13 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

13 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

KA Çocuk Giyim derdi Türk Kadınlar Birliği Ev Ekono- misi Bolümü, dikiş bilen hanım- lar arasında, bir müsabaka tertip etti. Mevzu şu: Ucuz, gık çocuk el- bisesi hazırlamak. Müsabakanın so- 1960 pazar günü, salonlarında verilen bir çayda ilan edildi. Ayrıca, hazırla- nan elbiseler, misafirlere gösterildi. D Bu sergi, akla şöyle bir soru geti- riyor: Çocuklarımızı nasıl iyi giy di- rebiliriz? Mahallelerimiz, sokakları- mız, caddelerimiz, günün en müna- sebetsiz saatma kadar çocuklarla dolu. Bağıran, gürültü eden, kavga eden, top, bilya oynayan, yerlerde yuvarlanan çocuklarla. Bu çocukla- rın umumiyetle aynı şeyleri giydik- leri görülüyor, Meselâ, erkek çocuk- larda pantalon, üzerinde,.şu yağmur- luk vazifesini de gören kısa ceket- lerden. Yahut, çoban denilen, kapi- şonlu paltolar, Kızlarınki de, küçük bir farkla hemen hemen aynı. Böyle giydirilmiş bir çocuğun ü- zerindekiler, en ucuzundan bile he- sap edilecek olsa, gene ikiyüz üçyüz liranın içinde. Dikkat edilince çocuk- sokakta oynarken şeyse elbette e nı siklik 4 da aynı yetiştirmenin, zor bir mesele nuştuğumuz bir mevzudur. Hele çok çocuklu ailelerde, bu mesele, büsbü- tün üzücü, yorucu olmaktadır. Fakat düşünülecek olursa, bu giyinme me- selesinde, kendimiz için olabileceği gibi, çocuklarımız için de bir takım kolaylıklar bulabiliriz. O zaman, iyi giyinmek, şık görünmek kolaylaşa- caktır. İyi giyindiğimiz, çocukları- mıza al güzel elbiseler giydirdiği- miz zam maneviyatımızın nasıl değiştiği mma Ar İşin Kolayı Meselâ şöyle yapmak, çocukların elbiselerinin daha 'çok dayanma- sını temin edecektir: Önce, çocukla- rın sokakta oynamaları meselesi var. Bunun önüne geçmek oldukça Zor. Umumiyetle kadınlarımız, oçocukla- rını, kolayca sokağa salıveriyorlar. Bunda onları, biraz mazur görebili- riz. Çünkü çocukları evde, havasız apartman katlarında tutmaya imkan yok. Şüphesiz bu bir düzene konabi- AKİS, 13 NİSAN 1960 I N Çocuklar sokağa akıllarına her estiği zaman değil de, muayyen za- manlarda çıkarılmalıdırlar. Bu za- ten hem büyüklerin kafasını dinle- mesi, hem çocukların sıhhati bakı- mındanşart. Çocuklara sokağa çıkacakları za- man giydirilmek üzere, eskimiş bir takım bulmak, her zaman için müm- kündür. Solmuş, yıkanmış, küçülmüş elbiseler bu işi, pekâlâ görebilirler. Çocuklara, sokakta oynarken bu el- biseleri giymeleri, eve dönünce de, onları çıkarıp, silkeleyip bir yere as- maları öğretilir. Bu İş bittikten son- ra çocuk, doğruca banyoya girer. So- kağın tozunu, kirini, fırçalanarak, sabunlanarak temizler. Böylece, sıra ev kıyafetine gelmiş olur. Evde giye- ceği elbise de, gene, mümkün olduğu kadar eski elbiselerinden seçilir. Me- selâ bu bir pazen entari veya bir ka- dife pantalonla, üzülen yerleri tamir görmüş bir süveter olabilir. Evde gi- yilecek elbiseleri, çocuk her zaman yıkanıp temizlendikten sonra giye- ceği için, elbiseler daima temiz ka- lacak, sık sık yıkamak icap etme- diği için de dana uzun zaman daya- nacaktır. Sokak ve ev kıyafeti yoluna kon- duktan sonra, artık çocuğa belli baş- lı günler için, meselâ bayram, gezme gibi günler de giyeceği iyi bir yapılabilir. İş yoluna bütçe için V.S. takım elbise konmuş olduğundan, bu, hiçde yıkıcı olmayacaktır. Bu takı- mın gelecek yıla kalabilecek şekilde seçilmesi işi büsbütün kolaylaştıra- caktır. Bunlar yapılması zor işler ol- madığı gibi, çocuğu intizama da alış- tırır. Neyin nerede olduğunu öğretir. kıyafet (o değiştirirken, Oo giyinmeden önce yıkanıp temizlenmeye hazırlar. Çocuklarımızı giydirmek meselesi bu yoldan halledilince, hem büyükler rahat edecek, hem de rahatlıktan başka, her zaman iyi giyinmiş ço- cuklara sahip olmanın vereceği bah- tiyarlığı tadacaklardır. Bir liraya alınmış bir süveterle, maştan dikilmiş kimbilir kaça çık- mış bir pantalonla, yerlerde yuvarla- nan, toz toprak İçinde kalan bir ço- cuğu uzaktan seyretmek bile, çocuk yetiştirmenin güçlüğünü bilenler için üzücü oluyor. Hem ucuz, hem şık Yukarda bahsettiğimiz çocuk elbi- selerinden biri, kırmalar, büzgü- ler içinde, çok cici bir elbiseydi. raz basma, biraz elde örülmüş dan- tel ve patiskadan yapılıp kolalanmış bir jüpondan meydana getirilmişti. Sahibi, sadece üçbuçuk liraya çıktı- ğım söylüyordu. o Çocuklarımızın da kadınlarımızın da iyi giyinmesi, as- lında hiç de zor olmamakla beraber. ne yazık yi memleketimizde iyi gi- yinmek, yalnız iyi kumaşlar alabi- lenlerin, bütçesinde giyime kuşama Çok para ayırabilenlerin inhisarında kalıyor. Çocuk elbiseleri Ekonomi — Zerafet 29