18 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

18 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

maddeye lâyık bulmamıştı. Ölüm ce- zasıyla (o cezalandırılıyorlardı. . Vacit Asena, oOKemal Biberoğlu, Hilmi Dura, Himmet Ölçmen, Kemal Ö- zer, Necmeddin Önder, Selami Din- çer, Ekrem Anıt, Hüseyin Ortakçı- oğlu ve Reşat Akşemseddinoğlu mü- ebbeden hapsedileceklerdi. D. P. nin iki grupta toplanan bu büyük başları on ölüm cezasını top- ar e Bunlardan Bayar, Mende- Zorlu ve Polatkanın cezaları oy birliğiyleydi Diğerleri oy o çokluğuy- la mahküm edilmişlerdi. Aynı 40 sa- londaki heyecan dalgası yerini alış- kanlığa terketti. Gelenler ve onları tâkip edenler D. P. grubunun üyele- riydi. Ancak şöhret sahipleri veya i- dam cezalan salonun havasım değiş- tirdi. İlk alâka, D. P. nin özel tahsilli silâhşörlerinden Murat Âli Ülgenin müebbet hapsiyle başladı. Emin Ka- lafatır. ölüm cezasına çarptırılması bir şok tesiri yaptı. Demek ki, mil- letvekilleri arasında da buna bulunanlar vardı. Nitekim, D. P. Gru bunun iki Başkan Vekilinden Mazlüm Kayalar müebbet hapse mahküm e- dilmişken, kaşkarikom meşhur D. P. Grubu toplantısının kahramanı Baha Akşite ölüm cezasının verildiği rüldü. Rauf Onursal, Enver Kaya, Kemal Serdaroğlu, Hadi Tan müebbet hapis yediler. Manisa milletvekilleri- nin başında Samet Ağaoğlu görünüp te kendi grubunun ilk sandalyasına oturduğunda bir merak ve heyecan dalgası yeniden esti. Sanık mahallin- de Samet, avukat mahallinde Sürey- ya Ağaoğlunun yüzleri bembeyazdı; Spiker kararı açıkladı: Müebbet ha- pis! Süreyya Ağaoğlu, iki eliyle kar- deşine bir tebrik işareti gönderdi. Hükümden son derece memnun oldu- gu seziliyordu. Samet Ağaoğlunun kararım başka bir müebbet hapis tâ- kip etti: Sezai Akdağınki. Milletvekilleri içinde ölüm cezası kararım en ziyade sinirli dinleyen Osman Kavrakoğlu oldu. Kavrakoğ- lu, grubunun ilk iskemlesindeydi. O yüzden, grubunun işi bitinceye kadar ayakta dikildi kaldı. Tıpkı biraz önce Tevfik İlerinin yaptığı gibi boynunu ikide bir gerip ileri uzatıyor, huzur- suzluğunu açığa vuruyordu. Milletve- killerinden son ölüm cezasını alan Ze- ki Erataman daha çok şaşkın, fakat daha az sinirli göründü. Bu mahkü- miyeti Oo beklemediği (o anlaşılıyordu. Zaten kararlar umumiyetle çok sâ- kin, hiç gürültüsüz ve patırdısız din- lenildi. Beraat edenler sevinçlerini içlerinde tuttular. Bunlardan Alek- sandros Hacopulosun Divânı iki bük- lüm olarak selamlayışı çok kimseyi güldürdü. 5 yıl yiyen Gaziantepli İh- san Dai iki defa "Millet sağolsun!" diye bağırarak bir gösteriş yapmak istediyse de şkan sert o şekilde "Böyle tezahürata mahal yok" diye müdahale etti, Daiyi tâkip eden baş- kası da çıkmadı. Divanı selamlayan- lardan bir diğeri müebbet hapis yi- yen Hadi Tan oldu. Sıtkı Yırcalının ve Esat Budakoğlunun 4 sene 2 aya mahkümiyetleri ,birer "beklenen sürp- riz" tesiri yarattı. Buna mukabil A- rif Demirer, Fahreddin Ulaş, Kemal Özçoban ve Kasım Küfrevinin beraat- leri hiç kimseyi şaşırtmadı. Mahmut Goloğlu ve Sabri Dilekinkiler gibi.. D. P. Grubunun bilançosu şöyle kapandı: 14 idam, 29 müebbet hapis, 47 beraat. Buna, daha sonra Rüştü Erdelhunun 15. idamı ve Ethem Yet- kinerle Kemal Aygünün müebbet ha- pisleri ilâve oldu. Daha sonra, ağır cezalara ait ka- rarları oinceleyenler bir hususiyeti farkettiler. Dört ölüm cezasıyla bazı müebbet hapis cezalarının dışındaki ölüm ve müebbet hapis cezaları oy YASSIADA DURUŞMALARI çokluğu ile verilmişti. Üç hâkimin, Hıfzı Tüz, Abdullah Üner ve o Sel- man Yörükün daha ziyade tahfif ve- ya beraat sebebi gördükleri anlaşılı- yordu. Zaman zaman onlara, bilhas- sa 146. maddenin |. fıkrasının mı, yoksa 3. fıkrasının mı tatbiki gerek- tiği tartışıldığında Başkanın katıldığı yapılan açıklamalardan meydana çıktı. Bu çeşit cezaların arasında 6-3, hatta 5-4 verilmiş olanlar mev- cuttu. Nitekim M. B. K. ölüm ceza- larını incelerken bu noktayı gözden uzak tutmadı. (Bk. YURTTA OLUP BİTENLER -"M.B.K.") Alâka uyandıran iki başka tip meşhur Zeki Şahinle Bumin Yama- noğluydu. Birincisi 14 sene 45 ay, ya- ni aşağı yukarı 18 sene, ikincisi 14 sene hapis cezası aldı. Para cezası rekorunu ise, Ali İpar kırdı. Mah- kümiyeti 26 milyon 790 bin 285 bin lira 25 kuruştur. İpar ayrıca 2 sene hapse mahküm edildi. o Vinileksciler ise 3 sene 6 ay aldılar. Onların öde- yecekleri para cezası 5333'er lira- dır. Ahmet Salih Korurun ise 2 sena Il aya mahküm edildiği görüldü.. Eğlenceli başka bir karar, 6/7 Ey- lül dolayısıyla F. K. G. ve Alaeddin Eriş' hakkında açıklanan karar oldu. Yassıadadan Oo çıktığından beri eski iktidarın hiç bir kirli işine karışma- mış olduğunun Yüksek Adalet Divanı kararıyla tescil edildiğini bildiren ve bu sözleriyle, doğrusu, kendisini bi- lenleri hayretten hayrete düşüren ği G.'nin beraat etmemiş olduğu, fakat hakkındaki dâvanın, af kanu- nunun şümulüne girdiği için düştüğü ortaya çıkıverdi. Tıpkı, şapka düşün- ce kellerin ortaya çıkıvermesi gibi... Saat 15.20 idi ki spiker 438. sanık hakkındaki kararı açıkladı: Beraat! Böylece saat 10'da idamla başlayan hükümler, 50 dakikalık yemek tatili çıkarılırsa, tam dört saatte tefhim olundu. Fenerbahçe vapuru hücum botları Uzun bir hikâyenin sonu AKİS, 18 EYLÜL 1961 refakatinde son seferini yapıyor