6 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

6 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

bez hemen Emekli Generalin etrafım aldılar ve koyu bir sohbete daldılar. Bu sohbet toplantısı bir buçuk sa- at kadar sürdü. o Partilerin durumu, liderlerin kabiliyetleri üzerinde ima- Il fikr edildi ve hiç bir müspet ka- rara varılmadan dağılındı. £ Anlaşı- lan, bu yeni partiler pek talihli gö- rünmüyorlardı. Zira her birleşme ta- savvuru su üstüne çıkmadan oorta- dan kayboluveriyor ve iş ransız vodvillerine nazirv teşkil edecek bir gülünçlük b Temaslar, tem Ankarada faaliyet “halinde bulunan yeni partilerle anlaşma imkânla- rının bulunmadığını fark eden Emek- li General yeni temaslar yapmak İh- tiyacım duydu. Hemen Gül Palasa döndü ve otelin santralından Çanka- ya Köşküne telefon ederek eski si- lâh arkadaşı Cemal Gürselden ran- devu talebinde bulundu. Köşk, Dev- let ve Hükümet Başkanının eski si- lâh arkadaşının arzusunun isafı oci- hetine gitti. Randevu günü de tespit edildi. Gürsel arkadaşım salı ogünü saat 16 da kabul edecekti Gümüşpalanın burdan sonraki temasları daha ziyade askeri çevre- lerle oldu. Adana, Mersin, Ankara ve Bolu filerinden gelen ve Emekli vi nerali otelinde ziyaret eden emek subay heyetleri bu çevreye Pim ler. Gümüşpala yeni partisinin nüve. sini teşkil edecek olan emekli silâh arkadaşlarıyla pek alâkalandı. On- lara "Eğeden doğan Güneş" hakkın- da calibi dikkat malümat verdi. Haftanın başındaki salı günü, baş- kente lüzumlu ve bir o kadarda faydalı temaslarda, bulunmak üzere gelen Gümüşpalanın en mesut gün- lerinden biri oldu. Zira o gün Gürsel- le olan randevusuna gidecekti. Bu- nun içindir ki hazırlık pek erken sa- atlerde başladı ve saatlerin (o 16.40'I gösterdiği sıralarda yola çıkıldı. Gü- müşpalaya, fahri müşavirlik vazife- sine kendi kendisini bizzat tâyin et- miş bulunan Şinasi Osma refakat e- diyordu. Fakat Gümüşpala yanına bir de emekli tuğgeneral almıştı. Bu emekli general ise Necmi öktemdi. Anlaşılan emekli generaller hep ayni safta savaşa gireceklerdi. Birlikte Çankayaya gidildi ve Gürselin mi- safirlerinin gitmesi beklenildi. Niha- yet vakit geldi ve Gürsel eski silâh arkadaşlarını kabul etti. Gürselin eski silâh Oo arkadaşlarıyla (o sohbeti tam 40 dakika sürdü. Sohbetin konu- su, eski askerlik hatıralarıydı. Son- ra mesele yeni partilere intikal etti. Gürsel her zamanki babacan haliyle eski silâh arkadaşına iman aşıladı ve yolunda yürümesini tavsiye etti. Gümüşpala, Başkanın parti mesele- konuştu... anlayışı içinde istikametimizi tâyin edeceğiz. "Ankaraya geldikten sonra, bu arada hiç bir parti telerine aksetmiştir. arasında benimsenmesine YURTTA OLUP BİTENLER leriyle pek alâkalandığım zannetmiş olmalı ki, uzun uzun partilerinin ga- yeleri hakkında izahata girişti. Hal- buki Gürseli ilgilendiren, eski arka- daşlarım görmekti. Bunun için iza- hatı pek can kulağıyla dinlemedi. Bir basın toplantısı Gürselle yapılan sohbetten o sonra imam bir parça daha tazelenen Gümüşpala oteline döndü ve bir ba- sın toplantısı hazırlığına girişti. Bu i- şi gene fahri müşavir Şinasi Osma i- dare ediyordu. Osmanın ilk işi Otelin santralından gazete bürolarım (obu- lup basın toplantısının yapılacağım bildirmek oldu. Basın toplantısı sa- at 18 de yapılacaktı. Haftanın başlarında o gün Gül Palas oteli, hakikaten hararetli' ve bereketli saatler yaşadı. Bir takım adamlar ellerinde fotoğraf omakine- leri otelin salonlarında dolaşıyorlar, poz poz resimler çekiyorlardı. - müşpala basın toplantısını Gül Pa- lasın iki kısımdan müteşekkil alt sa- lonunda yaptı. Emekli General, üze- ri-çiçekli desenli bir koltuğa âdeta gömülürcesine oturdu ve izahata baş- ladı. Fakat her ne hikmetse, parti- sinden ziyade Gürselle yaptığı ziya- retten bahsetmekten o hoşlanıyordu. Sâdece bir hâdise "Eğeden doğan güneş"in mahiyeti hakkında kâfi bil- gi verdi. Bir gazetecinin: Bu ismin bu şekilde arkadaşlar sebep, adaletin ancak tees- İle temas edilmemiştir ve böyle bir teşebbüse de parti- miz mütemayil değildir. Yakarıda belirttiğim prensip- ler dahilinde müstakil çalışma gayretindeyiz. Eğer İl- tihak edecekler olursa, onları da beraberimize alırız. "Gazetecilere kapımız da açıktır, kalbimiz de. Ba- şarıya basın İle birlikte varacağımızı biliyoruz. Basın- da çıkan fikir ve kanaatlerden mümkün olduğu kadar faydalanıyor ve çalışmalarımızı buna göre (o düzenliyo- TUZ "Bugün için, sormak istediğiniz hususlara verecek yetkiyi haiz değilim. Program ve tüzüğümüz hazırlanmaktadır. Bu programdı basınımıza verilme- siyle maksat ve gayelerimiz tamamen açıklanmış ola- caktır. Parti kurma hususunda adımımızı atarken va- tandaşların gösterdikleri teveccüh ve itimada güveni- yoruz. Onlara müspet hizmetlerimizi arzetmek suretiy- le sevgilerine ve muhabbetlerine lâyık olmaya çalışaca- tm. cevap "Partimizin adı henüz tespit edilmemiştir, İzmir- deld arkadaşlar Türkiye Adalet Partisi adını kendi ara- larında benimsemişler ve bu yoldan haber İzmir gaze- AKSİ, 6 ŞUBAT 1961 Anayasanın memleket ve memleket için hayırlı olacağına inanıyoruz. yetkisini haiz değilim. Millet fiyetleri olan ta partiler müdriktirler. değilim. dük. Fakat buraya geldikten sonra ban de, Ankarada obuası kanaatine kadaşlara arzedeceğim, kabul rada olacaktır. hiç temasım olmadı. lerden duyuyorum. Ne ben onunla görüşmek için müra caat ettim, ne de o benimle. Alt Fuat Paşa İçin de aynı şeyleri söyleyebilirim." süs ettiği yerde tatbik edileceği keyfiyetidir. "Anayasa çalışmalarım (dikkatle takip ediyoruz. ihtiyaçlarına cevap vereceğine "Partilerin şimdiki durumu hakkında söz söyleme muvacehesinde mükelle- elbette ki meşguliyetlerini de Arkadaşlarımın henüz selâhiyetini almış "Partinin genel merkezi için önce İzmiri düşün- merkezin varmış bulunuyorum. Ar- ederlerse merkez Anka- "Ali Fuat Cebesoy ve Fahrettin Kerim Gökay ile Gökayın Ankaraya geldiğini siz- 21