17 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

17 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

amerikalı mütehassısın da yardımını sağladı. Amerikalı mütehassıs, 1957 seçimleri sırasında da Türkiyeye gel- miş olan ve memleketimizin hususi- yetlerini bilen bir genç adamdır. Şim- di, Referandum ve Seçimler sırasın- da burada kalacak, elde edilecek ra- kamları (o değerlendirecektir. C.H.P. nin Turhan Feyzioğlu tipi politika- cıları, bitirdiğimiz hafta amerikan ilim adamıyla beraber çalıştılar. Ne- tice, C.H.P. için sevinç verici bütün unsurları taşıyordu ve genç" ameri- kalının da kanaati buydu. 1957'ye na zaran, uyanık fikirler geniş bir avans sağlamışlar ve dönüşü olmayan ne- hir atlanmıştı. £ Bugünlerde C.H.P. Genel Merkezinde, Referandum neti- celeri ilçe ilçe dökülecek ve her bi- rinin arzettiği hususiyet göz önüne alınarak esaslı program hazırlana- caktır. Merkezde, bitirdiğimiz tarihi başkentte kararlaştırılmıştı. Bunların süratle bitirilmesi lüzumu vardı. Bazı pazar günleri altı, hatta yedi ilde birden C.H.P. kongreleri ya- pılacaktı. Genel Merkez üyeleri ve Parti Meclisi mensupları üçer, dör- der kişilik ekipler (o halinde bunlara katılma görevi aldılar. Programdan memnun olmayan, Kasım Gülekin Tanin gazetesiydi. Ancak, Kasım Gülekin Tanin gazetesi teşkilâtın İs- tanbuldaki Anayasa (kampanyasın- dan da memnun kalmamış, Taksim mitingini tenkit etmiş, -her halde m Gülek konuşmadığı için-, bin tane kusur bulmuştu. Halbuki bu kampanyanın çok iyi yapıldığı. Tak- sim mitinginin de müsbet karşılandı- ğı -her halde Kasım Gülek konuşma- dığı için İstanbulda verilen beyaz oyların miktarıyla belli oluverdi. Kongre tarihleri dolayısıyla Gü- lekin hiddeti, b kendi işine gelen bir programa bağlanmama- sından doğmaktaydı. Genel Sekre- terliği zamanında il kongrelerini kendi gezi programlarına göre ayar- lıyor ve partiye fayda sağlamasa da şahsen gövde gösterisi yapmak fır- satınını buluyordu. Ancak bu defa, bü- tün C.H.P. nin lider takımının yerin- den oynamasında fayda görülmüş ve gövde gösterisi bir saham değil, top- yekün partinin görevi olarak ele a- lınmıştı. Bundan sonra da, 24 Ağus- tos günü Kurultay Ankarada topla- nacaktır. Kurultay için Genel Merkezin en esaslı o hazırlığı, İktidar alındığı takdirde C.H.P. nin çeşitli konularda nasıl davranman gerektiği hususu- nun umumi efkâr önünde ve Kurul- tay çerçevesi içinde tesbitidir. Bu, yeni politika hayatımızda, da bir ye- AKİS, 17 TEMMUZ 1961 İnönü çivileme atlıyor Yüreklerde yağ eritiyor nilik teşkil edecektir. o İktisadi me- selelerden gecekondu dâvasına, lık işlerinden eğitim konusuna bir devlet idaresini ( ilgilendiren bütün sahalarda komisyon raporları Kurul- tayda ortaya atılacak ve toplantının sen - ben çekişmesi değil, fikirler et- rafında düğümlenmesi Oo sağlanacak- tır. Zaten, parti içi durum bir sen - ben çekişmesini de pek muhtemel kılmamaktadır. Kasım Gülek, Genel Sekreterlik için adaylığını koyabil- me cesaretini otamamile kaybetmiş vaziyette olduğundan kenarda kal- mayı tercih edecektir. Londrada u- zun süren, fakat başarılı gecen bir ameliyatı takiben İsmail Rüştü Ak- sal ay sonunda dönecek ve İşinin ba- şına oturacaktır. Bu bakımdan, bir Genel Sekreterlik m vi tayı işgal etmeyecektir Buna mukabil, Parti Meclisinin ve bilhassa Genel Merkezin teşekkü- lünde, Genel Sekreter Yardımcıları- nın seçiminde esaslı sürprizleri bek- lemek yerinde olacaktır. Hiç kimse tarafından tatmin edici bulunmayan bir takım isimler, yerlerini daha di- namik kimselere bırakmak zorunda kalacaklardır. Zira, teşkilâtın içinden bu istikamette çok kuvvetli bir cere- yan belirmektedir. İsmail Rüştü Ak- salın daha basiretli, işine daha düş- kün, daha ciddi kimseler tarafından çevrili olarak partiyi seçimlere gö- türmesi şiddetli bir arzudur ve Ku- YURTTA OLUP BİTENLER rultayda neticesini mutlaka vere- çektir. Bu bakımdan, birinci planda- ki lider, kadrosunda esaslı değişiklik- ler olacaktır. Parti Meclisine, sâde- ce isimlerinden dolayı re bir kenar- dan sızmış kimseler de, başarısız ge- çen faaliyetlerinin neticesi olarak a- yıklanacak ve yerlerini daha musbet şahıslar alacaktır. Böyle bir yenilenmenin, partinin kendi kendini tazelemesinin umumi efkâr üzerinde de müsbet tesir bıra- kacağının bilinmesi teşkilâttaki gay- ret e imi ayrıca harekete geçir- mekte Gönderilen broşürler Bu hazırlıklar devam ederken, bi- tirdiğimiz hafta pek çok kimse, üzerinde "Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliği Araştırma Büro- su" ibaresi bulunan kalın ve dolgun bir zarf aldı. Zarfın içinde, İtinayla, hazırlanmış ve basılmış dört kitap- çık yardı. Bunlardan biri "Kalkınma Meselemiz", öteki "Türk Köylüsü İ- çin". bir başkası "Şehirlere Akın ve Mesken Dâvası", dördüncüsü de " H.P. ve Plânla Kalkınma" adını taşı- yordu. Konular, bir süredir Araştır- ma Bürosunda komisyonların ele al- dıkları meselelerdi ve yarınki iktida- rın fikri hazırlık kırıntılarım teşkil ediyordu. Ancak, bu çalışmaların, spektaküler mahiyet duyurulmaması. ü- zerlerinde konuşma fırsatı verilme- P. nin handikaptın teşkil etti ve partinin geniş kütleler karşı- sında gene de mükemmel not alama- masına yol açtı. "Halbuki bu çalışma- lar etrafında i landığının elle tutulur delilini teşkil ederek iyi not sayılacaktır. Şimdi,' bunların Kurultayda ciddi- yetle ele alınması handikapı ortadan kaldıracaktır. Seçimler Yelkovan ilerliyor Bitirdiğimiz hafta içinde en fazla kullanılan kelime S harfi ile baş- lıyan bir kelime oldu. Referandumun kesin sonucu alındıktan sonra, deni- lebilir ki, yurdun her tarafında zihin- leri bir tek mesele İşgal oediyordu: Seçimler! Küçük esnafından omemuruna, serbest meslek erbabından askerine, politikacısından o idarecisine (Okadar hemen herkes bu sihirli (okelimenin etkisi altındaydı. Ekim ayının ilk ya- sında yapılacağı kesinlik (o kazanmış olan seçimlerin tarihi, Kurucu Mec- lis Anayasasına göre, Temmuzun 11