2 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

YURTTA OLUP BİTENLER konuşacaktı. Hazırlık, telâş, sağa sola koşuşma bunun içindi. Fakat, Pala Paşayı bu derece sinirlendiren ve mütadı olmadığı halde böyle sert konuşturan sebep neydi? Mesele bu- rada düğümleniyor, zihinlerdeki is- tifham bu noktada biraz daha belir- li hale ela Gümüşpala, kendisine yer ayrılan Şükran Palas otelinin merdivenlerini i. Merdiveni çı- lanca hemen sağa rastlayan banyolu odada kalacaktı. İçeri girdi. Peşin- den, seyahati boyunca yanından ay- rılmıyan A.P. Genel İdare Kurulu Üyesi Nuri Beşer . Daha sonra da Aydın İl İdare Kurulu üyeleri oda- yı doldurdular. Kapalı kapıların ar- dında geçen konuşmaların hayli en- teresan Olduğu, dışarı (o çıkanların yüzlerinden anlaşılıyordu. İlkin Nuri Beser odayı terketti. İl İdare Kurulu üyeleri bir müddet daha içerde kal- dılar. Aydınlı A.P. lilerin derdi bü- ü Ertesi gün yapılacak açık hava mitinginde Pala Paşa konuşa- caktı. Aydınlılar (aylardır, umdukları bu konuşmayı bekliyor- lardı. Ne var ki Gümüşpala, Yuvar- lak Masa toplantısının pek fazla dı- şına çıkmak istemiyor, hele gazete- lerle bütün yurda duyurulacak nut- kunda bir muayyen noktaya dokun- mayı hiç mi hiç arzulamıyordu. Tar- tışma bu konu etrafındaydı. Aydınlı A.P. idarecileri, eğer konuşmanın a- ğırlık merkezini Aydınlı D.P. liderle- rinin başlarına gelenler teşkil etmez- se, Aydında istenilenin elde edilemi- yeceği fikrindeydiler. Ama Gümüş- pala, güler yüzle başladığı Ege seya- hatini asık yüzle bitirmek niyetinde değildi. Nitekim Aydına geldiğinde, vakit geç olmasına rağmen A.P. İl Merke- zine tezahürat arasında girmişti. Gar çi fazlaca bir kalabalık yoktu ama kendisine gösterilen sevgi yönünden A.P. lideri ziyadesiyle memnun kal- mıştı. İl binasının mütevazi odasın da kahvesini içerken, solunda oturan Nuri Beşere: "— Nasıl bir konuşma yapalım? diye sordu. Beşer, usta bir politikacı -Gümüş palayla kıyaslanırsa (o öyle imi itiraf etmek gerekir- edası " Oo Yuvarlak Masadan, partinin tutumundan ve A.P. nin Egelilerin partisi olduğundan bahsediniz Pa- " şam" dedi. Gümüşpalanın fikri de bu mer- kezdeydi. Nitekim, o akşam İl bina sının etrafım dolduran, pek küçük ve yeni bir parti için normal sayıla- cak taraftar kitlesine bu vâdide va- sat bir konuşma yaptı. Gelgelelim, ertesi gün yapılacak mitingde ilâh- lar behemehal kurban istiyorlardı. 18 Eski asker, henüz politikanın bu yö- nüne tam mânasıyla vakıf olmadığın- dan, diretiyordu. Zaten bütün seya- hati boyunca Pala Paşaya partisinin D.P. den müdevver esnaf politikacı- ları ısrar ettiler, o diretti. Fazla di- retemediği veya kalabalık karşısında heyecanlandığı (o yerlerde ise ipin u- cunu kaçırmamak için elinden gelen gayreti gösterdi. Böylece, Şükran Palas otelinin odasında yapılan tartışma bir sonu- ca bağlanamadı. İşi oluruna bırakan, ertesi gün toplanacak kalabalık için gayret sarfının beyhude olduğu ka- rarma varan Aydınlı A.P. idarecileri bedbin bir halde odayı terkettiler. Bir cambaz.. perşembe günü Aydında hava hayli sıcaktı. Gömlekle rahatça dolaşı- labiliyordu.Vatandaş sabah erkenden yollara dökülmüştü. Gar binasının önündeki meydanda kalabalık gittik- çe artıyor, meydan dolmağa başlı- yordu. Saatlerin 10'u gösterdiği sıra- da meydan yarıyarıya dolmuş bulu- nuyordu. o Aydınlılar D.P. mitingle- rinde büyük meydanı böyle yan dol- muş görmeye oalışmamışlardı. Ama, doğrusunu söylemek O gerekirse, bir gece evvelinden köylere haber veril- memiş, bazı ilçelere de A.P. Genel Başkanının sâdece (oziyaret maksa- a geleceği — bildirilmişti. Sonra, A.P. İl Merkezinin bütçesi de bir hayli zayıftı! D.P. gibi deşlet kasası - na sahip olacağı günler henüz gelme- mişti ki... Açık hava toplantısı başladığın- da, gelenler bir ara irkildiler. Kür- süye çıkan adamın gözünde kalın çerçeveli güneş gözlüğü vardı. Kür- süde duruşu "birisi"ni o hatırlatıyor- du. Adam, hareketlerini "birisi"ne benzetmeğe çalışıyordu. Sâdece saç- ları ak, yüzü zayıf ve boyu da biraz kısaydı. Konuşan, A.P. Genel İdare Kurulu üyesi Nuri Beşerdi. Başarılı bir konuşma yaptı. Halkı heyecan- landırdı, coşturdu, toralkış topladı. Sözlerini bitirip Okürsüden inerken iki elini havaya kaldırarak halkı u- zun uzun selâmladı. Gözlükler, yakı- cı güneşten Beşeri doğrusu iyi mu- hafaza etmişti! undan sonra da kendisini bir kere daha gözlükle gö- ren olmadı. İhtimal bu Aydın için hazırlanmış bir mizansendi. P. Genel Başkanının Aydın mi- tingindeki sözleri, diğer illerdeki Ko- nuşmalarına nazaran hayli değişik oldu. Gümüşpala bütün isteksizliği- ne rağmen, gene de Aydının havasına uyarak, D.P. idarecileri hakkında Yüksek Adalet Divanı tarafından verilen kararlara oOtemas etmekten kendini alamadı. C.H.P. ye de bura- da biraz fazlaca yüklendi. Kalabalık, A.P. liderinin konuşmasından mem- nun olmuştu. Pala Paşa, bütün seya- hati boyunca tekrarladığı bir cüm- leyi Aydında da tekrar etti. Aslında her konuşmasının büyük bir kısmım aşağı yukarı bu fikrin izahı teşkil e- diyordu. Anlatılmak istenilen husus seçimlerin dürüst yapılacağı, korku- ya mahal olmadığı ve milletin oyu kime teveccüh ederse iktidarı onun alacağıydı. (Bunu kudret sahipleri söylemişlerdi. Her zaman söylüyor- lardı. Korkmağa, çekinmeğe hiç lü- Gümüşpala Muğlada omuzlarda Geçti Borun pazarı... AKİS, 2 EKİM 1961