24 Ağustos 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

24 Ağustos 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

Hammarskjöld'e zehir zemberek bir daki davranışıyla Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin Kongo hakkın- da almış olduğu kararlara aykırı ha- reket etmekteydi. Kongo Başbakanı, Bay "H"ı kararlara aykırı olarak Katangada uyguladığı o siyaset hak- kında kendisiyle danışmamakla it- ham ediyordu. Ayrıca, Katangaya sadece "beyaz" yani İsveçli ve İrlan- dalı askerlerin gönderilmiş olmasını, Katanganın Kongodan ayrılmak iste- yen Başbakanı Çombe ile kendisi ara- sındaki anlaşmazlıkta Çombe'yi tut- mak manâsına alıyordu. Kongo Baş- bakanı, bu şekilde ( vasıflandırdığı durumu ortadan kaldırmak için şu taleplerde bulunuyordu; Kongodaki ütün meydanları (o Birleşmiş Milletler Kuvvetleri tarafından Kon- go askeri birliklerine veya ( polisine terkedilmeliydi. Katangaya, Birleş- miş Milletlerin mavi miğferleriyle derhâl "Afrikalı" birlikler yâni Fas, i. Bütün memleket içersin- de merkezi Kongo kuvvetlerinin ta- şınması için Birleşmiş Milletler uçak- ları kendi Hükümetinin emrine veril- meliydi. Belçika birlikleri tarafından evvelce Katangadaki asi Hükümet taraftarlarına dağıtılmış olan bütün silahlara el konması ve bu silâh ve malimmatın merkezi Kongo Hükü-. metinin emriine verilmesi gerekiyor- du.Afrikalı (oOolmayan bütün birlikle- rin Katangadan çekilmesi ise kesin bir zaruretti. Kongo Başbakanı Lu- mumba'nın bu ültimatomuyla birlik- te, Gana ve Gine de, birincisi Cum- hurbaşkanı N'Khrumah'ın, ikincisi de Cumhurbaşkanı Seku Ture'nin ağ- zından, Lumumba'nın emrine Katan- gadaki "isyanı bastırmak" maksadiy- le kendi Eni vereceklerini biL diriyorlardı. Ertesi günü, Bay "H" Lumumba'ya cevap verdi: Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri, Lumumba'- --n iddialarını ve tekliflerini oredde- diyor ve bu hususta karar vermenin ancak Güvenlik Konseyine ait oldu- gunu bildiriyordu. Aynı gün, Lumum- ba sadece kendisinin hakikati söyledi- ğini iddia ediyor ve Bay "H"ı evvelâ Çombe ile onu elinde tutan Belçikalı- larla bir uzlaşmaya vardıktan sonra verdiği kararları merkezi Hükümete bildirmenin hiçbir kıymeti olmaya- cağını söylüyordu. Bu pek sert cevap- tan bir saat sonra ise Birleşmiş Mil- letler Genel Sekreteri, Lumumba'nın kendisine yapılacak müşahhas teklif- leri olmadığı takdirde, geceleyin der- hâl New York'a hareket ederek du- rum hakkında karar vermek üzere toplayacağını bildiriyordu. Genel Sekreterin bu cevabı ise, Lu- mumba'yı deliye döndürmüştü. Gece saat 18'de Bay "H"a verdiği cevap- ta Lumumba, Kongo Hükümetinin artık Birleşmiş Milletler Genel Sek- reterine itimadı olmadığını bildiriyor ve Afrikalı Devletlerin o müşahitleri- nin Kongoda onun yerini almasını istiyordu. Bütün mesele. Birleşmiş Milletle- rin evvelâ Çombe'yi Lumumba'ya karşı tutmadığı gibi, şimdi de Lu- mumba'yı Çombe'ye karşı tutmama- sından ileri geliyordu. Birleşmiş Mil- letler o Kuvvetleri, Kongoya (sadece kan dökülmesini önlemek için o gel- mişlerdi. Kongoluların kendi araların- daki meseleleri halletmelerine karış- mak için değil. AKİS, 24 AĞUSTOS 1960 CEMİYET Sesi titreyen güzel kadın karşısında kendisinden daha yaşlı ve dikkat- le söylediklerini not alan bir başka kadına şöyle dedi: "— Ali 10 Temmuzdan beri ora> dadır. Başkan Bayar, Başbakan Men- deres, Ticaret Bakam hepsi oradalar. Hepsi Alinin arkadaşıydı. Evine sık sık gelir eğlenirlerdi" Kelimeleri tekleye tekleye söylü- yordu. Devam etti: — Alinin kızkardeşi bayan Du- siemisn mektup aldım. Bay Dumerin de işini elinden almışlar. Yalnız ken- yordu. Tekleye tekleye konuşan üz- gün yüzlü hanım Ali İparın karısı Virginia Bruce'dü Karşısında oturan yaşlıca hanım ise Amerikanın meş- hur dedikodu yazarlarından O. Par- sons. Bayan İpar bunları söylerken yü- zünü buruşturuyor, sıkıntılı ve üzün- tülü olduğunu açıkça belli ediyordu. Bayan liparin söyledikleri bununla bitmedi Sevgili kocası için harekete geçmeğe kararlıydı. Kendisine yar- dım edebilecek olanlara başvuracak- Hattâ Birleşmiş Milletler Genel Sek- reteri Dag Hammarskjold'a da mü- racaat edecekti. Bayan İpar 30 Ha- ziran tarihinde Ali İpardan bir mek- eli almıştı. ii mektup kendisini pek müştü. Sevgili kocasının fena hal- te sıkıntıda olduğu belliydi. Zira Ali İpar mektubunda Türkiyeden kas- mağı düşündüğünü yazıyor ve bu iş için ümitli olduğunu pe Bayan İpar bu mektuptan casından direkt haber al iramnş an- cak vasıtayla bazı şeyler duyabilmiş- ti. Bunların arasında Ali İparın bir basın toplantısı yaparken polis tara- fından tevkif edildiği vardı. , Maamafih Bayan o Virginia İpar da durumdan çok ümitsiz değildi. Öyle ya, Ali İpann elinde bir Ameri- kan pasaportu vardı. İstediği zaman kalkıp gelebilirdi. Sâdece ufacık bir mahzur vardı. Ali İparı yeni idare, eski idare gibi dışarı pek bırakmıyor- du. Gerçi bayan İpar bunun sebebini pek anlıyamıyordu o esasında politi- kaya fazla aklı ermezdi-. Ama ne o- lursa olsun mücadele edecekti. Geçen haftanın sonunda bir gazete- daha dünya evine girmeğe ha- zırlanıyordu. Bu iş için ilk adımını atmıştı. Hürriyet gazetesinin Ankara muhabirlerinden olan Nevzat Ünlü pazar akşamı bayan Tülin Erkaya İle nişanlandı.