6 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

6 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER dı ve sigaralar yakılıp o beklenmeğe başlandı. Gene de üzüntü bitmemişti. Yeni Türkiyeciler geçen hafta sonunda yaptıktan politikacı avı partisinden bir hayli zararlı çıkmışlardı. Mese- lâ bir Gümüşpala Yeni Türklyecller için kaçırılmaz fırsattı. Ama av av* lanmış, tav tavlanmıştı. Lider enflâsyona Hakikaten, fiilen D. P. nin kapatıl- masıyla başlayan yeni parti kur- ma faaliyeti her glin bir parça daha hararetlenirken, genlerden bir ogün Ankaraya yeni bir lider geldi. Lide- rin adı Ragıp Gürüşpala idi ve "Ege ufkundan doğan yeni bir güneş'"in müjdecisi bulunuyordu. Tabii Gü- müşpalanın bu ani gelişi siyaset ka- zanının bir parça daha fokurdama- sına sebep oldu. O gün Ege moto-treni her zamanki gibi saat 2318 de Ankara garına gir- di. Dikkati çeken husus trenin gelişi değil, garda bekleyenlerin göze ba- tar heyecanlarıydı. Heyecanlananla- rın başında yeni partilerin elebaşları vardı. Bâzı dikkatli gözler, garda bekleyen gruplar arasında bâzı nâ çehreler bulmakta gecikmedi. hassa, gara giren Ege moto - treni- nin pencerelerini gözleyen bir grup vardı ki, Basın mensuplarının bun- ların içinde bir Şinasi Osmayı, bir Bedri Demircioğluyu, bir Cavit Ko- nuralpı bir Ekrem Süeri tanımala- rı hiç de güç olmadı. Asıl hareketin büyüğü, nin pencerelerinden birinde (Emekli Paşanın görünmesiyle başladı. Ga- rın muhtelif yerlerinde pusu kurmuş yeni parti kombinezonculan, hemen soluğu Gümüşpalanın ineceği kapı- nın önünde aldılar, İstikbale gelenler, Paşayı apar topar yakalayıp bir tak- siye attılar ve "Ege Güneşi"nin ak- sedeceği Gül Palas otelinin yolunu tuttular. Böylece Yenişehir semtinin mütevazı oteli Gül Palas, İkinci Cumhuriyetin eşiğinde bulunan Türk siyasi tarihinde yerini hazırlamağa başlamış oldu Tabii Gümüşpala için asıl mesele ertesi gün yapacağı temaslardı. Bu- nun için Emekli General hemen ada- sına çekildi, rahat ve deliksiz bir uyku çekti la mn basındaki pazartesi gü- nü erken saatlerde uyanan oOGümüş- palanın ilk işi otelin alt salonuna inip, gelmeleri mukarrer ziyaretçi- leri beklemek oldu. Doğrusu bu ya, Paşa hiç de yapılmıyordu. Nitekim bir müddet sonra yeni partilerin mü- teşebbis elemanları Gül Palasa sökün ettiler. Ziyaretçilerin hemen O hepsi sanki söz birliği etmişlerdi ve hemen hepsi aynı taamdan dem vuruyorlar" moto-tre- Bir Mülükat dı. Aman efendim, Paşa ne iyi etmiş- ti de parti kurmağa karar vermişti! Memleketin, doğrusu yeni yeni parti- lere ihtiyacı büyüktü. Tabii bütün bu lâfların gerisinde saklı elan o(mâna malüm ve müsellemdi, Teni parti müteşebbisleri (o Gümüşpalayı okendi taraflarına (ocelbetmek nlyetindeydi- ler. Emekli askerin hitap ettiği bir zümre vardı ve bu zümre oy demek- ti. Bu avlama ve tavlama faaliyeti yeni parti kurucularının kabiliyet ve ferasetleriyle uygun şekilde İnkişaf etti. Taktik hatası yapmak niyetin- de olmayan Alican partisinin mensup lan, itidalde fayda umdular ve avın kendi ayağıyla ye gelmesini ar- zuladılar. M. P. lilerr bu hususta bir parça daha acemi olduklarından, onlar Oümlispalanın etrafından oay- . Ne var ki istediği Alican grubuydu. Bunun için ziyaretçilerinin, lâf kısmım kısa kes- melerini arzuluyordu. Yemek iyi tir bahane oldu ve Gümüşpala (oyemek yemek üzere Bulvar Palasa, oradan da Alican partisinin karargâhı hali- ni alan Hikmet Belhezin yazıhanesi' ne yollandı. Gümüşpalayı Alican gru- pu "ful kadro" halinde beklemektey- di. Tabu her yerde hâzır ve nazır Ertuğrul Alatlı baştaydı. Şinasi Os- ma, Ekrem Alican ve Hikmet Bel- Gümüşpala Geçen haftanın başında Ege moto-treninin Ankaraya getirdiği bir yol- cu başkent siyasi kulisinin bir parça daha karışmama sebep ol- du. Bu yolcu emekli General Ragıp Gütnüşpala idi ve yeni bir partinin kurusu bulunuyordu. Aşağıdaki mülakatta, Gümüşpalanın partisi hak- kındaki görüşünü bulacaksınız. "Devlet Başkanımın ziyaretettim. Bu ziyaretim- deki görüşmelerimiz elli dakika kadar devam etti. Ken- dilerini çek iyi ve çok neşeli buldum. Eski hâtıralardan ve günün konularından bahsettik, İzmire, e bu iyilik karşısında müsterih ve mes'ut dönü "Görüşmelerimizde, o evvelce askerlik © hayatımda bana enerji veren büyük devlet adamı bugün yeni atıl- makta olduğum politika hayatım için de bana aynı ener- jiyi vermişlerdir. "Siyasi bayata Ege vilâyetlerimizin ve bütün mem- leketin ısrarları, arzuları ve vatandaşlarımın talepleri ile atılmış bulunuyorum. Gayemiz, memlekette "sıcak politika" takip etmek, vatandaşlar arasında maalesef yaratılan münafereti kaldırmak, vatandaşı birer kardeş olarak birleştirmek ve bu yolda memleketin yükselmesi için yirmisekiz milyonun birliğini temin edecek bir poli- tika olacaktır. İktidar Partisine karşı mütalealarımızı tenkitler mahiyetinde değil, fikir ve kanaatlerimizi ar* zetme, muhalefetteki arkadaş partilere karşı sevgi (o ve saygı ile, memleket kalkınma işlerinde işbirliği yapma istikametindedir. Partinin lider sisteminden ziyada, ko- rucular arasından seçilecek bir heyet tarafından sevk ve idaresi düşünülmektedir. "Partimizin istikameti irticaa ri mücadele Ol- duğu kadar, komünizme karşı da tâv vermemektir. İnkılâplara bağlı olarak, memleketçilik, ve milliyetçilik AKİS, 6 ŞUBAT 1961