14 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

14 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Bir Görüş Ülkü ve Kültür Birliğine Doğru Şefik SOYUYÜCE marifetiyle milletimizin çağdaş medeniyet seviyesine ulaşmasını sağlamak, 'İleri ve Medeni Türkiye' ülküsünü bütün millete benimsetmek, demokrasi ve insan hakları pren- B” Başbakanlığa bağlı bir teşkilât sipleri dahilinde Atatürk ruh ve mefküuresini bütün şümul ve sıhhati ile millete yaymak, tekâmülün manevi temel ve ana yapısını meydana ge- tirmek üzere bu teşkilâtı teklif ettik. Cemiyetimizde tam olarak neşvünema bulmadığını teşhis ettiğim ve millet olmak için lüzumlu addettiğim bâzı vasıfların da bu suretle gelişmesini ve memleketin her köşesinde aynı tazelikle yaşatılacak bir ülkü ve birliğin meydana getirilmesini de prensip olarak kabul ettik. Bu teşkilât her türlü siyasi tesirlerin dışında kaldığı takdirde, ancak arzu ettiğim vasıfları tahakkuk ettirecektir. Kurulmasını arzu ettiğim bu teşkilât, bünyesinde bulunan üniversi- teler rektörleri ile ilim, ihtisas ve tecrübeleri yönünden temayüz etmiş en az 12 ilim adamından teşekkül edecek İlmi İstişare Kurulunun ilmi ve realist kararlarından ve bunlara dayanan uzun vadeli ve devamlı plânlardan esaslarını almak suretiyle faaliyet gösterecektir. Bilindiği gibi, bu teşkilâtın içme Diyanet İşleri Başkanlığı, Beden Terbiyesi Ge- nel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Basın - Yayın Genel Müdür- lüğü ve Milli Eğitim Bakanlığı dahil edilecektir. Bu suretle Din işlerinin siyasiler etinde dejenere edilmemesinin, dinin kudsiyetinin dünyevi hâdi- seler içerisinde eritilmemesinin bir gaye olarak tahakkukunu lüzumlu ad- dederim. Beden Terbiyesi meselesinin fikir, ruh ve fizik yapısı bakımın- dan gençliğin ahlâki randımanını sağlıyacak şekilde ele alınmasını -dün misâllerini gördüğümüz gibi, gençliğin siyasi emellere vasıta olmaması için- önemli bulmaktayım. O halde bu teşkilâtın da siyasi baskı ve maksatlardan uzak tutulması, milletçe arzulanan gayenin tahakkuku için şarttır. Basın - Yayın Genel Müdürlüğü ve Milli Eğitim işlerinin de, mille- tin bir kısmının içinde bulunduğu ve bunaldığı ikilik, gerilik, tembellik ve karanlıktan kurtarılması için, yukarıda arzettiğim her türlü tesir- den uzak, devamlı ve uzun vadeli bir plânlama çerçevesi içerisinde ele alınmasını uygun bulmaktayım. "İleri ve Medeni Türkiye" ülküsünü, milletin şuurunda pekleştir- mek ve milletçe bu hedefe şevkle yönelmeyi sağlamak üzere, dâvaya inanmış ve bütün varlığı ile çalışmaya azimli vatanperver aydınları vatan sathında seferber etmek gayesini tahakkuk ettirmek emeli ile bu tasarının hazırlanmasını ve ileri sürülmesini bir vazife addettim. Yıldız, Mustafa Kaplan, Muzaffer Özdağ, Numan Esin ve Suphi Gür- soytrak bulunuyordu. Gürsoytrak ve Esin sivil ogiyinmişlerdi. e Diğerleri Başkan, Bülent Ecevitti ve müzake- releri o idare edecekti. Böylece baş- lıyan ilk toplantı hakikaten verim- li oldu. Ecevit, fikir meseleleriyle il- gili bir konuda Milli Birlik Komite- sinin böyle bir yola başvurmasını çok isabetli bulduğunu, bu bakımdan kendilerine teşekkür edilmesi gerek- tiğini belirtti. Basan Meclisinin diğer üyeleri de Ecevitle beraberdiler. Şimdilik, elde dört konu vardı. İspat hakkı kanun tasarısı, Basın Kanuna tasarısı, ilân ve reklâm ku- rumu hakkındaki tasan ve Fikir İş- çileri Kanun Tasarısı. Ancak bun- lardan sonuncusu daha hazırlanma- mıştı. Basın Meclisinde yapılacak tartışmaların ışığı altında hazırlana- cak, bilâhare gene bu Mecliste tar- tışılacaktı. Diğer üç kanun tasarısı Yıldız tarafından hazırlanmış ve Komiteye verilmişti. Ancak Komite kanun tekliflerini bir oOmüddet son- ra, yâni Basın Meclisindeki müzake- relerden sonra görüşecekti. İlk günkü müzakereler oldukça kısa sürdü. Zira İstanbul ve İzmir temsilcileri hemen hemen hiç gelme- mişlerdi. Babıâliye geç haber veril- mişti. Hele İzmir Basınından kimse yoktu. İlk iş olarak Fikir İşçileri Kanununun müzakerelerinde bir yol arandı. Bir teklif patronla işçiyi yanyana getirmemekti. o Olabilir ki işçi, patronunun yanında korkar ve konuşamazdı. Bunun yerine meslek teşekkülleri müzakerelere katılmalı ve taraflar yerine onlar konuşma- lıydı. Mahzurlu bulunan fikir redde- dildi. Basın mensupları ilk toplantıda, kanun tekliflerini (o incelemediklerin- den mehil istediler. Böylece toplan- tı pazara bırakıldı ve Meclis dağıldı. Otobüsün yaptıkları Bn mensupları ağır ağır Radyo Evini terke hazırlanıyorlardı. Bu — a Bp 5 g je 5 len o üzere vitin teklifini beraber Çiftlik Lokantasına gitmeğe karar verdiler. İşte ne olduysa bu karardan sonra oldu. Ecevit, kapıda duran Komite Üyelerine alt otomo- billerden birine doğru öneldi. Bu sırada Ahmet Yıldız Eceviti kolun- AKİS, 14 KASIM 1960