4 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

4 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Gençlik Ansiklopedisi (Hazırlayan ra Kurtuluş, Kur- iuluş Yayınevi, İkinci Cilt, Ayyıldız e a, Ankara, 71959, 25 lira) B»*i Kurtuluş, içine kapanık bir in- an. Bir köşeye çekilmiş, bir ka- rınca azmi içinde durmadan çalişı- yor. Hem de çalışmaların en nankörü- nü, en kendini göstermeyenini kendi- ne dert edinerek. Türkiyenin oldum olasıya ansiklopedi ihtiyacı karşıla- namamıştır. İşte Baki Kurtuluş bu ihtiyacı bir köşesinden de olsa gider- meğe çalışıyor, iki yıldır çıkarmaya devam ettiği ansiklopedinin adı Genç- lik (oAnsiklopedisi. Kurtuluş bunu, kendi dar maddi imkânları içinde fa- siküller halinde bastırıyor. o Ansiklo- pedi, adından da anlaşılacağı gibi da- ha ziyade orta okul ve lise öğrencile- rine hitap edecek çapta bir eser. Ama bir boşluğu, hakiki manada bir boş- luğu dolduruyor. Yıllar yılı bir türlü tamamlanma- yan, tamamlanacağa da benzemeyen İnönü Ansiklopedisinin yanı başında, çok daha cılız imkanlarla çıkan Genç- lik Ansiklopedisi, -tabii hiç bir zaman birincisi gibi bir iddia taşımamakla beraber- hani neredeyse tamamlana- cak ve evlerimizin belli EE başvur- ma kitaplarından biri olaca Her ayın ortasında bir fasikül ola- rak piyasaya sürülen Gençlik Ansik- lopedisi, Ekim ortasında 21. fasikül olarak kitapçı vitrinlerinde boy gös- terdi. Bunun yanı başında 10. fasi- külden 20. fasiküle kadar olan fasi- Kitaplar Alemi Yazana, yayınlıyana ve okuya- na hizmet Yayınladığınız kitapları kitap- severlere tanıtan tek dergi. KİTAPLAR ALEMİ Yeni yayınlanan belli başlı ki- tapları mahiyet, fiyat ve sipa- riş adresleriyle tanıtan tek dergi: KİTAPLAR ÂLEMİ 9. sayısı yakında çıkıyor. Adres : P.K. 193 — ANKARA AKİS, 4 KASIM 1960 KİTAPLAR küller ise, nefis bir cilt içinde ayrıca toplu olarak yayınlandı. Şimdi pek çok gencin kitaplığında, yan yana İki Gençlik ( Ansiklopedisi cildi dur- maktadır. Ansiklopedinin ikinci cildi "B" harfinin "boşanma" kelimesi ile başlamakta ve "F" nin Fransa" mad- desi ile son bulmaktadır. İkinci o Cildin otamamlanmasından sonra yayınlanan 21 fasikülün ise ilk maddesi "Fransız İhtilali'dir. Bu fa- sikül "Gladyatör" maddesi ile sona ermektedir. Zaman zaman renkli tablolarla da süslenen Gençlik (An- siklopedisi, gerçek bir emeğin me; vasıdır. Daha pek genç die bir insanın tek başına, ama azimle başlayıp devam ettirdiği Gençlik An- siklopedisi, okulda okuyan veya oku- yacak Çocuğu olan her evin kitaplı- ğında bulunması şart olan bir eser- dir. Sâdece okuyan çocuklar ve genç- ler için de değil. Binlerce lira vererek ve yıllarca bekleyerek bir büyük an- siklopedi sahibi almak imkânı bulun- mayanlar da çok daha cüz'i bir para mukabilinde bu mütevazi ansiklope- diye sahip olabileceklerdir. e Gençlik Ansiklopedisi, yedisinden yetmişine har insanın aklına takılan noktalara iyi kötü mutlaka bir cevap veren e- serdir. Bize Gelen Dost Beşinci Basıme- (Turgut Yücelin şiirleri, basılış, Balıkesir, Türk Dili vi, 1960, 80 sayfa,) urgut Yücel, usun yıllardan beri dı taşra dergilerinde görülege- len bir şair adıdır. Yücel kendi ken- dine bir takım şiirler karalar ve bun- ları da gene taşra kitabevlerinde bastırır. "Bize Gelen Dost" adlı ki- tabı ikinci kitabıdır. Daha Önce "De- ğişen Sokak" adlı bir başka şiir ki- tabı yayınlamıştır. Turgut Yücel ka- biliyetli bir sair midir? o Şiirlerinde gerçekten yeni bir hava mı vardır? Kitaplarım bir okuyan bir defa daha mı okumak istemektedir? Hayır. Bunların biç birisini Turgut Yücel için söylemek mümkün değildir. Tur- gut Yücel, İkinci dünya savaşından bu yana Türkiyede şiire heves etmiş üç dörtbin kişiden sâdece biridir. Hiç bir zaman, bırakın birinci sınıf bir şairi vasat bir şairin seviyesine bile yükselememiştir. Ama gelin gö- rün ki, Bize Gelen Dost adlı kitap 1960 yılında beşinci defa ve şayet sa- yıda bir yanlışlık yoksa üçbin tane olarak basılmıştır. o Yücelin değişen Sokak adlı kitabı ise ikinci baskısını yapmıştır Bu nasıl olmaktadır? Bu sorunun cevabını vermek omaalesef mümkün değildir. Türkiyede şiire mi heves artmıştır, yoksa Turgut Yücel o se- vimli ve çelebi haliyle kitaplarım sat- manın kir formülünü mü bulmuştur, bu belli değildir. Belli olan tek şey, Turgut Yücelin kitaplarından birinin İkinci, birinin de beşinci baskılarını yapmış olmalarıdır. Türkiyede ise, galiba Turgut Yücelden başka hiç bir şair hayatta iken kitaplarının beşin- ci baskısını görmemiştir. Turgut Yücel, bir hayli geç de ol- sa son zamanlarda yeni bir meraka kapılmış: Duru Türkçe, öz Türkçe yazmak... Bunun için de, Bize Gelen Dostu baştan aşağı yeniden gözden geçirmiş, kitabı bir dil orevizyonuna tâbi tutmuş. Bunu başarmış mı, ba- şaramamış mit Şayet şiir sâdece dil revizyonu demekse, evet. Ama şiir dil revizyonundan çok daha başka bir şey olduğuna göre, hayır. Kitabı tanıtmak için pek çok söz etmektense, içindeki şiirlerden bir örnek Vermek yeter de artar bile. İş- te rastgele bir şiir. Adı "Komşu": "Edibe hanımın komşusu gaddar mı gaddar, -Gene bir gün nasılsa ak- lına esti.- Göz önünde hemde göz önünde, -Su yolunu kapattı, eriğini kesti- Günlerce ağzı açılmadı kilit vurmuşçasına, -Bir boşandı ter, bir boşandı ter,- Üzülmeye deymez Ekli- be hanım bu da-Unutulur gider" Buyurun, bu tip şiirlerle dolu bir kitabın beşinci baskısını nasıl yaptı- ğına şaşmayın da, durun bakalım. Kitap Belleten Bibliyografya» biyografya, kül- tür tarihi dergisi 1 Kasımda çıkacak ilk sayısı ATATÜRK ve DEVRİMLER özel sayı olacak Başvurma yeri: P.K. 23 Beyazıt - İstanbul