17 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

17 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Anlayış lüzumu Gamet Ağaoglunun eşi, Yassıadadaki duruşma salonunda, subaylara karşı ileri geri sözler sarfetmiş. Bunun, övünülecek bir hareket ol- madığı muhakkak. Nihayet herkes, felâketi, şahsi olgunluğu, vekarı ve kültürü ile mütenasip şeklide karşılar. Neriman Ağaoğlunun o bakım- dan pek yüksek bir seviyede olmadığı anlaşılıyor. Zaten Samet Ağaoğ- lunun eşi, ikbal yıllarında da on numara almış bir kimse değildi. Ama, tutup kendisini tevkif etmenin ve cezaevine göndermenin bir sevindi, hatta hak verilecek tarafım bulmak da kolay değildir. Bundan evvel, gene böyle bir hadise dolayısıyla Tevfik İlerinin kızı nezarete alınmış, sonra, Allahtan çabuk salıverilmişti. Bir ihtilal sonrasında, pek çok telâkki değişikliğe uğrar. Bunların arasında, şüphesiz, mutlak suç mefhumu da vardır. Öyle hareketler, mevcuttur ki, ika edildikleri zamana, şartlara göre cemiyet tarafından değerlendirilirler. Cemiyet alarak, Neriman Ağaoğlunun hareketi gibi hareketlerin biran müsamaha ile karşılandığı, bu kimselerin haleti ru- hiyesinin munla gözle görüldüğü hatırlanırsa sert ve zecri tedbirlerin dalma iyi netice vermediği kolaylıkla kabul edilir. Eşi, babası veya kar- deşi Yassıadada bulunan bir insanın, muameledeki haklı tarafı kolaylık- la göremeyeceği, isyankar olabileceği, şirretlik edeceği veya horozlana- cağı mutlaka hesaba katılmalıdır. Herkesten bir Nilüfer Gürsoy, Sevinç Aygün, Harika Yardımcı olgunluğu beklemek kabil değildir. Sanık yakını olmak, elbette ki insanlara bir imtiyaz vermez. Ama- omuz silkip geçilecek bir suç isledikleri zaman onun üzerinde fazla dur- mamak omuz silkip geçmek ve hareketi şahsi terbiyesizliğe vermek çok daha yükseltici bir davranışta. sevimli olma lüzumu altında bulunduğa gözönünde tutulursa, gerektiği Şu anda, idarenin her şeyden çok gibi davranmayan sanık yakınlarına Yassıadaya gidiş müsaadesinin bir daha verilmemesi ideal bir GELAR; Ne dinleyici oğirağ ne Ziyarelşi sıfa- k yakınları tıyla böyle bir hislerini kontrole mutlaka daha fazla itina göstereceklerdir. Hem, bazılarının arzuladıkları gibi bir mazlum, bir gadre uğramış şahıs, eziyete mâruz bırakılan bir melek rolü oynamaları ve hisleri ha- rekete geçirmeleri de böylece imkânsız hale gelecektir. bütün kanunlara müsbet oy vermişti. Üniveraite hareketlerini dış dünyaya hayatından pi iddianamede gereği kadar bahsedilmişti. mi en ii Bakam Polatka- , malüm iki kanuna oy vermedi- ği Si Sabit olmakla beraber, kanunların tatbikçisi sıfatıyla suca irak etti- ği belirtiliyordu. ticari ha- yatından birkaç satır m Benderlioğluna oldukça büyük bir yar verilmişti. Benderlioğlunun, siya- si hayatının başlangıcından bu yana bütün anti-demokratik, kanunlara 20 oy verdiği, bunları hazırlıyan komis- yonlarda çalıştığı, Kübalı olayında Senatoyu resmen tazyik altında bu- lundurduğu anlatılıyordu. Bir tipin tahlili gesel Tevfik İleri hakkındaki iddi- alarında bir tipin tahinine girişti. Heri, bir zamanların milli heyecanı- nı bayrak gibi taşıyan M.T.T.B. nin başkanlığını yapmıştı. Partizan dav ranışlar bir insanı ne hallere soku yordu! İleri, Anayasaya aykırı bü- tün kanunların savunucusuydu. Bü- tün kanunlara oyunu kullanmıştı. Dikta rejimini yerleştirmek için elin- den geleni yapmaktan şçkinmemişti. Erkmen, Hüsman ve Ökmen kin aynı iddialarda bulunan o Egesel, Şem'i Erginin, hatıra defterinde dik- taya adım adım nasıl gidildiğini an- lattığım izah ederek, özel hayatın- da son derece terbiyeli ve efendi o- lan bu zatın tesrii hayatında faaliyet göstermediğini, alman kararları sü- künetle karşılamasının zımmen tasdik manasına geldiğini belirtti. Şaman, Ataman ve Aker için de aşağı yuka- rı aynı iddialarda bulundu. Egesel, Koraltan ve diğer üç baş- kan vekilinin de dikta' rejimine gi- den yolda birer teker olduklarını söy ledi. D.P. Genel İdare Kurula üyele- ri de arabanın birer parçası halin- deydiler. Dikta arabam bir küldü. Meşhur.vo malüm Tahkikat Ko- misyonu üyeleri, Anayasanın ihlâlin- de birinci derecede rol oynıyanlar- dandılar. Hareketleri, icraatları bu- nu açıkça ortaya koyuyordu. Tahki- kat Komisyonuna yetkiler tanıyan kanunu teklif eden dört kişi de Ege- selin idamlıklar listesindeydi. DP. Genel İdare Kurulu üyeleri, iktidar partisinin yöneticileri olarak diktaya giden yolun öncüleri olmuşlardı. Bü- tün bunların dışında, tatbikçilere bu zemini hazırlıyan ve yetkiyi tanıyan müfrit D.P. li milletvekilleri de. suça iştirak etmişlerdi. İddianame, geri kalanları "fer'i şerik" olarak vasıflandırıyor, dolayı- sıyla 5-15 yıl hapislerini istiyordu. Rejimi tehlikede ogörerek karşı koyan 8 milletvekilinin ise, tahliye- leri istenmekteydi. Altay Egesel İdamcıbaşı AKİS, 17 TEMMUZ 1961