August 24, 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

August 24, 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

İKTİSADI VE MALİ SAHADA Ormancılık Bakanlığa doğru Geçen haftanın sonunda gazetelerde çıkan bir haber Tarım Bakanlı- ğında yapılan çalışmalar sonucunda bu Bakanlıktan ayrı olarak bir de Or- man Bakanlığı (okurulmasına karar verildiğini bildiriyordu. o Ormanları- mızın içinde bulunduğu felâketli du- -um ve bu felâketli durumun memle- ket tarımının ilerisi için arzettiği korkunç tehlikeler düşünülecek olur- sa, bu karar ilk bakışta çok yerinde bir karar gibi görünüyordu. Fakat, meseleye iktisadi plânlama açısından bakılınca, Devlet veşkilirçılığı bakı- mından, -kesin olmasa bile- bazı te- reddütler izhar imi irakânsizdl. Bir dâva bir memleket halkoyun- da büyült önem kazandığı vakit, bu dâvaya önem verildiğini (halkoyuna göstermenin çârelerinden biri de, onu bir Bakanlık hâline getirmektir. Batı demokrasilerinde hükümetler bu yo- la sık sık başvururlar. Hattâ, teşki- lâtçılık bakımından bazı aksaklıkla- rı olsa bile, bu şekilde kurulan Ba- kanlıklara sırf belli bir işin halli için belli bir süre çalışmak üzere getiri- len, halkoyunun kendilerine büyük itimat gösterdiği enerjik siyasi şah- siyetler, büyük dâvaların hâllinde kendilerinden bekleneni yaparlar ve şahsiyetleri sayesinde bütün bir mille- tin enerjilerini de o dâvalar üzerinde toplayabilirler. Ancak, Bakanların şahsiyetinden doğan bu (faydasının Bakanlığın iktisadi koordinasyon bakımından bazı mah- surları da görmemezlikten geline- mez. Kurulması tasarlanan Orman Ba- kanlığı, Orman Koruma ve Mülkiyet Genel Müdürlüğü, Ağaçlandırma ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlü- gü, Orman Mahsüllerinden oFayda- lanma ve ai Genel b ile Ormancılık Dağ Ekon i Dai- resi Başkanlığından ibaret olaşaktr Burada bahis konusu olan ana mese- le, bu meselelerin Tarım Bakanlığın- da kalacak alanlarla ilgisinin yakın- lık derecesinin, bu meselelerin hepsi- nin birden siyasi seviyede bir tek Ba- kan tarafından görülmesini gerekti- rip gerektirmediğidir. Gerçekten, me- selâ meşhur Baade Raporunun eroz- yonla ilgili kısımlarını okuyanlar bu yeni Bakanlığın erozyonla mücadele- de tek başına nasıl yetkilendirilebile- ceğinde tereddide düşmekten kendi- lerini alamamışlardır. Prof. Baade, raporunda erozyonun memleketimiz- deki sebeplerinden sâdece bir tanesi- nin ormanların tahribi olduğunu be- lirtmektedir. Baade'ye göre sa bile ekilmesi, binlerce yıldan beri kullanılan kara sapan sayesinde el- de edilen kaba taneli toprakların 1950 den sonra geniş ölçüde ithal edilen soklu pulluklar, diskli pulluklar ve isk-harrow gibi âletlerin okullanıl- ması sonucunda ince taneli hale gel- ekime açılması ve fazla otlatma bil- hassa zikredilmesi gereken sebepler- dir. Bu durumda, memleketimizde e- rozyonla mücadele sâdece ormanların korunmasıyla ve yeni ağaçlandırmay- AKİS, 24 AĞUSTOS 1960