29 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

29 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XXI, Sayı: 361 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 29 Mays 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Cemal Gürsel Parlak bir imtihan Millet Söz milletin eşipeşine gelen seri yıldönümlerin p ve bayramların sonuncusu, tabii en heyecanlısı, bitirdiğimiz haftanın ni- hayetinde kutlandı. Bundan tam bir yıl önce millete hitap «den ses bir de- fa daha ve bu sefer, vaad ettiğini ye- rine getirmiş bir kimsenin kalp hu- zuru içinde konuştu. 27 Mayıs 1960 sabahı Türkiyede iktidara el koyan- lar ilk iş olarak bir Anayasa ve bir Secim Kanunu vaad etmişlerdi. 27 Mayıs 1961, bunlar hazır olarak idrak edilmiştir. Böylece, yeni Cumhuri- yetimizin temelleri atılmıştır. Şimdi bunun üzerinde yükselecek - binanın sağlam, heybetli ve güzel olması Türk Vatandaşının göstereceği (gayrete, basirete ve sağduyuya bağlıdır. Ortada, göz kamaştırıcı bir ger- çek vardır: Türk Vatandaşı, çok par- tili hayatın geride bıraktığımız onbeş yılında kendi üzerine düşen görevi inanılmaz başarıyla yerine getirmiş- tir. Hem de, son ON senenin bütün ta- lihsizliklerine rağmen.. Zira, 1950'de millet tarafından iktidar koltuğuna oturtulan bir çift a devirt iyiniyetin -başka hiç bir parlak vasfa lüzum yoktu- zerresi bulunsaydı ve bu bir çift adam sadece milletin temayülünü anlayabilseydi bugün Türk cemiyeti en azından yarım asır ilerde, rejim meselesini tamamile halletmiş, öteki dâvalarını bir bir çözmekle meşgul bahtiyar ve tatmin edilmiş bir toplu- luk olurdu. Türk vatandaşı, 1946'dan itibaren her seçimde, ekseriyetiyle, bugün en doğru istikamet olduğu kat'i şekilde ortaya çıkmış bulunan istika- mette oy vermiştir. Bir çok kimsenin peşin hükmü hilafına istatistikler şa- hittir ki bu oylamalarda Türk aydını ve Türk köylüsü aynı temayülü gös- termiştir. Eğer o bir çift adam. 1960 yılının baharında seçim yolunu, ser- best ve dürüst seçim yolunu tıkamak suretiyle Türk milletini ihtilâle mec- bur etmeselerdi de milli iradeye bo- yun eğmeye rıza gösterselerdi Türk vatandaşı bir kötü idareyi başından atmasını ne kadar iyi bildiğini en hey- betli şekilde gösterecekti. Zaten se- çim yolunun tıkanmaya kalkışılması da, bu gerçeği o bir çift adamın ve onların hempalarının mükemmelen bilmeleri neticesi değil midir ki? Bundan dolayı, bitirdiğimiz haf- tanın sonunda, yeni hayat tarzımızın hukuki çerçevesi hazır, bizi bekler- ken Türk yurdunda mutlu yarınların teminatı mevcut bulunuyordu. En iyi niyetlilerin "ya milli irade hayırlı istikamette tecelli etmezse" endişe- sinden en kötü niyetlilerin "şu milli iradeyi kötü yola sürükleyebiliriz" ümidine kadar bütün düşüncelerin boşluğu, imtihanını politikacılardan, çok daha parlak şekilde geçirmiş Türk Seçmeni sandık başına çağırıl- dığında güneş gibi ortaya çıkacakir. Anayasa Dananın kuyruğu (Kapaktaki o Başkan) gelenin sağ tarafındaki tribünün ortalarında, Oturan Orgeneral ağır ağır yerinden kalktığında, Mec- lisin Genel Kurul salonu ( alkıştan çınlıyordu. General, üç beyaz kâğıda yazılı konuşmasını kendine has bir ifadeyle, kelimelerin Oo üzerine basa basa okumağa başladı. Gürsel, Ana- yasanın Kurucu Mecliste kabulü do- layısıyla otarihi konuşmasını yapı- yordu. Temsilciler ve M.B.K. üyeleri Başkana doğru dönmüşlerdi. Mecli- sin arka sıralarında bulunan dinleyi- ciler de sağ taraftaki tribüne nefes bile almadan bakıyor, İhtilâlin başı- nıdinliyorlardı. Gürsel, Kurucu Meclisi kutladı. Anayasanın kusursuz (olmadığını, küçük hataların mevcut olabileceği- ni, ama bütün bunların ilerde kuru- lacak demokratik hukuk devleti an- layışı içinde düzeltilebileceğini ifade etti. Başkanın konuşması sona erdi- ğinde salon âdeta yıkılacaktı. Alkış uzun müddet sürdü. Öyle ki, Gürsel oturduğu koltuktan birkaç Kere kal- karak Kurucu Meclis üyelerini selâm- lamağa mecbur kaldı. Haftanın sonundaki o gün oturum tam saat 9 da açılmıştı. Başkanlık kürsüsünde zarafetiyle meşhur Kâ- zım Orbay yer almıştı. Derhal açık oylamaya geçildi. Oylama sırasında salonda zaman zaman alkışlar ko- puyordu. Bunlardan bir tanesi pek uzun, pek istekli ve, pek şiddetli AKİS, 29 MAYIS 1961