7 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

7 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YASSTADA gelmekte veya oradan gönderilmek- tedir. Geçenlerde, Celâl Bayar adına Nikaraguadan gelen bir talgraf her- kesi pek güldürmüştür. Telgrafın al- tında imzası bulunan Başkan Luis Sokroza, hâla eski makamında san- dığı düşüğün şahsında li Cumhuriyet bayramını kutluyordu. Telgraf, hayallere dalmasın diye ve zaten kendisine değil, Cumhurbaşka- nına ait olduğundan Bayara verilme- di. Paket, mektup veya telgraf sa- hipleri Yassıada Komutanlığındaki mikrofonla hoparlörler vasıtasıyla çağrılmaktadır. İsimleri okunanlara Tesellüm Bürosuna gitmek üzere bi- nalardan çıkma müsaadesi verilmek- tedir. Tafrafuruşluklanndan eser kal- mamış düşüklerin, paketlerini veya genişletilmiş kantinden satın aldıkla- rı malları, sırtlarına vurup gibi mütevekkilâne 30-35 derece meyilli beton patikadan ileri geri sallana sal- lana ve ağır ağır Yassıadanın tepe- sinde kâin koğuşlarına çıkarmalarını seyretmek, insanı tarifi imkânsız eğ- ri - büğrü bir ruh haletinin içine sok- maktadır. Yassıada Komutanlığı, zaman i- lerledikçe sanıklar üzerindeki takyi- datı gevşetmektedir, Meselâ son gün- lerde tavla ve iskambil hariç, satranç ile domino ve dama gibi oyunlara mü- saade edilmiştir. Düşüklerin yatak, yorgan ve yas- tık çarşafları yirmi günde bir değiş- tirilmektedir. Koğuş ağasına göre ha- -rlanan bir cetvel mucibince, sanık- lar normal olarak haftada bir defa sıcak su an yapabilmektedirler. Arzu , imkân nisbetinde daha fazla ürsat teminine gayret, göste- rilmektedir. Sabunlarını kendileri, ge- nişletilmiş kantinden almaktadırlar. Mevkufların, O bellibaşlı (dertleri hiç yok değildir. Bunların birincisi ai- leleri efradıyla görüşüp okonuşabil- mek, ikincisi de radyosuzluktur. Rad- yonun iştiyakla istenmesinin sebebi haberler değil de -ki bunları gazete- lerden öğrenmektedirler- müzik için hissedilen açlıktır. Yassıada Kuman- danlığına yapılan şifahi ve yazılı mü- racaatlerin siklet merkezi bu iki konu üzerine yığılmaktadır. Altncanın kaderi assıadanın bir deniz üssü haline Y getirilmesi için lüzumlu O projele- rin hazırlanmasına 1948 den itibaren başlanmıştır, Ancak inşaat safhasına 1950 de, D.P. nin boynunda henüz bir suç ve mesuliyet kolye: esi mevcut de- ğilken eller üstünde İktidara gelme- sinden sonra geçilmiştir ve 1952 de tamamlanmıştır. D.P. ikadarı ile birlikte Deniz Kuvvetleri Komutanlı- ğına atanan Oramiral Sadık Altın- canın, Yassıadanın bugünkü gurur DURUŞMALARI 20 Yassıadaya umumi bir bakış Ebedi hapishane veren haline ulaşmasında inkar edil- mez gayretleri geçmiştir, Fakat- Al- tıncan, 1957 genel seçimlerinde do- gum yeri Giresunun D.P. listesine da- hil olmuş ve milletvekili seçilerek B. M.M. ne girmiştir. Şimdi mukadderat, partizan eski askeri "Anayasaya ay- kırı filler ve hareketler sorumlusu sı- fatıyla ve mevkuf olarak fevkalâde emekleri geçtiği Yassıadaya itmiştir. Halen Yassıadada, görevleri deği- şik 1,500 kadar subay, Bi ve er bulunmaktadır. Sanıklar da dahil e- dilirse, günde 2,000 - 2, 100 kişiye ye- mek çıkmaktadır. Me ko- ğuşlarının bulunduğu binalar kalori- ferlidir. Yassıada Garnizonunun kış ikm; amamen yapılmış, fena ha- valara karşı her türlü tertibat alın- mıştır. Yasak olmayan bölge, Yassıada- nın yüzde onundan belki az, fakat hiçbir şekilde fazla değildir. Düşük- lerin bulunduğu kısmı da ihtiva eden yasak bölge, üstüvane tel engellerle ve a ei takviye edilmiş a- dan yüksek tek 16 sıra di- kenli çile çepeçevre enterne edilmiş tir. Ayrıca Yassıadanın kayalıklı yalıyarlarının kritik kesimlerine, iki li veya üçlü üstüvane tel engeller dö- şenmiştir. Denizden gelecek tecavüz lere doğrudan doğruya, havadan ge leceklere de destek vazifesi görmesi maksadıyla, Yassıada civarında sayı ları değişen harp gemileri mevzilendi- rilmiştir Yassındaya ayak basar basmaz müşahede edilen ak pak temizlik, tâ- vizsiz disiplin, gediksiz intizam ve ciddiyettir. Böyle bir kutsal görevi şeref ve emsalsiz bahtiyarlık adde- den Yassıada görevlileri, dirayetli komutanlarının emri altında fevkle ve canla başla çalışmaktadırlar. Erler, assubaylar ve leri haftada bir defa sırası gelen şe nine öyle pek canı gönülden ve istek. le gitmemektedirler. Mili oyunlar, halat çekme müsabakaları gibi spor- tif hareketler, sinema vs. şenlikler- den müteşekkil tatminkar bir moral eğitimi programı Adada tatbik edil- mektedir. Yassıadanın vazifeli kad- rosu içinde, aşçıymış, fırıncıymış ka- bilinden sâdece beş sivil memur mev- cuttur. “Yassıada romantik bir yer de- ğil" sözünde yalan hissesi tü lerin serbestçe dolaşabildikleri yasak olmayan bölge dardır ama, kayalık- lar ve tesislerden boş kalan toprak- larda aralarından sarı dağ çiçekleri- nin fışkırdığı zümrüt çimenler var- ği tarihi dekor içinde, müsait gitmesi dolayısıyla niyetli o- lanlar “prömenad" veya "alesta" ya- pacak, hatta aşıklar başbaşa kalabi- lecek yerleri, rahatlıkla bulabilirler. Yassıada, artık bir âlemdi. Celse a- ralarında kadınlı - erkekli dinleyici- lerin hayattan adamakıllı zevk aldık- AKİS, 7 KASIM 1960