30 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

30 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER nunun Meclis içinde ve dışında ele alınmaması gerektiği ifade ediliyor- du. Partiler bu noktada kolaylıkla ittifaka vardılar. Saat gece yarısı- nı çoktan geçmişti. Adalet Bakanı Kemal Türkoğlu bir ara balkona çık- tı. Vaktin hayli ilerlemiş olmasına rağmen bina gazeteciler tarafından ablukaya alınmıştı. Bir o gazeteci, Türkoğluya: "— Ne oluyor Beyefendi, o biraz anlatır mısınız?" diye sorarkan, bir foto muhabiri flâşını parlattı. Magnezyum ışığı birden ortalığı aydınlattı. Pek heyecanlanan Ba- kan süratle içeriye girdi ve perdele- ri hiç aralık bırakmamacasına ka- pattı. Saat sabahın üçüne yaklaşırken Adalet Bakanlığı Kitaplığındaki mü- zakerelerin neticeleri alınmıştı. Si- yasi partiler üç maddeden ibaret şartları (okabul ediyorlardı. e Devlet Bakam Sıtkı Ulay, protokolün erte- si gün Çankayada o imzalanacağını bildirdi. Siyasi parti liderleri (oyerle- rinden kalktılar, kapıya doğru yürü- düler. Bu sırada, toplantı boyunca renkten renge giren Bölükbaşı, Sıtkı maya dönerek: "— Anlaşma olacak, toplantıya gidiyoruz" dedi. aşta İnönü olmak üzere lider- ler, Bakanlara veda ettiler ve tak- vimlerin 24 Ekim 1961 salı sabahı- nı gösterdiği sırada Adalet bakana- ğından ayrıldılar. yarınki Son perde Ertesi sabah Çankayada, protokol, parti liderleri tarafından kalaba- 'lık ve heybetli bir Komutanlar Heye- tinin huzurunda imzalandı. Büyük salon Kara, Deniz ve Hava Kuvvet- lerinin bej, siyah ve mavi renkteki üniformalarını taşıyan Generaller, Amirallerle doluydu. Genel Kurmay Başkam, Kuvvet Kumandanları, üç- ordunun üç komutanı bilhassa dikka- ti çekiyordu. a e vi ve Ni heyet, A. P. oldu. Genel Baş- kan Gümüşpala, “Senel ii... Şi- nasi Osma ve Genel İdare Kurulu üyesi Cevdet Perin otomobilleri için- de nizamiyeyi geçtiler ve Köşke kıv- rıldılar. Onlardan beş dakika sonra, yanında Mustafa Kepir olduğu halde Bölükbaşı bir taksi içinde Çankaya- ya tırmandı. Birkaç dakika sonra da Alican, gazetecilerin önünde hı- şım gibi belirdi. Şimdi beklenen, C H Genel Başkanı İsmet İnönü idi. İnönü tam 9.45'te nizamiyeden siyah bir Ford ile geçti ve Çankaya Köşkünün bahçesine girdi. o Sâdece liderler Köşkün salonlarından birin- de komutanlarla toplandılar ve o ev- velden tespit edilmiş protokol mad- 10 deleri üzerinde son bir (incelemede dular. bulun Protokolü Komutanlara oOOsman Bölükbaşı izah etti. Maddeler, onun el yazısıylaydı. Bazı ufak itirazlar Komutanlar, af konusundaki taahhüdü pek tatmin edici dılar. Böyle bir şey, hiç mezdi. İnönü durumu anlattı. mutanlar peki dediler. İş imzaya kal- mıştı. C. H. P. Genel Başkanı met- nin temiz edilmesini ve her bir lide- re bir kopya verilmesini istedi. Talep haklı görüldü. Metin temiz edilirken Gürsel, Komutanlar ve Liderler ara- sında sohbet yapıldı. Sonra, imzalar basıldı. Saat 13.20'de biten o toplantıdan ilk çıkanlar İnönü ile Bölükbaşı oldu. Bölükbaşı, C. H. P. liderinin koluna girmişti. (o Merdivenleri öyle indiler. Sonra, arabalarına ayrı ayrı bindi- ler. Nizamiyede ise yolları gazeteci- ler tarafından kesildi. İlk durduru- lan araba İnönünün arabası oldu. H P. Genel Başkanı, gazetecilere tebessüm ederek selam Verdi, o sual sorulmasına lüzum kalmadan konuş- tu: " — Çok memnun Herşey yolunda. Yeniden toplanmı- yacağız. Yarın Meclis toplanıyor. Müşküller yeniliyor." ayrılıyorum. Arabasının pençeresinden gazete- cileri selamladı ve yoluna (devam etti. Bu sırada bir başka grup Gü- müşpalanın etrafını almıştı. oOGü- müşpala gazetecilere çok kısa (bir beyanda bulundu ve: "— Silâhlı Kuvvetlerin bir tebli- ği var. Yarın Meclis toplanıyor. Memleket için hayırlı olacak" o de- di. Otomobil homurtu ile oÇankaya sırtlarını inerken, gazeteciler bir baş- ka liderin yolunu kesiyorlardı. Yeni lider C. K. M. P. li Osman Bölükba- şı idi. Bölükbaşı başını otomobilin camından dışarıya uzatarak: "— Yarın Mecliste görüşelim. Herşey yolunda. Memnun ayrılıyo- Millet Babası el öptürüyor Dereyi görmeden paçaları sıvama AKİS, 30 EKİM (o 1961