18 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

18 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

C.H. P. Genel Merkez binası Ağ ama erişen avukat Yusuf Türel, Yasamda kararlarına ait haberini okumakta olduğu bir İstanbul akşam gazetesi- ni yedi masaya çarpıp: > bunun için siyasi toplan- tılara sak istemiyorum" diye ba- gırdı ve kürsüye doğru ağır ağır yü- üdü. C.K.M.P. deki mücadele listeye girmek değil, listede iyi bir sıra kapmak için yapıldı. Tüzüğünün geçici maddesi gere- gince yoklama kurulları toplamıya- cak olan M.S.P.. cuma gününü dert- siz ve huzur İçinde geçirdi. Genel se- çimlere katılınacak illerin senatörler ve milletvekilleri adayları listelerini, doğrudan doğruya Genel Merkez ha- zırlıyacaktı. M.S.P. İstanbul İl Baş- kanı ve Kara Kuvvetleri Kumandan- lığından dört sene önce emekliye ay- rılan Korgeneral Abdülkadir Seven, hiçbir para talep edilmemesine rağ- men kendisine milletvekilliği için ya- pılan sâdece 27, senatörlük İçin yapı- lan S müracaatı Ankaraya, Genel Merkeze göndermekle isini tamam- lamış oldu. Yassıadadaki politika kurbanları mukadder ve acı akıbetlerini dehşet içinde ayıla bayıla beklerlerken, bü- tün vatan sathında binlerce, onbin- lerce hevesli, siyasi hayatlarının ilk basamağım tırmanmak için işte bu mâceralara katlandılar. İlk neticeler Mâceranın ilk neticeleri (o haftanın sonunda alındı. Büyük sürpriz C.H.P. Adana listesinde vukua geldi. Gülek prensliğinin listesi Kasım Gü- lekle başlıyordu Ancak, hemen ikin- AKİS, 18 EYLÜL 1961 duvarı ci isim olarak Kemal Satırı aramaya kalkanlar bir hayli aşağılara inmek zorunda kaldılar. Zira Satır 13. ola- rak kaybetmişti. Adanadan o sâdece- 12 milletvekili çıkacaktı. C.H.P. nin statükonun muhafazası için Kurul- taydan sonra da yerinde tutulan Ge- nel Sekreter Yardımcısı politika ha- yatının en büyük darbesini kendi se- çim bölgesinde yedi. Yoklamaların neticelerini ama- törce merak edenler şöhret sahibi politikacıların durumları üzerine €- ğildiler. İlk akla gelen iki isim tabı- atiyle İnönü ve Aksal oldu. İki C.H. P. li liderin hangi illerden aday ola- cağı ilk günden anlaşıldı. İnönü, Ma- latya listesinin (obaşında yer alıyor, Aksal ise başkentin listesini sürüklü- yordu. Ankarada yapılan yoklama sonucunda CHP. Genel Sekreteri, büyük farkla, listenin başında yer al- dı. Diğer parti liderlerinin hangi il- lerden aday olacakları henüz resmen açıklanmamakla beraber, A,P. li li- der İzmir listesinin o birinci ismi ol- mayı arzuluyordu. oGümüşpalanın sportif Genel Sekreteri Şinasi Osma- ya gelince o, muhtemelen İstanbul adayı olmayı istiyordu. Y.T.P. liderinin Hür. P. tecrübesine rağmen bu defa da Sakaryadan lis- teye gireceği belirtildi. Alican artık kazanacağından, hemşehrilerinin ken disini utandırmıyacağından emindi. Ece, hem nisbi temsil vardı, hem de kendisi Genel Başkan olmuştu. Bölükbaşı (o vefakâr ili Kırşehirin C.K.M.P. listesinde birinci isim olu- YURTTA OLUP BİTENLER yordu. İrikiyım liderin şansım, liste- gri nisbi seçim sisteminin bir Azizliğine Kırşehirde dahi uğra- yabilirdi. C.H.P. nin Kayseri listesi Tur- han Feyzioğluyla başlıyordu. Yokla- malarda, bir Kayserili olan Feyzioğ- lu büyük fark yapmasını bildi. Memleketçi Parti lideri Enver A- dakan secime oldukça talihsiz bir bölgeyi seçerek (o giriyordu. Adakan İstanbul adayıydı. Ancak 21 ilde teş- kilâtını tamamlıyabilen M.P. lideri- nin, C.H.P, nin dev liste ile seçime katıldığı İstanbulda seçilmesi olduk- çauzakbirihtimal sayıldı. Ancak yoklamalar, bilhassa kü- Çük partiler için yarışmanın sonu ol- madı. Aday listeleri (o Yüksek Seçim Kuruluna bu ayın 20'sine kadar ve- rilebileceğinden A.P., Y.T.P. ve C.K- .P., yeni takviyeler peşindedirler. Şimdilik en ziyade göz dikilen şa- hıs, Yassıadadan kıl payıyla sıyrılan D.P. Meclis Başkan Vekili İlhan Si- pahioğludur. Her üç parti de Sipahi- oğlunu Ege işin ideal aday saymak- tadır. Ancak, sütten ağzı feci şekilde yanmış Sipahioğlu şimdilik politika hayatını düşünmemekte, hiç olmazsa bu hususta acele etmemektedir. Demokrasi Liderler başbaşa Bitirdiğimiz haftanın tam son gü- nü, Yassıadada (Yüksek Adalet Divanı İm vermişken ve Zorlu ile Polatkanın infazlarından bir kaç saat sonra Ankaralı gazetecilerin kafalarını derin derin okaşımalarına sebep olan bir esrarengiz hadise ce- reyan etti. O güneşli ve ılık sonba- har sabahının başında Başbakanlığın önünde park eden koyu renk Ford otomobilden inen ak saçlı dinç bir a- dam, çevik adımlarla mermer merdi- venleri tırmandı ve bronz kapının ya- nında, nöbet bekleyen eri son derece ciddi bir şeklide selâmlıyarak içeri- ye girdi. Saatler 9.30'u gösteriyordu. Beş on dakika sonra çıktı ve kendi- sini bekleyen Forda binerek geldiği gibi sessizce gitti. Başkan Gürselle kısa bir konuş- ma yapmak üzere Başbakanlığa gel- miş bulunan ak saçlı dinç adamın a- dı İsmet İnönü idi Gazeteciler, böyle bir günün sa- bahında iki devlet adamının beş dakika içinde ne Konuşabileceklerini merak eder ve Yıldırım - Mülâkatın esrarım çözmeye çalışırlarken bir ye- ni haberle karşılaştılar: Başkan Gür- selin özel kaleminden, İnönünün zi- yaretinden pek az evvel parti liderle- 23