November 14, 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

November 14, 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Çinin resmi orsanı Yeni Çin Ajan- sı tefsirinde, "Kennedy ile Nixon hık demiş birbirlerinin (O burunlarından düşmüşlerdir. İkisi de mütecaviz ve gericidir" demişti. Milliyetçi Çin, ica- bında Kemoy İle Matsu adacıklarının feda edilebileceği noktai «azarından dolayı Kenndy'ye endişe ile bakmak- taydı. Fransa ise, Kennedy'nin Ceza- yir meselesindeki liberal tutumu do- layısıyla Nixon"u tercih etmekteydi. Moskova, temkinli bir iyimserlik göstermişti. Sovyet Şefi Hrutçef teb- rik telgrafında, "Rusya ile Washing- ton münâsebetlerinin Roosevelt za- manmda gelişenlere müşabih bir yol takip etmesi" ümidini ileri sürmek- teydi. Hrutçefin mesajının yumuşak dili, yeni bir Zirve Konferansına ha- zırlık niyeti intibamı uyandırmıştı. Moskova, Kennedy ile sulh içinde bir- likte yaşamanın mümkün olabileceği- AKİS , 14 KASIM 1960 ne inanmaktaydı. Demir Perde sinde Kennedy'nin tecrübesizliğinin kendi işlerine yarıyacagı tarzında bir kanaat mevcuttu. Ama açıkgöz Ken- nedy'nin Hrutçefle yemeğe giderken, yanına kafi derecede uzun bir kaşık almağı ihmal etmiyecegi şüphe kal- dırmazdı. Kennedy'nin iktidarı devralması hazırlıkları on hafta devam edecekti. Kennedy Başkan Muavini 52 yaşında ki Texaslı Lyndon Baines Johnson ile kabinesini ve diğer mesai arkadaşla- rını tesbit için derhal faaliyete giriş- mişken, Nixon da kendine iş aramak- taydı, istikbali hakkında henüz ka- rara varamıyan Nixon'a, birçok ban- ka ve Üniversiteden teklifler yağma- Şa başlamıştı. Karısı Patricia da yaşlı gözlerle tebessüme yeltenerek o"Es- ki mesleğim öğretmenliğe döneceğim galiba" şeklinde sızlanmıştı. DÜNYADA OLUP BİTENLER Kennedy uzun bir uyku sonra verdiği zafer demecinde, ' lecek dört sene zor ve tenditkâr ola. caktır" demişti. "Bütün vatandaşla- rımız, Amerikanla ileri yitmesi ve emniyet içinde ası için üstün gayretler sarfedilmesinde ittifak et- mişlerdir. Yardımlarınıza muhtacız." Daha evvel gazetecilere Eisenhower, Nixon ve Lodge'ı tebrik telgrafları- nı okumuş ve İstikbalde rakiplerinin de fikirlerinden istifade edeceğini a- çıklamıştı. "Bir Katolik Amerikaya Başkan olamaz" zihniyetinin altından girip üstünden çıkan Kennedy, bir ümit ve rizikoyu temsil etmekteydi. Buna mukabil evvelden tutumu bilinen Ni- xon'un galibiyeti, daha büyük bir ri- ziko vedaha küçük bir ümit teşkil edecekti.