7 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

7 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENTLER fına lüzum bulunduğu kanaati uyan- dırmıştı. Her şeyi bilenler 147 öğretim üyesinin affı da aşağı arı -bazı farklarla- bu mesele- hakkında Milli Birlik Komitesine ışık bile tutmuştu, Doğrusu, Komite üye- lerine de hak vermek lâzımdı. Hoca, bukadar senedir Üniversitenin için- de, bir çoklarının hocalığını yapmış bir ilim adamıydı, O tanımıyacaktı da, genç kurmaylar mı tanıyacaklar- dı? Tahkikat ne kadar derin ve iyi o- lursa olsun, Onarm süzgecinden ge- çecek bir araştırma çok daha fazla sıhhat kazanacaktı. Hattâ İstanbul üniversitesi Rektörünün elinin altın- da, bâzı öğretim üyeleri hakkında vesikalar da mevcuttu. Mili Birlik Komitesi işe başlayın- ca Hoca, kendilerine bir hayli yar- dımda bulundu. Ama, bundan öteye asfiyenin Üniversitenin organları tarafından, hiç olmazsa on- lardan geçirilerek yapılmasını isti- yordu. Ama Komite, bir gün 147 öğ- retim üyesinin vazifeden affedildiği- ni ilân ediverince bu, Onar üzerinde dahi sürpriz tesiri yaptı. Üstelik ha- zırlanan listede Hukuk İmparatoru- nun ilimlerine ve şahıslarına hayran- lık duyduğu bir takım kimseler var- dı. Komite, anlaşılan, daha başka kaynaklardan da minen iy ob- jektif ilinen hatayı işlemişti. Sıddık Sami Onar yapılması gere- keni yaptı, rektörlükten istifasını verdi. İşler düzelince geçen haftanın sonlarında bir gün Türkiyenin dört büyük üniver- Sitesinde cereyan eden hadise, böyle silsilenin neticesiydi. Milli Birlik Komitesi, -varsa-, hatanın düzeltile- ğini bildirmiş, bir de beğenilen for- mül teklif etmişti. Lİsteye dahil olup haksızlığa uğradığını ileri sürenle- rin vaziyeti bir karma komisyon ta- findan tekrar gözden geçirilecekti, Senatolara da söz hakkı veriliyordu. sülerine döneceklerdi. Buzlar çözül- müştü. o gün, üç odacının, içeri kimseyi t tuttuğu İstanbul Fen Fakültesi konferans sa- khunun kapıları, ilk defa olarak saat 21 de açıldı. Göğüslerinde taşıdık- ları rozetlerden Hukuk Fakültesinde okudukları anlaşılan bir kız öğrenci 12 İstanbul Üniversitesinden bir görünüş Basiretin sesine kulak veren pek çok grubu, açılan kapıdan çıkmakta olan orta yaşta, gri elbiseli, gözlüklü bir öğretim üyesinin etrafını sardılar. Birşeyi merak ettikleri, heyecanla birbirlerine sokulup, başlarını nerdey- se, yaşlı adamın ağzına kadar uzatış- larından belli oluyordu. '— Affedersiniz efendim. Seçimi kim kazandı?. Yaşlı öğretim üyesi, bir an önce etrafını saran bu çemberi yarıp yolu- na devam etmek için, sinirli bir sesle: "— Yine Sıddık Sami kazandı!.." diye cevap verdi ve yoluna devam et- ti. , Fen Fakültesi konferans salonuna İstanbul Üniversitesi Rektörünü seç- mek üzere öğretim üyeleri birer i- kişer gelmeye başladıkları sırada Teknik Üniversite konferans salo- nunda, İ.T.U. Rektörünü seçecek olan 91 öğretim üyesi çoktan toplanmış ve oylamaya bile geçmişti. Nitekim Teknik Üniversite, İstanbul Üniversi- tesinden 71 dakika önce seçimi bitir- di ve rektörlüğe gene Prof. Fikret Narteri ekseriyetle seçti. Narter, 91 üyeden 78 inin oyunu almaya muvaf- fak olmuştu. Çekişmeli geçmiyen bu oylamada Nartere, Makine Fakülte-: sinden Prof. Fethullah Ulukan rakip- ti. O ancak 8 oy alabildi. 28 Ekimde, Ord. Prof. Sıddık Sa- mi Onarı takiben İstifa eden ve yedi gün sonra tekrar İ. T, Üniversitesi Rektörü seçilen Prof. Fikret Narter, kendisini tebrik edenlere sâdece te- şekkür ediyor, yeniden seçilişini ar- kadaşlarının kendisine karşı olan sev- gilerine bağlıyordu. Saat 10.30 da, İstanbul Üniversi- tesine mensup öğretim üyeleri Fen Fakültesi konferans salonunda niha- yet toplanmışlardı. Paha önceden ya- pılan hesaplara göre, 212 öğretim ü- yesinin bu toplantıya iştirak etmesi gerekiyordu. .Buna rağmen, ancak 177 öğretim üyesi toplantıya iştirak etti. Gelmiyenlerin arasında, eski rektör Sıddık Sami de vardı.. Toplantıya en geç gelen. Tıp Fakültesinden Prof. Zeki Ragıp Yalın oldu. Nitekim. Zeki Salih içeri girdiği zaman yoklama ya- pılmıştı.. Böylece bu üye ile, içerde 178 öğretim üyesi toplanmış bulunu- yordu. Oturum başkanlığını, en yaşlı öğretim üyesi olan Tıp Fakültesinden og Prof Sedat Tavat yapmaktay- ” Arada bir açılan kapıdan, öğretim AKİS, 7 KASIM 1960