2 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

2 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

YURTTA OLUP BİTENLER Kaybolan manzara: “Bindirilmiş kıtali Millet Kapanan devir Bu satırların yazıldığı sırada Tür- kiyenin her tarafından gelen ha- berler, 1961 seçimleri okampanyası- nın son onbeş yıldır alıştığımız kam- panyalardan bambaşka bir tarzda ce- reyan ettiğini ogöstermektedir. Bü- . yük toplulukları suni usüller ve vası- talarla heyecanlandırıp harekete ge- çirme sistemi memleketin siyaset ha- yatından Bayar - Menderes ikilisinin çekilmesiyle birlikte (o kaybolmuştur. Bindirilmiş kıtalarla oyapılan gövde gösterilerine hiç kimse iltifat etme- mektedir. Bunun | numaralı sebebi, her hangi bir partinin eli altında dev- let kasasını bulundurmaması ve o ka- sadaki parayı çiftliğinin geliri gibi harcayamamasıdır. İmkânı bol taraf böyle davranmayınca karşı taraftan da elini boş yere cebine atan çıkma- maktadır. Yarın, çeşitli seçimlere ait masraflar açıklandığında o partilerin en az 1961 seçimlerinde para sarfet- tikleri anlaşılacaktır. Politika müca- delesinde normal şartlara dönülmüş olması, en fazla endişelere yol açan şu seçim devresinde memlekete hu- zur, sükün ve ciddiyet havasını ha- kim kılmıştır. . Düşünmek lazımdır ki, bitirdiğimiz haftanın başında İs- 16 Sermaye . kediye (yüklenince... met İnönü Malatyaya gittiğinde ken- disini elbette ki sevgiyle, elbette ki coşkun şekilde) elbette ki yollara dö- külerek, ama sâdece şehir ayakta karşılamıştır. İsmet İnönü ve Malat- ya bu! Ne bayraklı, flâmalı, bando mızıkalı kamyonlar, ne civar illerin, hattâ uzak illerin oplâkalarım taşı- yan otobüsler parayla tutulmuş a- damları işlerinden o güçlerinden alıp miting meydanına taşımıştır. Egede ise, ilk giden lider Gümüşpala hiç bir yerde o eski "muhteşem", "muaz- zam" kalabalıkların k'sına dahi rast- layamamış, ancak pek ufak toplu- luklar kendisiyle alâkadar olmuşlar- ır. 1961 seçimler!, kampanyanın ce- reyan tarzı itibariyle de demokratik hayatımızda yeni bir devir açacağa' benzemektedir. Gerçi eski alışkanlık- lar henüz tamamile terkedilmiş de- ğildir. Belirli politika ekolünün her teşekküldeki oşampiyonları (o "beylik numaralar "ını yapmak için gayret sarfetmektedirler. Tahrik edici söz- ler, üzücü küçük olaylar gazete sü- tunlarından eksik olmamaktadır. A- :na unutulmamalıdır ki son onbeş se- nenin heyecan kasırgası seçimlerin- den sonra bu, batılı manasıyla sakin ilk seçimlerdir. Her şeyin bir anda değişmiş olacağını sanmak için fazla hayalperest olmak, lâzımdır. " gövde gösterisi İyi olan, istikamettir. Bu istika- met muhafaza olunduğu takdirde ya- rınki siyaset hayatımız 1961 seçimle- rinin kampanyasından güzel huylar tevarüs edecektir. Kampanya Herkesin duymadıkları Gümüşpala eliyle sertçe bir işaret yaptıktan sonra yere bakarak: "— Bern kötü şeyler söylemeğe mecbur etmeyin! Sonra Aydına bir daha adımımı atmam" dedi. Etrafındakiler (o yüzlerini buruş- turdular. Israrda fayda olmadığım anlamış olacaklar ki, Gümüşpalanın otomobile binmesine yardım ettiler. Otomobil süratle ouzaklaştı. Geride kalanlar, arkasından uzun uzun bak- tılar. Hâdise, bitirdiğimiz haftanın or- talarında bir gece, Aydının şahâne Gar binası önünde cereyan etti. Ha- va ılık, gök omehtaplıydı. Sokaklar hemen hemen boştu. Tek tük Aydın- lının acele adımlarla evlerine gittiği görülüyordu. Zira gece hayli ilerle- miş, saat 24'e yaklaşmıştı. Ragıp Gümüşpala, Gar lokantasında veri- len yemekten çıkmıştı. Ertesi gün A.P. nin büyük, Aydın açık hava top- lantısı yapılacak, A.P. Genel Başkanı AKİS, 2 EKİM 1961