2 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

2 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Cilt: XXII, Sayı: 379 S E Partiler Kim kazanacak? (Kapaktaki (oo Harita) im zamanı, bir tozkoparan fırtı- na içinde vatandaşların etrafları- nı görmeye çalıştıkları, partilerin en tatlı hayallerini kurdukları, adayla- rın' parlak limitlerden koyu ümitsiz- liklere, koyu a parlak ümitlere bir anda ünde bir kaç kere- geçtikleri, iç ve e di müşahitle- rin doğru teşhis koymak için çırpın- dıkları bir devredir. İçinde yaşadı- gımız ve tabiatı icabı bu hususiyet- leri taşıyan şu günler, son hâdisele- rin memleketimizde doğurduğu "si- yasi anafor" sebebiyle daha da karı- şık, fakat o nisbette alâka çekici bir manzara meydana getirmektedir. Kim kazanacak? Günlerden beri milyonlarca insa- nın aklında, kalbinde yatan sual bu- dur. Elbette ki bir serbest seçimin 6 AKİS Ç İ M İnönü Malatya da halkın içinde Taş /oprak: İsmet Paşa neticesini evvelden ve kıl payı kadar dahi hatasız şekilde tahmin etmenin yolu, çaresi henüz bulunmamıştır. Fa- kat objektif müşahedelere, adına Se- çim Coğrafyası denilen yeni ilim da- anın ışıkları eklendiğinde umumi bir fikir elde etmek kabil hale gelmekte- dir. Bir doğru neticeye varabilmenin ilk şartı, duruma peşin hükümsüz ve parti gözlükleri çıkarılarak bakıla- bilmesidir. Bu yapılmadı mı A. P. bü- yüğü Ragıp Gümüşpala gibi "A. P. tek başına iktidarı alacaktır", C. K. M. P. büyüğü Fuat Arna gibi "C. K. M. P. İstanbuldan 20 milletvekili çı- karacaktır", Y. T. P. büyüğü Fah- reddin Kerim a gibi "Mücadele € le P. arasında ola- caktır ve bu pe Y.T. P. kuvvetlidir", bazı C. H. P. büyükleri gibi "400 milletvekilliği cebimizde- dir" tarzında güldürücü beyanlarla ortaya çıkmak mukadder hale gel- mektedir. L 2 EKİM 1961 E AKİS, aşağıda okuyucularına se- çimlere ait ilk ciddi tahmin bilanço- sunu vermektedir. Bu bilanço bir yan- dan geride bıraktığımız ği reylerin ve istatistiklerin, taraftan her ilde halkın bugünkü va- ziyetinin, fikir ve düşüncelerinin ka- şılaştırılması suretiyle ve en objek- tif, ihtiyatlı ölçüler içinde hazırlan- mıştır. Bu çalışmalar sırasında yeni seçim sistemimizin ve onu düzenle- yen kanunun hususiyetleri dikkatle göz önünde tutulmuştur. 1961 Türkiyesinin siyasi durumu, Ekim ayının başında, seçimlere iki hafta kala şöyle görünmektedir: Marmara Bölgesi On ile sahip Marmara Bölgesi, çok partili hayata girdiğimizden bu yana daima İstanbulun siyasi tesiri altında kalmış ve umumiyetle, hin- terlandı olduğu bu büyük merkez is- tikametinde oy kullanmıştır. 1957 se- AKİS, 2 EKİM 1961