6 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

6 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

nuni yönden incelemek üzere Özel bir Murakabe Kurulu o vazifelendirmek suretiyle sunduğu rapor ile tatmin olmadığım ortaya koydu. İdare Mec- lisi seçimi de, 1,098 reyle Tirali Gru- punun zaferi ile sonuçlandı. (Yedi kişilik idare Meclisini teşkil oeden sermayedarlar, hisse senetlerinin yansından fazlasına sahiptir. (Yeni İdare Meclisi, Başkanlığa 31 bin lira sermayesi bulunan ve İstanbul fındık piyasasını elinde tutan İbrahim Çeh- reliyi, 196 bin lirayla en fazla hisse- ye sahip Naim Tiraliyi yazı islerini tedvire memur murahhas Oo üyeliğe, Reşat Umuru da İdari İşleri tedvire memur murahhas üyeliğe getirdi. Yalmanın bir Başyazar (olarak görevine son vermek hususunda İda- re Meclisinin herhangi bir okaran yoktu. Hattâ bir temayül dahi mev- cut değildi. Fakat 54 yıllık gazeteci. İdare Meclisi pazartesi günü ilk top- lantısını o yaptığı bir sırada (ogaze- teye telefon ederek iktidar değişik- liğinden önce kaleme aldığı başma- kalesini Umumi Neşriyat Müdürü Gökşin Sipahioğluna telefon ederek geri aldırmıştı. Aslında, hareketin gerçek sebebi biraz başka tarafta yatıyordu. Va- tandaki iki grup, gazetenin neşriya- tını tevdi edecek iki ayrı adama sa- hipti. Tirali grubu, oyunu Naim Ti- raliyle oynuyordu. Yalman grubu ise, Özcan Ergüderi kullanıyordu. Bunlardan hangisi gelirse, öteki gi- diyordu. Bu sefer de, Yalmanı sütu- nundan ayırmak hiç kimsenin aklın- dan dahi geçmiyordu ama, Ergüdere Tiralinin kapıyı göstereceği muhak- kaktı. Ergüder ise, gönlünde başka ve daha büyük aslanlar yattığından Ur gazetenin peşindeydi. Zaten bu- nun mali kombinezonlanyla bir sü- redir uğraşmaktaydı. Hâdiseyi bir vesile saydı. Üstelik, Bedii (o Faikin başardığı bir işi kendisinin nasıl o- lup ta başaramayacağını aklı almı- yordu. Yalmanı, yeni organizasyon için üstelik dramatik bir reklam teş- kil edecek tarzda Vatandan dışarı çekti ve böylece "Yalmanın, ancak ölüsünün çıkabileceğine inandığı 21 yıllık müessesesinden ayrılısı" o faci- am monte edildi. Söz düellosu Yalman, Vatanı terkettlkten beş saat sonra kirayla oturduğu stil döşenmiş Maçkadaki apartman dai- resinde mahdut kadrolu bir basın toplantısı tertlpliyerek durumu izah etmeğe çalıştı. Tirali Grupu ile "he- def ve görüşte beraber" değillerdi. "Yollan yüzde yüz" ayrıydı. İşbirli- ği imkânı görmedikleri için arkadaşı Özcan Ergülerle müesseseden ayrıl- AKİS, 6 ŞUBAT 1961 mışlardı. Şimdiki statüleri (o Vatan sermayedan olmaktan ibaretti. Pek yakında Yeni Vatan adlı bir gazete neşretmeğe başlıyacaklardı. Haliha- zırda "ortada dolaşan Vatan adlı ga- zetenin mündericatında ve fikirlerin- de" kendilerinin "hiçbir türlü ilgi ve mesuliyetleri" yoktu. Bu sefer mizanseni esi o Rezzan Yalman hazırlıyordu. Meşhur sem- bol-kalem gene meydana çıkarılıp Yalmanın oturduğu koltuğun arka- sına titizlikle yerleştirilmişti. o Rez- zan Yalman kocasının unuttuğu te- sirli hâdiseleri gazetecilere anlatı- yor, bir taraftan da "Kaderde İm da varmışl* cümlesiyle başlıyan önceden hazırlanmış matbu hissi beyanatı gazetecilere Oo dağıtıyordu. Eğlenceli basın toplantısında Yalmanın gaze- teci zihniyetiyle hiç kabili telif olma- yan bir "tekelcilik merakı" üzücü bir olaya yol açtı. Vatan, Tercüman ve Sözcü dergisi mensupları (o basın toplantısına oalınmadılar. Yalman, Menderesle dostluk günlerinde Ode kimlerin düşük Başbakan tarafın- dan davet edilmesi gerektiğini tayin merakındaydı. Tercümanı, o Tirali Grupuna. dahil ve Vatanda 190 bin lira kadar sermayeleri mevcut Ka- raveli biraderler çıkarmaktaydılar. Sözcü dergisinde de, Vatandaki ikti- dar değişikliğine kadar Tirali Yazı İşleri Müdürlüğü yapmaktaydı. Yal- mana göre, basın toplantısı, sâdece kendisi ile hemfikir olanlar içindi. Zaten toplantı Yalmanın bir tiradı mahiyetinde oldu. Şöhretli Başyazar, sâdece söylemek istediklerini notet- BASIN ttrmeği tasarladığı tok taraflı ve gü- dümlü bir basın toplantın tertiple- mişti. Yalmanın Tlrali Grupuyla ara- tandaki ihtilafın mahiyetini tarif i- çin seçtiği kelimelerde (o mübalağa hissesi olmaz. anda gazetenin politikası ve siyasi tutumu değildir. Vatanın idaresini halen kontrolle- rinde bulunduranlar, eski ve karan- lık devirlerde ustaları oYalmanla el ele ve omuz omuza fikir mücadelesi yapmışlar, böyle bir yolda usun sü- reler zindanlarda kalmışlar, düşük- lere karsı cephe almada çok daha erken davranıp istikrarlı bir muhale- fet yapmışlar ve haklarında en ağır ithamlarla dâvalar açılmasına sebep olmuşlardı. Üstelik, bir af kapısı ü- mildiyle bir tokmak da alem İedi ihtilâf münhasıran Ana Nizamna- menin tatbikatından, yani idari ko- nulardan ve ayrıca şahsi antipati ve uyuşmazlıklardan doğuyordu. Kuyusunu kendi kazan Tirali Grupu, tam 23 saat o sonra Vatan gazetesinde tertiplediği mukabil bir basın toplantısında Yal- mana nâzik bir cevap verdi. Gene matbu olarak dağıtılan bir metinde, "Sayın Yalmanın son hareketi "kar- şısında söyleyeceğimiz, Vatanda ge- çen hizmetleri dolayısıyla kendisine teşekkür etmek ve kuracağım belirt- tiği yeni gazetenin başarılı ve mem- leket hesabına hayırlı olmasını di- lemekten ibarettir" denilmekteydi. Tirali Muzaffer grupun gene lideri