3 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

3 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XIX, Sayı: 320 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 3 EKİM 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Dağ ve far B“ hafta bütün yi en fazla konuşulan mevzu, D.P. nin kapa- tılması kararıdır. Ömrünün ör yılı- nı muhalefette, on yılını iktidarda geçiren, idareci takımının kurduğu meşruiyet dışı idareye karşı bir koca ihtilal vuku bulmuş siyasi teşekkül, safları arasına 1957 de karışan Bay Mustafa Geygelin şikâyeti üzerine Ankara Asliye Hukuk hâkimi Bay Raif Elmadağlıhın dudakları arasın- dan çıkan iki kelimeyle kapatılmıştır. Sebep kongrea yapmamak, dolayısıyla da Cemiyetler Kanununa muhalefet- tir! Haberin, ne yüzden millet tara- bunların bini de "Cemiyetler Kanunu- na Muhalefeften daha tatmin edici olurdu. Bir ihtilâl oluyor ve iktidar- daki siyasi teşekküle, teşekkül ola- rak bulunan suç "Cemiyetler Kanu- nuna Muhalefet"ten ibaret kalıyor! Ortada bir gülünç durumun bulundu. gunu görmeye imkân yoktu D-P. nin bu şekilde Ep amman en ziyade kimin işine geldiğini, Men- deresin bu vesileyle verdiği ifade en açık şekilde göstermektedir. D.P. nin Genel Başkanı, başında bulunduğu si- yasi teşekkülün kapatılması tavsiye- siyle ortaya çıkmıştır! Böylece, bir birliği yapacak ve yarın, hafızalarda, o parti nasıl anılacaksa öyle anıla- cakta'.. Halbuki biraz uzak görürlü- lük, yapılacak ilk işin o hain idareci takımıylı siyasi teşekkülün arasın- daki bağları çözmek, takımı teşek- külün dışına çıkarmak, sonra teşek- külü tabii ömrüne ve mukadder akı- betine terketmek olduğunu sezmeye yetecekti. Bu yapılmamış, bir garip acele insanı hayretler içinde bırakan bir kararın verilmesine yetmiştir. D. P. yi Ankara Asliye Hukuk Hâkimi- nin kapattığı haberinin gazetelerde, siyasi partileri tek hakimli mahke- melerin kapatabilmesinin doğru gö- rülmediği, bu o selâhiyetin onlardan alınacağı ve Temyize verileceği yo- 4 Maddi Hata! Mili Birlik Komitesinin en gene laf Yüzbaşı Numan yurt gezisinde şöyle diyar '— İş başına gelecek ikti- dar çalışmaz, sâdece koltukta oturur, faziletini kaybederse yine biz yetti bir ihtilâlin öncü- leri olacağız." Genç Yüzbaşı, her halde he- yecanın verdiği odikkatsizlikle cümlesinde tir küçük gedik bı- rakmış. Şüphesiz, vatansever Esin şöyle demek istiyordu: "— İş başına gelecek ikti- dar çalışmaz, sâdece o koltukta oturur , faziletini kaybederse millet onu ilk seçimde alaşağı edecektir. Yok, bu iktidar ala- şağı olmamak için seçim yolu- nu tıkamaya kalkar, rejimi de- Ziştirmeye yeltenirse işte o za- man yine biz, yeni bir ihtilâlin öncüleri olacağız. tundaki haberle yanyana çıkmış ol- ması başka bir tezattır, başka bir ga- rip durumdur. Kaldı ki, eğer D:P. nin suçu varsa, bu Yüksek Adalet Diva-. Raif Elmadağlı İki dudak arası nı önünde meydana çıkacak ve o mümtaz heyet tarafından verilen hü- küm yüreklerdeki endişeleri toptan sileçekti,, , karar temyiz edilecek mi- gibi hallerde, kapatılan siyasi teşek- külün üyelerinden her hangi birine kapatma kararını temyiz etme hak- kını tanımıştır. Bu hak, şüphesiz kullanılacaktır. Soruşturma Madde 146! (Kapaktaki vazifeli) ge” haftanın sonlarında bir ak- Fi , Ankarada 28973 numaralı telefon çaldığında saatler sekizi gös- teriyordu. Saçları kısa kesilmiş, dinç görünüşlü, gür kaşlı adam ahizeyi kaldırdı. Gür kaşlı adamın adı Hay- rettin Perkti ve kendisini bu saatte arayanın bir gazeteci olduğundan he- men hemen emindi. Soruşturma Ku- rulu Başkam tahmininde oyanılma- mıştı. Telefondaki gazeteci, iki gün- dür gazetelerin manşetlerini süsleyen haberlerin sıhhat oderecesini öğren- mek İstiyordu. Hakikaten, geçen haftanın orta» sında, hele çarşamba ve perşembe günleri Türkiyenin belli başlı gaze- telerini okuyanlar bir hayli heyecan- lanmışlar ve verilen haberlerin sonuç- larını merakla beklemişlerdi. İki gün- yasayı ihlâl suçuyla ilgili dosyaları incelemiş, sanıklar hakkındaki kara- rını vermişti. (o Okuyucuları meraka düşüren bu karardı. Zira gazetelerde iki gün üst üste, bâzı milletvekilleri hakkında men'i muhakeme kararı ve- rildiği bildiriliyordu. Bâzıları için de tevsi-i tahkikat kararı alınmıştı. Bunlar acaba kimlerdi t Bir kaç ga- zete o soruya da cevaplandırmış ve bir takım isimler ortaya atmıştı. Bunlar, bir nisbet dahilinde ve apan- disit ağrısı gibi belirli zamanlarda AKİS, 3 EKİM 1960