döndüklerini ve en ufak bir müdahalede bulunmadık- larını söylemiştir. Muhalefet Partisi- nin hiçbir yerde hiçbir sinemayı, ti- mokratlar açık hava toplantılarını ağaçsız ve sarp tepe zirvelerinde yap mak zorunda kalmışlardır. Çangın Suwonda bir tepede yaptığı toplantı- ya ahali gidemesin diye tepenin et- rafı polis tarafından abluka edilmiş ve toplantıya ancak 300 kişi katıla- bilmiştir. Yosuda, Demokrat Parti İl İdare Kurulunun Muhasip Üyesi de- mir çubuklarla ölünceye kadar dö- vülmüştür. Kvangjuda bir genç kato- lik Lider, Liberal Partinin adamları tarafından yine — dövülerek öldürül- müştür. Seçim kampanyası esnasında, halk yine de herşeye Tağmen sevgilisi Çanga gösteride bulunmak istemiş- tir. Başta memleketin en iyi okulla- Güney Koreden bir görünüş Kalan pişman, kalmayan pişman yatroyu, kahveyi, açık hava mahal- lini kiralayıp toplantı yapması müm- kün olmamıştır. Bu gibi yerlerin sa- hipleri bırakın mesleklerinin, canla- rının bile tehdit altında olduğunu görmüşlerdir. Bir yerde Muhalefet mitingi mi vardır? Orada her nasıl- sa bütün belediye otobüsleri duru- vermiş, elektrikler kesilmiştir. Hattâ hususi taksiler bile o gün hep bir- likte tamire girmeği tercih etmişler- dir. Muhalefet güç belâ bir yerde mi- ting mi tertiplemiştir? Etraf hemen siyah üniformalı, beyaz coplu polis- lerin bembeyaz jipleriyle lamışlardır. Bunun neticesinde De- AKİS, 23 MART 1960 rının talebeleri gençler -her yerde gençler, ah o gençler!- polise rağmen büyük nümayişler tertiplemişlerdir. Suwonda 300 talebe, Taeguda 1.200 talebe bu nümayişlere katılmıştır. Benzer nümayişler Seulde ve Puzan- da da yapılmıştır. Suwondaki nüma- yişi bir yabancı muhabir şöyle anla- tıyor: "300- genç talebe Demokrat Partinin mitingine gitmek için yola çıktılar. Siyah üniformalı polisler ta- lebelerin yolunu kesip üzerlerine cop- larla saldırdılar. Bu sırada 17 yaşla- rında bir genç bir cop darbesiyle al- nından vuruldu ve kanlar 1çınde ye- re serildi. Polis bagırıyordu aş- kan Yardımcısı ngine gitmekte serbest oldugunuzu bılıyor— DUÜNYADA OLUP BİTENLER sunuz, değil mi? Biliyorsunuz ki, po- lis sizin bu mitinge gitmenize mâni olmak istememiştir. Ama, sokaklar- da Hürriyet, Hürriyet diye bağırma- dan duramıyorsunuz. Pek âlâ bilirsi- niz ki bu, Hükümet aleyhine siyasi nümayiş yapmak demektir. İşte sebepten dolayı sizin mitinge iştirak etmenize müsaade etmeyeceğiz. Bu kötü tutumunuz sebebiyle şimdi bi- zimle karakola geleceksiniz." Genç talebe bunun üzerine bir sivil âmir- den yardım istedi. Sivil âmir kahka- halarla güldü ve gençler polis kam- yonlarına — doldurularak — karakola sevkedildiler." Taegudaki bir nümayişi — dağıtan Vali ise başka bir yabancı muhabire şunları söylüyordu: "Canım, görmü- yor musunuz? Kore demokrasisi 13 yaşındadır. Koredeki durumu İngil- tere veya Amerikadaki durumla kı- yaslamak kabil midir? Hem artık Taegu halkı Komünist ve Japon teh- didini daha iyi anlamaktadır. -İkti- dar Partisi, son yıllarda bir de ha- yali Japon tehdidi uydurmuştur.- Dr. Syngman Rhee'den başka lider yok- tur. Yol ortasında at değiştirilir mi ? Sistemin temel taşı kat, Kore İktidar Partisinin se- -imi kaybetme endişesini ne dev- let vasıtaları, ne adam serseri ekıplerı polis copları, ne de devlet hızmetını giderebilmiş- ktidar Partisi- nin buyuk kafaları bir araya gelerek son derece kurnazca bir rey verme usulü keşfetmişlerdir. Bulunan hü- ner şudur: İktidar Partisi, seçim gü- nünden çok önce, seçim günü kulla- nılacak oy pusulalarından 60 milyon adet bastırmıştır. İktidar Partisinin adamları her yerde dokuzar ekipler kura i işaretlerini nereye koyacaklarını öğ- retmekten ibarettir! Fakat, hüner burada bitmemiştir. Oy verme günü bu dokuzar kışılık ekipler üçe ay- rılacaklar ve her üç takım kendisine bir de başkan tâyin edildiğine mut- tali olacaktı. Bu üç kişi rey hücresi- ne beraber girecekler ve birbirlerinin hangi partiye rey verdiklerini de kontrol edeceklerdi. Bu suretle, baş- kan cenapları bir gözüyle bir seçmeni, öbür gözüyle de öbür seçmeni kont- rol etmek imkânını bulacaktı. rusu istenirse bu sistem, re rını resmi dairelerden çalıp üzerine yine zorla elde edilmiş, çahnmış ve- ya sahtesi yaptırılmış resmi mührü bastıktan sonra, seçmene bu mühür- lü zarfı verip onunla İktidar Parti- D 23