13 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

13 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS, TEMCİT PİLAVI İlhamsız o kalmış > saya sürerlerse, sa eski litikada bir defa söyleyip . eski , eclis Grubu da nedense tebliğlerini #2 orı maya koymaktadır. tatbik sahası bulmamış tehdit, kaybeder. Bunu bir üçüncü defa umacı tehdidi, şürlerini ne Za, Halbuki kargaların bile fütursuzca Grubunun o hep lendi mi kıymetinin yarısını yetine kullanmak ise antik konacakları — bir korkuluk haline getirir. AKİS okuyucuları aşağıda D. P. Meclis bahsettiği lacdJokir ve artık bunlar başka işe yaramadığından ceklerdir. Grubumuzun 11 Ağustos 1958 pazartesi günü saat 15 ten 18 e kadar Reisvekillerinden Himmet Ölçmenin riyasetinde de- vam eden toplantısında iç politika meseleleri mevzubahis edilmiş ve grubumuzun dikkati muhalefet va- zifesini meşruiyet esasları dahilin- lerinin m üzerinde temer- küz etmişti Cc. Ni ep. si sevk ve İdaresi Büyük Millet Meclisinin herhangi bir kararını kendi arzu ve maksat- larına uygun bulmadığı hallerde Meclis dışı bir takım faaliyetlere girişmek, Meclis kararlarına karşı tebliğler kaleme almak o suretiyle muta olması lâzımgelen bu karar- ların çiğnenmesine zemin hazırlı- yor. Dolayısıyle memleketi kanuni muhtezasız, devletsiz ve otoritesiz idare ediliyormuş gibi göstermek tarafını tutarak meşru o sayılması mümkün olmıyan bir mücadele yo- lunu takip ediyor. C H. P. sevk ve idaresi bununla da iktifa etmiye- rek. Demokratik bir idarede mem- leketin Meclis ekseriyeti ile alınmış kararlarla idare edilmesi husu- sundaki tabii ve elzem kaideyi bir sürü mügalâtalar ve tahriklerle iptal etmiye gayret ederek BB M. M. kararlarım D. P. nin kararları gibi göstermeğe ve böylece zaafa düşürmeye çalışıyor... . C.H. P. nin sevk ve idaresi tarafından B. M. M. ne ve iktidara tevcih olunan bu mütevali tasallut ve tecavüzler hakikatte bu meclisi seven ve reyleriyle iradesini izhar etmiş olan büyük Türk milletine müteveccih (bulunmaktadır. ..C.H.P.,B.M.M. nin Anaya- sa ile tayin edilen hudutları dahi- fini tekrar ve Anayasanın emretti- lindeki bir parçasıdır. Onun bu vas- ği hudutlar dahilinde iktisap etme- metkar ve itaatkâr olması, muha- 13 NİSAN 1960 keyifli lefet vazifesini meşruiyet hudutları içerisinde başarmaya çalışması ka- nuni mecburiyettir. Bu ayrıca De- mokratik idarenin salim ve verimli bir şekilde işlemesi için başta ge- len zaruri şarttır. Bu şarta ve mec- buriyetlere riayet olunmadığı tak- dirde meşru bir iktidarın, meşru bir devleti tecavüz ve tahripten ko- rumak için vatan emniyet ve men- faatlerinin gerektirdiği her türlü tedbirlere (Obaşvurmanın, hakkı ve vazifesi olduğu, ittifakla karar al- tına alınmıştır. TI .. Demokrat Parti Meclis Gru- bu Umumi Heyeti 8 ve 9 Aralık 1953 tarihlerinde Grup Reisi Yoz- gat Mebusu Atıf Benderlioğlunun riyasetinde yapmış olduğu fevka- lade toplantılar neticesinde : 11 Ağustos 1958 tarihli grup tebliğinin ışığı altında iç politika meselelerini bir defa daha gözden geçirmiş ve alınması muktezi ted- birleri tesbit etmek üzere bir, ko- misyon teşkiline karar vermiştir. I Demokrat Parti Meclis Grubu, Umumi Heyeti 7 Nisan 1960 Per- şembe günü saat 15de Grup Reis Vekillerinden Denizli Mebusu Baha Akşit'in riyasetinde toplanarak 5,5 saat devam eden müzakerelerde iç politikamızın muhtelif meseleleri ile Cumhuriyet Halk Partisinin bü- tün faaliyet ve o hareketlerini, 11 Ağustos 1958 tarihli grup tebliğinin ihtiva ettiği esaslar dahilinde bir kere daha gözden geçirmiştir. Ma- lâm olduğu veçhile o tebliğ "Halk Partisi idarecilerinin ve organları- nın, sözleri ve neşriyatı ile teyit et- tiği gibi demokratik rejimlerde mahfuz tutulması ana şart olarak kabul edilen meclis ve hükümetin meşruiyet ve istikrarını şiddet yo- lu ile tahrip etmenin mümkün hat- tâ lâzım olduğu kanaatini uyandır- maya müncer olabilecek çok tehli- keli bir yola girmesi üzerine"" e bu yazıyı tesbit eden Meclis Grubumuz "ışığı" I numaralı tebliğ ile 2 ve 3 numaralı tebliğleri bir arada bu- keyifli güle- değiştirip değiştirip opiya- man başı sıkış- herkes bilir ki ikinci defa söy- po- ni- üzerine ndan tarafından neşredilmiş bulunuyor- d ... Cumhuriyet Halk Partisi Bü- yük Millet Meclisinin anayasa ile tâyin edilen hudutlar (dahilindeki bir parçasıdır. Onun bu vasfını tek- rar ve anayasanın emrettiği hudut- lar dahilinde iktisap etmesini- bek- lerle Büyük Millet Meclisinin kud- ret, kuvvet ve selâhiyeti önünde, hürmetkar ve itaatkar olması, muhalefet vazifesini meşruiyet ha- ttatları içerisinde başarmaya çalış- ması, kanuni mecburiyettir. Bu, ayrıca, demokratik idarenin salim ve verimli bir şekilde işlemesi için başta gelen zaruri şarttır. Bu şarta ve mecburiyetlere riayet olunma- dığı takdirde, meşru bir iktidarın meşru bir devleti tecavüz ve tah- ripten korumak için, vatan emni- yet ve menfaatlerinin gerektirdiği her türlü tedbirlere baş vurmasınla hakkı ve vazifesi olduğu ittifakla karar altına alınmıştır ... Muhalefetin tökip etmekte ol- duğu yolun memleket için zararlı ve tehlikeli olduğu tesbit edilerek memleketde çok şiddetli bir tahrik politikasının yaygın bir hâlde tat- bik edilmekte olduğu, ayaklanma hâdiselerine kadar götürecek ter- tiplerin fiilen yapıldığı, akla haya- le gelmiyecek derecede korkunç- yalan ve iftiralar ile devletin ve cemiyetin mevcudiyetini hafidi ta- zammun eden geniş ölçüde açık ve gizli faaliyetlere girişildiği , husu- sunda konuşan bütün hatiplerin sözleri umumi tasvib ile karşılandı. Bundan sonra, tecelli eden netice- lere göre, gerekli tedbirlerin ne olabileceğini mütalâa ve müzakere eden Demokrat Parti Meclis Gru- bu, muhalefet faaliyetlerinin mahi- yet ve istikameti ile bu faaliyete muvazi bütün hareketlerin haki- katleri ortaya çıkarmak maksadıy- le meclis tahkikatı açılmasına ve bu arada her türlü kanuni ve Mart tedbirlerin alınmasına ittifakla ka- rar vermiştir.