3 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

3 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEM A Filmcilik Yeni sezona girerken ni sinema mevsimi başlamadığı halde bu kış seyredecek olduğu- muz bâzı filmlerin isimleri açıklan- mış bulunuyor. Yabancı filmleri it- hal eden şirketler her sinema mevsi- minin başında birkaç film ismini bil- dirmeyi âdet edinmişlerdir. Fakat isimleri açıklanan filmlerden ancak birkaç tanesini seyretmenin kabil o- lacağını sinema düşkünleri iyi bilir- ler. Çünkü har yıl Eylül içinde ilân edilen filmlerin ancak dörtte biri beyaz perdeye çıkar, diğerleri ya ö- bür yıl gösterilirler, yahut ta hiçbiri Türkiyeye gelemez. Bunun sebepleri arasında mali durum, rek- lamcılık ve ihtiyatsızlık en başta yer alır. Bu yıl gösterileceği tahmin edilen film listesinin başında Ava Gardner e Anthony Franciosa'nın oynadık- ları "Naked Maya - Çıplak Maya" ve Elizabeth Taylor ile Paul Nevvman'- ın çevirdikleri "Cat On A Hot Tin Koof - Kızgın Dam Üstündeki Kedi" yer alıyor, ünlü İspanyol ressamı Francisco Goya'nın hayatını 3 mil- yon dolarlık bir bütçe ile anlatmaya çalışan birinci filmin bütünü İtalya- da çekilmiştir. Filmin senaryosu ha- sırlandıktan sonra ispanyol Hükü- metine başvurulmuş, fakat filmin hi- kâyesinde hakikate uymayan nokta- ların bulunmasını göz önünde tutan apanyollar kendi sınırları içinde bu çekime izin vermemişlerdir. Bunun üzerine Titanus Films ile MGM şir- ketlerinin müştereken hazırladıkları filmin çekimi için Romada Madrid şehrinin küçük bir modeli inşa edil- miştir. Bilhassa renklerinin Goya'nın tablolarım andırdığı söylenen bu fil- min senaryosuna en çok itiraz eden- lerin de Alba ailesine mensup bulun- dukları söylenmektedir. Filmde Ava Gardner'in canlandırdığı kadın Alba ailesindendir ve iddia edildiğine göre senaryoda bu kadınla meşhur Goya arasında hakikate hiç te uymayan bir aşk macerası mevcuttur. Amerikalı piyes yazarı Tennesse JİNEKOLOG - OPERATÖR Dr. NİHAT SİLİER Kadın Hastalıkları - Doğum Mütehassısı Muayenehane : Samanpazarı Billur Han, Kat 1 No. 82 el: 19031 AKİS, 3 EKİM 1960 Williams'ın aynı isimdeki piyesinden filme alınan "Kızgın Dam Üstündeki Kedi" ise, kocası tarafından tatmin edilmiyen bir kadının hikâyesini A- merika Birleşik Devletlerinin güne- yinden alınan bir dekorla anlatmak- tadır. Filmin değerini kuvvetli hikâ- ye kadar Elizabeth Taylor, Paul Newman ve Judith Anderson, Burl Ives, Jack Carson'un oyunları da yükseltmektedir. Yine Ünlü bir ressam olan Van Gogh'un hayatını hikâye eden "Öl- meyen İnsanlar", "Kısmet", "Madam Bovary" ve "Pariste Bir Amerikalı" isimli filmlerin rejisörü Vincent Mi- nelli'nin çevirdiği "Gigi" de bu yıl gösterileceği müjdelenen filmler ara* sında. "Gigi", Fransız yazarı Collet- te'in aynı “simdeki romanından mül- hem olarak Lesli Caron, Louis Jour- dan ve Maurice Chevaller tarafıma çevrilmiş müzikal bir filmdir. Senar- yoda Parisli haşarı bir kızın nasıl za- rif bir kadın haline geldiğini anlatan romana mümkün olduğu tadar sâdık kalınmıştır. Oyunun, renklerin, mü- ziğin ve dekorun başarısına rağmen 1958 yılında bu filmin dokuz tane Os- kar kazanmasına sebep, rejisör Mi- nelli'dir. Perdelerimizden uzun zamandan- beri eksik olan İngrid Berkman'ın oynadığı "The Inn af the Sixth Hap- piness - Ümit Yolcuları" 200 tane Çinli çocuğu Japonların elinden kur- tarmaya uğraşan ve sonunda da bu- nu başaran misyoner bir kadının hi- kâyesini anlatmaktadır. Fakat bu hi- kâye o kadar uzun sürmektedir ki filmin bir kısmı kesilse seyirci hiçbir şey farketmiyecek; eğer farkına va- rırsa derin bir nefes alacaktır. Sop- hia Loren, Tab Hunter ve George Sanders'in oynadıkları kurulmuştur. Yalnız bu filmdeki ka- dın bir misyoner değil, İkinci Dünya Savaşı sırasında New York'ta iki er- keğin aşkı arasında bocalayan bir kadındır. "The Teacher's Pat - Gazetecler Kralı" ise son yılların en başarılı ko- medileri arasında yer almaktadır, Clark Gable ve Doris Day'in rol al- dıkları bu film de bir gazeteciyle bir öğretmen arasında geçen aşkın eğ- lenceli hikâyesidir. Oldukça başarılı macera filmlerinin arasında ise John Wayne'nın oynadığı "The Barbarian and the Geisha - Japon Gülü" yer al- maktadır. Görülüyor ki memleketimizde he- nüz gösterilmediği halde isim yapmış olan "Kwai Köprüsü", "I Want To Live - Yaşamak istiyorum", "The Defiant Ones - Serkeşler", "Anne Frank'ın Hatıra Defteri" ve "A Face in The Crowd - İçimizden Biri" gibi filmleri seyretmek için çok beklemek gerekecek. Yeni sinema mevsiminde merakla beklenen konulardan biri de muhakkak ki yerli filmlerimizdir