13 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

13 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Radyo Gazetesinde gene Muhalefetin yıkıcı faaliyeti. Basının yıkıcı Hafri- yatı, falan bahis mevzuu ediliyordu. ma neşriyatın sonlarına gelindi- ğinde açıkça anlatıldı ki bütün bu edebiyat, hatta D. P. Meclis Grubu- nun toplantısı bir tek maksada ma- tuftur: D. P. seçimleri öne almak- tan kat'i şekilde vaz geçtiğini ilân etmektedir! D. P. nin büyükleri bir müddet evvel seçimlerin öne alınmasını uy- gun bulmuşlardı. Bu maksatla ha- rekete geçmişler, ,zemini ve zamanı müsait h lardı. luverecekti. öyle ya, memlekete bol- luk gelmemiş miydi T D. P. içindeki hiziplerin sesi kesilmemiş miydi? O halde, "gayrımüsait konjonktür"den faydalanarak dikensiz olması gere- ken gül bahçesine dolmuş dikenlerin orada işi neydi? Onlar tasfiye olun- uktan sonra D. nin büyükleri daha bir dört yılı garanti edebilir- lerdi. Fakat evdeki pazar çarşıya uymamış, İktidarın bu neviden ka- rarlarım derhal sezmekte inanıl- maz meharet sahibi İnönü plânı ol- duğu gibi açıklayıvermiş, daha Bur- sadan itibaren "karşılıklı seçim ko- nuşmaları"ndan bahsetmeye ( başla- . Bu suretle işin sürpriz mahi- ortadan kalkmıştı ama D. P. kendi kuvveti mevzuunda süratle a- yılmamıştı. Bu yüzden, tereddütler- le dolu da olsa, seçimlerin öne alın- ması cereyanı gelişmekte devam et- miş, hazırlıklar ihmal olunmamış- tı. Hele "para toplama ameliyesi" görülmemiş vüsat kazanmış, seçim- Pam fonu biriktirilmeye bağlanmış- Aslında, seçimlerin öne alınma- isteyen ve erken seçimlerden medet umanlar D. P. nin başlarıy- dı. Etrafları onların gözleri önüne pembe levhalar serdiğinden partinin İdaresini ellerinde tutanlar zaferi garanti sayıyorlar, Muhalefeti ber- taraf ettikten sonra rahat kalabile- ceklerini sanıyorlardı. Yoksa, halkla teması bulunan D. P. milletvekilleri- nin büyük kısmı hiç bir şansları ol- madığını pek âlâ müdriktiler ve a- cele edilmesini istemiyorlardı. Ma- dem ki D. P. dört sene için İktidara getirilmişti, dört senenin tamamın- dan istifade etmemenin hiç bir ma- nası yoktu. Hattâ, Anayasa bir a- çık kapı bırakmıyor muydu? Se- çimlerin tehiri ihtimalini derpiş et- miyor muydu? Aklıevvel oDemok- ratlar bunu kendi keyiflerine bağlı, bir madde sayıyorlar, rahat ra 1962 den, 1963den bahsediyorlardı. Üstelik, 1954-57 devresinden bir yıl alacaklı değiller miydi? Bir yıl ora- dan alacakları vardı, bir yıl da bu sefer uzatılabilirdi: İki yıl! Ee, ge- çen devreyi kısaltacak yerde uzat- mış alsalardı bir yıl daha kazanacak- lardı: Üç yıl! Normal müddet 1961-* de bitiyordu; üç yıl daha: Eder, 1964 Bu hesaplar yapıldıkça, -büyük D. P. lilerin acelesine karsı muka- vemet artıyordu. Gerçi bu mukave- met, liderler ısrar ettikleri takdir- de kolaylıkla kırılabilir, uslu Mec- lis Grubu hizaya getirilebilirdi. Zira milletvekilleri işin pek farkında de- ğillerdi ama, iktisadi vaziyetin önü- İnönü Kayseri yolunda Vali muaviniyle Uykuları kaçanlar var müzdeki yıl bu seneyi Muhalefeti bir kat daha kuvvetlen- direceği muhakkaktı. İşler daha kö- tüye gitmeden dört senelik yeni bir aratacağı ve cüleri orada burada seçim ihtimalini ortaya attılar. Hattâ "Başbakanın en yakın Bakanı" sıfatım takıştırmış bulunanlar oseçimlerin o ilkbaharda "yapılacağını", ancak fevkalâdelik ğını" bildirmek daha da açıkladılar Şimdi, D. P. nin erken seçim ya- pamıyacağı hakikati ortaya çıkmış- ta ve bunu usturuplu şekilde söyle- mek zarureti vardı. Radyo Gazetesi, en usturuplu sandığı üslüp içinde bunu açıkladı: Saha temizlenmeden ni vaziyeti hele ne olup bittiğini öğrenelim, an- dan sonra bir seçim düşünürüz" di- yordu. Böylece, tahdit edilmemiş bir Ovade İktidarın eline geç- miş oluyordu. Grup Meclis Tahkika- tı kararı vermemiş miydi? Bu tah- kikatın neticesi alınıncaya kadar sa- ha temizlenmiş olmayacaktı, dola- yısıyla seçim de yapılamayacaktı. Ama İktidar büyüklerinin pişir- dikleri her aşa hele son zamanlarda su katmak âdetini benimsemiş olan İnönü soğuk algınlığından dolayı se- teşhisini o açıkladı: gösterişle ilân enikleri seçimleri D. P. büyüklerinin göz tutmamıştır. Sonra vadeyi koydu: 27 Ekim 1961 akşamı D. P. nin milletten aldığı selâhiyet sona erecektir veseçimler yenilenmediği takdirde bizzat İnönü seçimsiz işbaşında : kalacak iktidarı gayrımeşru olarak ilân edecektir eyanat, bu haftanın Ankaradaki D.P. siz şekilde hiddetlendirdi. hastalık dahi kendilerini kurtaramıyordu. İnönüden İnsan vehimli olunca.. Hakikaten İnönü, D. P. çevrellerin- de bunlar olup biterken bir sürp- rize yol açtı: Rahatsızdandı. ve bir kaç gün odasından dışarı çıkmamak mecburiyetinde kaldı. İnönü, D P. Meclis Grubunun toplanmak üzere bulunduğu saatlerde, ertesi gün Sam- suna hareket maksadıyla İstanbula gidiyordu. Samsun Il kongresinde bulunacak, son hadiseler hakkındaki fikirlerini söyliyecekti. Kayseriden AKİS, 13 NİSAN 7960