2 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

2 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

© Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 8, Cilt: XXII, Sayı: 379 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak No: 15 re 11 8992 — 106196 K. Wi Ankara İdare: Rüzgârlı Sokak No: 15 Rüzgârlı o Matbaa Tel: 11 5221 * Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER * Yazı İşlerini fiülen idare eden Mesul o Yazıişleri o Müdürü Kurtul ALTUĞ * Karikatür TURHAN * Fotoğraf : Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajans. * Klişe : Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: : 10.00 lira 3 aylık (12 nüsha) 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira I senelik (52 nüsha) 40.00 lira Jön ayan : mi: 20 lira S renkli ara kapak: 1.500 TL. İlân — işleri: Telefon : 115221 Dizildiği o yer: Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer : Güneş Matbaacılık T.A.Ş. FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih : 1.10.1961 Kapak resmimiz Seçim Haritası Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, Aramızda AKİS'in 1960 yılında neşrettiği Seçim Haritası Bundan o bir buçuk yıl kadar önce, 1960 yılının Mart ayı başında bir ha- rita bütün siyasi çevreleri altüst ediyor, halkın geniş alâkasını top- luyor ve D. P. Grubunda bomba gibi patlıyordu. Harita, AKİS'in o tarih- te yayınladığı ilk Seçim Haritasıdır. Haritada, o an bir seçim yapılsa illerin nasıl paylaşılacağı, yani memleketteki siyasi kuvvet muvazenesi- nin ne olduğu gösterilmekteydi. Kapışılan haritanın ertesi hafta ikinci bir baskısını yapmak lüzumu hasıl oldu. Haritanın yarattığı büyük te- sir, son derece dikkat ve ihtiyatla, tamamile objektif şekilde hazırlan- masının neticesi oldu. Bilhassa D. P. Grubunun üyeleri bunda, bir süre- dir bildikleri, fakat itirafa cesaret edemedikleri gerçeğin renkli kâğıt üzerine aksetmiş levhasını gördüler. AKİS'in, haritayı il il izah eden SEÇİMLER yazısı şöyle bitiyordu: "Partilerin bugünkü kuvwvetlerini göz önünde tutmak gerekirse C. H. P. nin 306 milletvekilliğine mukabil D. P. nin 131 milletvekilliğine sa- hip bulunduğu, fakat 169 milletvekilinin ortada olduğu görülecektir. C. K. M. P. 4 sağlam milletvekiline sahiptir. Bu ihtiyatlı bilânço seçimlerin yenilenmesi mevzuunda D. P. ye hakim şiddetli tereddütleri izah et- mektedir 3 P. bu tereddütleri yenemedi, Seçim Haritasıyla gözleri açılmış D. P. büyükleri Kayseri Hâdiselerinden sonra memlekette ekseriyeti kay- betmiş bulunduklarını daha da iyi gördüler, hülus ile millet iradesine boyun eğecek yerde gitmemenin çârelerini araştırmaya koyuldular ve bilinen âkibetlerini elleriyle hazırladılar. Mutlu bir İhtilâlden ve bir buçuk yıllık Milli Birlik İdaresinden son- ra, millet iradesinin yeniden tecelli edeceği şu sırada AKİS ikinci Seçim Haritasını yayınlıyor. Birinci haritaya haktan ölçülerin eşi ölçülerle ha- zırlanmış bu haritanın da aynı geniş alâkayı uyandıracağı şüphesizdir. Kuvvetler muvazenesi bu defa, seçim sisteminin değişmiş olması ne- ticesi, farklı rakkamlar ortaya çıkarmaktadır. Nisbi temsilde ekalliyet- te kalan oylara da milletvekillikleri düştüğünden tek partiyle temsil edilecek iller ya hiç olmayacak, ya pek az olacaktır. Ancak seçime ka- tılan seçmen sayısının milletvekili adedine taksim edilmesiyle tesbit edilen barajı her parti her ilde geçemeyeceğinden şanslı ve şanssız parti- ler gene de belirecektir. Haritada, C. H. P. nin dışındaki kuvvetler "Ö. P. —Öteki Partiler" rümuzuyla gösterilmektedir. Bunun sebebi, harita üzerinde, bütün küçük partilerin durumlarını işaret etme imkânsızlığıdır. O takdirde harita, ilmi kıymetini kaybedecek, bir nevi falcılık haline gelecekti. Zaten mem- leketteC.H. P. veC. H. P. ye karşı kuvvetler şu seçimde mücadele etti- gine göre, bölük pörçük bir haritaya da lüzum yoktur Saygılarımızla AKİS