3 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

3 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Bir Vesika Meşhur Ferit jstanbulu Menderes adına, idare eden çetenin yıllardan beri randevu ev- lerini, barları, umumhaneleri, kumarhaneleri haraca kestiği, bunların Jaaliyetini rüşvet mukabili organize ettiği biliniyor, söyleniyordu. AKİS, bu mevzuda ifadesine başvurulan İstanbul Emniyet Müdür Muavini Fe- rit Sözenin -Suzan Sözenin mesut kocası- itiraflarını ele geçirmiş bulun- maktadır. İşgal ettiği makama karısının dostu Menderes tarafindan ge- tirilen Sözenin bu itirafları hem kendisine oimzalatılmış, hem de banda alınmıştır. Suzan Sözenin bahtiyar kocası, marifetlerini, okunacağı veç- hile -itiraflarının tek kelimesine dokunulmamış, cümleleri aynen muhafa- za edilmiştir- bülbül gibi anlatmıştır. Tahkikat: yapanlar bu ifadeyle yetinmemişler, itiraflarda adı geçenleri birer birer celbederek hâdiseleri tevsik etmişlerdir. Böylece İstanbulun sefahat çevrelerini haraca bağlı- yan resmi gangster şebekesinin içyüzü ve faaliyeti bütün açıklığıyla, bu- laşmış şahısların adıyla ortaya çıkmıştır. İtiraflar, opek çok kimsenin ayılmasına, ama pek çoğunun da bayılmasına yol açacaktır. B“” randevu, otel ve kumarhanelerden haracımı top- lattığım Bedri Yükseli 1941 senesinde tanıdım. İs- sizdi; muztar durumda kalmış sağda solda iş arıyordu. Kendisine tavassut ettim tevzi bürosunda memur oldu. Burada vazifesini suiistimal (ettiğinden tevzi bürosu şefi Abdurrahman bey tarafından hakkında takibat açtırılmışdı. Kendisini takibata maruz kaldığı suçun- dan dolayı affettirdi isem de: vazifesinde istihdamına imkân sağlanamadı. Ticaret denedi iflas etti. 'Bilâhare İnhisarlar İdaresine kendisini soktum. Orada da mu- vaffak olamadı. Gayesiz bir adamdı. Evime, hattâ an- nemin evine gider yemek yer çıkardı. Kendisi ile sa- mimi ahbablığımız randevuculuk yapan fuhuş mahal- lerinden haraç ve rüşvet temini için teessüs etti. Ken- disi böyle şeylere çok düşkündü. İnhisar İdaresindeki memuriyetini terkettikten sonra tekrar geldi ve rande- vu evlerinden otel ve kumarhanelerden para sızdırma- ya o zaman başladık.İlk defa kendisini Lüks Nermine gönderdim ve kendisine, Lüks Nermine git bana para versin yoksa kendisini berbat ederim dedim. Eğer bu ihtarım üzerine para vermemiş olsaydı müracaat eder çalıştırdığı yerleri kapatırdım. Ben 958'e kadar İstan- bul Emniyetinde personel işlerine bakardım. 958 den sonra da kaçakçılık hırsızlık ve fuhuşla mücadele işle- rini tedvire başladım. Bidayette lüks Nerminden ayda beş yüz lira sızdırıyordum. Bu hal bu miktar üzerinden iki sene devam etti. Lüks Nerminden parayı hep Bedri alırdı ve topladığı bu parayı bana ya yolda verir ya dairede verir veya da eve getirirdi. Lüks Nermin ka- pandıktan sonra Kıllı Nermin ile sosyete Nermini sız- dırmaya başladık. Bunlardan da elli dokuz yılının so- nunda Bedri her birinden 24000 ve 30000 lira aldı. Bedri baha getirdiği paralarla 500 ve 250 lira olarak hissesini aldığı gibi ayrıca haracı topladığı yerlerden de para sızdırıyordu- Bedri daha sonra tarafımdan Savoy Ote- line musallat kılındı Buradan da 1000 lira ayda para gelecekti. Bu otelin sahiplerini, para vermezseniz çok fena olur. Sizi hudut harici yaparım diye ben de tehdit ettim. Bir de dolandırıcılık hikâyesi vardır. Gangster Fahri ilamıyla maruf bir sabıkalı Mümtaz bey isimli bir şahsın 45000 lirasını dolandırmıştı. Mümtaz bey es- kiden tanıdığım Muammer Mesel ile bana gelerek du- rumu ihbar ettiler ben de baya sevindim, a kundu dedim. Takibata giriştik bu parayı gangler Fahriden tahsil ettik ancak, bu paranın 4000 lirasını Mümtaz beyin tanıdığı Muammer Mesciye iade ettik Bu Muammer Mesciye verilen sus payı idi, gerisi de cebimize indirdik. Dolandırıcı Gangster Fahri hakkın- da hiç Ur kanuni takibat icra etmedik. Zira biz kanu- nun emrini yerine getirmekten ziyade amir hükümlere muhalif hareketle oçıkarımızın terviç ettiği yollarda hareket ederdik. Çalınan, dolandırılan eşya olduğu za- man ben ve emniyette bu işle alâkalı Semih harekete geçmez ancak çalınan, dolandırılan para olduğu vakit sevinir derhal kanuni değil de şahsi çıkarımız icabı harekete geçerdik. Usulsüz bir pasaport çıkartma işle- rimiz de vardır. Kaçakçı Zeynel Kente usulsüz bir pa- saport tanzim ettik bu iş için Emniyet Müdürü Sabık Vali Ethem Yetkinere de telefon etmiştir. Zeynel Kent beyaz zehir kaçakçısıdır döviz kaçakçılığı da yapar. Zeynel Kente sahte pasaport tanziminden Emniyet U- mum Müdürü Cemâl Göktanın da haberi vardır. Bu gibi işlerden irtikap suretiyle temin ettiğimiz paraları hep birlikte bölüşür idik., 1955 yılında İspirli Fahri, Fahrettin Kerimle samimiyet peyda etmişti. Onun ya- nında ayak ayak üstüne atarak oturur ve konuşurdu. Bir tarih otelinin kapatılması işi vardı bu mesele dola- vısıyle Polis mektebi müdürü Kemâl Kaya ile yanıma geldi ve Fahrettin Kerimle oturduğumuz lokantanın içinde idi. Fahrettinin bana 2000 lira rüşvet teklif et- mesi üzerine kanuni takibata mevzu teşkil ettirilmiyen bir cürmü meşhut yapıldı. Bunun üzerine Gümüşhaneye tâyinim çıktı fakat Gümüşhaney e gönderilmedim, Bu sıralarda karım Suzan Sözenin düşük Başvekille sıkı AKİS, 3 EKİM 1960